خودنمایی

معنی کلمه خودنمایی در لغت نامه دهخدا

خودنمایی. [ خوَدْ / خُدْ ن ُ / ن ِ / ن َ ] ( حامص مرکب ) تظاهر. ( یادداشت مؤلف ). خودستایی. تکبر. غرور. فخریه. ( ناظم الاطباء ) :
چو زورآوران خودنمایی مکن
بر افتاده زورآزمایی مکن.سعدی.چو میدانم قصور مایه خویش
خلاف عقل باشد خودنمایی.سعدی ( صاحبیه ).خودنمایی لازم نودولتان افتاده است
خون چو گردد مشک ناچار است غمازی کند.صائب.|| ریا. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه خودنمایی در فرهنگ عمید

خودستایی، تکبر.

معنی کلمه خودنمایی در فرهنگ فارسی

خود ستایی غرور .

جملاتی از کاربرد کلمه خودنمایی

از برای خودنمایی ناقصان جان می دهند طفل را آرامگاهی چون کنار و دوش نیست
هر که چون صبح خودنمایی کرد پیرهن بر تنش قبایی کرد
در تلاش شهرت از نقصان بود جرم هلال از تمامی فارغ است از خودنمایی آفتاب
ناقصان را در ترقی خودنمایی لازم است مشک چون گردید خون می بایدش غماز شد
این نمازت خودنمایی می شود طاعتت زین رو ریایی می شود
عمری‌ست در نظرها اشک عرق نقابیم از شرم خودنمایی خون دلیم و آبیم
در سال ۱۸۶۶ پروس توانست اتریش را شکست دهد و به عنوان یک قدرت در اروپا خودنمایی کند. در درون فرانسه از آنجا که امپراتور آزادی را به‌طور کامل اهدا نکرده بود چند دستگی رخ داد و دوباره صدای اعتراض‌ها بلند شد. در ۱۹ ژانویه ۱۸۶۷ ناپلئون دستوری را بیان کرد؛ به برخی از مخالفان چون الیویه نزدیک شد و اصلاحات بیشتری را به جریان انداخت. این اصلاحات شامل بازنگری در نظارت بر مطبوعات و حق گردآمدن مردم بود. او آزادی بیان را تصویب کرد. با این همه به زودی آشکار شد که جمهوریخواهان آشتی‌ناپذیرند.
با افزایش شمار ویدیوهای بدن‌سازی در اینترنت کم‌کم فرهنگ باشگاه و ورزشکاران این ورزش بیشتر مورد توجه قرار گرفت. کم‌کم پست‌هایی در نقد خودنمایی و فرهنگ باشگاه‌ها منتشر شد. برخی نیز ورزشکاران دیگر را سمی یا سوسول دانستند. برخی نیز به خیره شدن مردان به زنان در باشگاه‌ها اشاره کردند و خواستار برخورد با آن شدند.
هرچند خودنمایی تخت و حشم نباشد در عرض بی‌حیایی آیینه‌ کم نباشد
ال‌جی جی۵ تغییرات و نوآوری‌های گسترده‌ای به خود دیده‌است. در نگاه اول بدنهٔ تمام فلزی این گوشی خودنمایی می‌کند؛ جایی که در نسل پیش استفاده از پلاستیک در کنار پوشش چرم، انتقادات زیادی را در پی داشت. ال‌جی در جی۵ از بدنهٔ یکپارچهٔ فلزی بهره برده‌است. نقطهٔ قوت بدنهٔ جی۵، ماژولار بودن آن است که امکان تعویض باتری و اتصال لوازم جانبی را از قسمت پایین می‌دهد. لبه‌های دستگاه نیز به صورت قوسی شکل طراحی شده‌اند و از ظاهر چهارگوش جی۴ خبری نیست.
برخی رسانه‌های ایران ادعاهای او را ساختگی دانستند و معتقدند که او این اظهارات را برای خودنمایی و مطرح سازی در صدر اخبار انجام می‌دهد و برخی معتقدند که این حاشیه‌ها از قبل هماهنگ شده است.
گرد و غبار نور ماوراء بنفش و مرئی را جذب می کند و سپس دوباره آن را در طیف فروسرخ ساطع می کند ( انرژی امواج با گذر کردن از گرد و غبار کاهش میابد ). در تصاویر وب، غباری را می بینیم که در نور فروسرخ می درخشد. در تصاویر هابل، مناطق تاریک جایی است که نور ستاره ها توسط غبار جذب می شود. در تصاویر فروسرخ با وضوح بالا وب، گاز و گرد و غبار در سایه های روشن نارنجی و قرمز خودنمایی می کنند و اشکال مارپیچی ظریف تری را با ظاهر لبه های ناهموار نشان می دهند.
در لباس لفظ، معنی خودنمایی می کند عشق پنهان بود تا مجنون ما پیدا نشد
اولین بادگیرها در یزد و کرمان خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشند و با تشت‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک می‌کنند و به داخل خانه هدایت می‌کنند. بادگیر اعظم بازار برزگ کرمان، بادگیر باغ دولت‌آباد یزد، بادگیر چپقی سیرجان و بادگیرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و سیستان از دیدنی‌ترین بادگیرهای ایران هستند.
علائم بیماری شدت و ضعف مختلف دارد و از وجود یک گرهک کوچک تا جمع شدگی کامل انگشت متغیر است. معمولاً انگشت جهارم و کوچک گرفتار می‌شوند ولی در انگشتان دیگر نیز دیده می‌شود. در مواردی که بیماری پیشرفته گردد سفتی نیام به‌شکل نوار از کف دست تا انگشت امتداد دارد و همانند تاندون خم‌کننده انگشت خودنمایی می‌کند.
پرده بردار و خودنمایی کن فاش‌تر دعوی خدایی کن
بپوش از خودنمایی چشم اگر آسودگی خواهی که زیر پاست آتش های عالم خودنمایی را