معنی کلمه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دانشنامه آزاد فارسی
نهادی حوزوی، تبلیغی و علمی که با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه از یک سو و نظام اسلامی و نیازهای دینی مردم از سوی دیگر به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش های اسلامی می پردازد. این نهاد در آغاز با عنوان دایرۀ تبلیغات امام (ره) و سپس دفتر تبلیغات امام و سرانجام با عنوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم در ۱۳۵۸ش تأسیس شد و چندین شعبه در خراسان، اصفهان، تهران و ایرانشهر دارد. مجموعه های وابستۀ این دفتر شامل دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مؤسسۀ بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر) و صندوق قرض الحسنه است. مدیریت کلان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم به شکل هیئت امنا، با تعیین یک نفر به عنوان رئیس دفتر، یک نفر به عنوان رئیس هیئت امنا و سایر افراد تعیین شده به عنوان اعضای هیئت امنا از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد؛ که چند دوره هیئت مدیره و هیئت امنا در سال های ۱۳۷۳، ۱۳۷۶، ۱۳۸۰،۱۳۸۳ و ۱۳۸۶ شکل گرفته است. در ۱۳۸۶ش یازده نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی به عنوان هیئت امنا از سوی مقام معظم رهبری برگزیده شدند و از این میان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی به عنوان رئیس دفتر و حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفری گیلانی به عنوان رئیس هیئت امنا برگزیده شدند. انتشار چندین مجله و نشریه ازجمله: فصلنامه اخلاق، ماهنامه سنجاقک، نشریۀ اطلاع رسانی دفتر «پیام» و راه اندازی چندین سایت اینترنتی و اینترانتی، ازجمله شبکۀ بلاغ و شارح؛ از فعالیت های این دفتر است.