دعوت ابراهیم

معنی کلمه دعوت ابراهیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دعوت ابراهیم (قرآن). در این مقاله آیات مرتبط با دعوت حضرت ابراهیم علیه السلام معرفی می شوند.
ابراهیم علیه السلام مأمور به دعوت عمومى از مردم، براى انجام مراسم حج:وإذ بوّأنا لإبرهیم مکان البیت أن لّاتشرک بى شیا وطهّر بیتى للطّائِفین والقائِمین والرّکّع السّجود• وأذّن فى النّاس بالحجّ یأتوک رجالا وعلى کلّ ضامر یأتین من کلّ فجّ عمیق.
حج/سوره۲۲، آیه۲۶.
دعوت ابراهیم علیه السلام از پدرش (عمو یا جد مادرى) براى پیروى از خود به دلیل علم خدادادی او:واذکر فى الکتب إبرهیم إنّه کان صدّیقا نّبیًّا• یأبت إنّى قد جآءنى من العلم ما لم یأتک فاتّبعنى أهدک صرطا سویًّا.
مریم/سوره۱۹، آیه۴۱.
دعوت قاطعانه ابراهیم علیه السلام از بت پرستان قوم خویش، براى توحید و ترک بت پرستی:إذ قال لأبیه وقومه ما هذه التّماثیل الّتى أنتم لها عکفون • قالوا وجدنآ ءابآءنا لها عبدین • قال لقد کنتم أنتم وءابآؤکم فى ضلل مّبین • قالوا أجئتنا بالحقّ أم أنت من اللَّعبین • قال بل رّبّکم ربّ السّموت والأرض الّذى فطرهنّ وأنا على ذلکم مّن الشَّهدین.
انبیاء/سوره۲۱، آیات۵۱- ۵۶.
...

جملاتی از کاربرد کلمه دعوت ابراهیم

قوله: وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً این أمن از دعوت ابراهیم (ع) است که گفت: رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً ابراهیم دعا کرد تا مکه حرمی بود ایمن، چنان که هر جایی که گریزد، ایمن بود که او را نرنجانند و هر صید و وحش که در آن شود ایمن روی، که او را نگیرند و آهو و سگ هر دو بهم بسازند. ربّ العالمین آن دعاء وی اجابت کرد و در آن منّت بر ابراهیم و بر جهانیان نهاد و گفت: أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِناً وَ یُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ. جای دیگر گفت: مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً، و وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ. در روزگاری که مشرکان حرم می‌داشتند، آن را چندان حرمت داشتند که اگر کسی خونی عظیم کردی و در آن خانه گریختی از ثار آن ایمن گشتی، و اکنون هر که از حاجّ و از معتمران و زائران باخلاص و با توبه آنجا درشد، از آتش ایمن است.