دوستی با دشمنان

معنی کلمه دوستی با دشمنان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دوستی با دشمنان (قرآن). دوستی با دشمنان اسلام و آواره کنندگان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و مسلمانان بنا به دستور قرآن کریم حرام است.
در آیه ۱۶ سوره توبه به جایز نبودن دوستی با دشمنان خدا اشاره شده است: «ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جـهدوا منکم و لم یتخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المؤمنین و لیجة و الله خبیر بما تعملون؛ آیا پنداشته اید که به خود واگذار می شوید و خداوند کسانی را که از میان شما جهاد کرده و غیر از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسراری نگرفته اند معلوم نمی دارد و خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است.»
← جهاد با دشمنان خدا
در آیه ۱ سوره ممتحنه به جایز نبودن دوستی با دشمنان خدا اشاره شده است: یـایها الذین ءامنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالمودة... ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی مگیرید (به طوری) که با آنها اظهار دوستی کنید و حال آنکه قطعا به آن حقیقت که برای شما آمده کافرند (و) پیامبر (خدا) و شما را (از مکه) بیرون می کنند که (چرا) به خدا پروردگارتان ایمان آورده اید اگر برای جهاد در راه من و طلب خشنودی من بیرون آمده اید (شما) پنهانی با آنان رابطه دوستی برقرار می کنید در حالی که من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم و هر کس از شما چنین کند قطعا از راه درست منحرف گردیده است.»
← سرانجام بد دوستی با دشمن خدا
آیه ۱ سوره ممتحنه به حرمت دوستی با دشمنان مسلمانان اشاره دارد: «یـایها الذین ءامنوا لا تتخذوا... و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالمودة... ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی برمگیرید (به طوری) که با آنها اظهار دوستی کنید و حال آنکه قطعا به آن حقیقت که برای شما آمده کافرند (و) پیامبر (خدا) و شما را (از مکه) بیرون می کنند که (چرا) به خدا پروردگارتان ایمان آورده اید اگر برای جهاد در راه من و طلب خشنودی من بیرون آمده اید (شما) پنهانی با آنان رابطه دوستی برقرار می کنید در حالی که من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم و هر کس از شما چنین کند قطعا از راه درست منحرف گردیده است.»
آواره کنندگان پیامبر
...

جملاتی از کاربرد کلمه دوستی با دشمنان

بدان که دنیا سر همه شرهاست و دوستی وی اصل همه معصیتهاست. و چه باشد از آن بدتر که دشمن حق تعالی و دشمن دوستان حق سبحانه و تعالی بود و دوست دشمنان خدای بود. اما دشمنی به حق تعالی بدان کند که راه حق تعالی بر بندگان بزند تا به وی نرسند و دشمنی با دوستان خدا به آن کند که خویشتن را جلوه همی کند و در چشم ایشان همی آراید تا در صبر از وی شربتهای تلخ همی خورند و رنج آن همی کشند. و اما دوستی با دشمنان حق سبحانه و تعالی بدان کند که ایشان را به مکر و حیلت به دوستی خویش می کشد و چون عاشق وی شدند از ایشان دور همی شود و به دست دشمنان ایشان می شود. و مثل او چون زن نابکار است که مرد به مرد همی گردد تا در این جهان گاهی در تحمل رنج با وی بُوَند و ترتیب اسباب وی باشند و گاهی اندر فراق و حسرت وی و در آخرت خشم سبحانه و تعالی و عذاب وی همی بینند.
دشمنان را گر نباشد دوستی با ما چه غم دوستی با دشمنان تا چند باشد یار را
دشمنی با دوستان یا دوستی با دشمنان کآبروی دوست را در پیش دشمن می بری