درونگرا

معنی کلمه درونگرا در لغت نامه دهخدا

درونگرا. [ دَ گ َ / گ ِ ]( نف مرکب ) در اصطلاح روانشناسی ، متمایل به درون. متوجه به درون خود. باطن نگر. رجوع به درونگرائی شود.

معنی کلمه درونگرا در فرهنگ فارسی

در اصطلاح روانشناسی متمایل به درون متوجه به درون خود باطن نگر

معنی کلمه درونگرا در فرهنگستان زبان و ادب

{introvert} [روان شناسی] فردی که توجه و هیجان هایش معطوف به خود است

معنی کلمه درونگرا در ویکی واژه

فردی که توجه و هیجان‌هایش معطوف به خود است.

جملاتی از کاربرد کلمه درونگرا

اوکجا داستان شخصی به نام میجا را روایت می‌کند که یک دوست خوب دارد. دوست او اوکجا که یک حیوان عظیم‌الجثه است با او بسیار مهربان است و این دو با هم بسیار صمیمی هستند و همیشه از هم مراقبت می‌کنند تا جان همدیگر را نجات دهند و همیشه در کنار هم باشند و اوقات خوبی را بگذرانند. یک دختر جوان به نام میجا هر نوع خطری را به جان می‌پذیرد، تا از خطر ربایش بهترین دوستش توسط یک شرکت چند ملیتی جلوگیری کند. دوست میجا حیوان عظیمی است به نام اوکجا که بسیار خجالتی و درونگرا است. حیوان درون فیلم یک حیوان منحصر به فرد است که به گفته کارگردان فیلم تا اکنون همچین حیوانی دیده نشده‌است.
۳_ تناسب شخصیتی: افرادی که از نظر شخصیتی چه از نظر درونگرا یا برونگرا بودن و چه از نظر پایدار بودن یا ناپایدار بود (آرام یا دمدمی مزاج) که شباهت بیشتری به یکدیگر را داشتند بیشتر یکدیگر را درک می‌کردند. برای مثال هنگامی که افراد برونگرا و درونگرا با یکدیگر مواجه می شودند افراد درونگرا افراد برونگرا را پرحرف توصیف کردند و فکر می‌کردند این افراد با حرف‌هایشان قصد آزار رساندن را دارند در حالی که افراد برونگرا کم حرف بودن افراد درونگرا را علامتی بر بی محلی آنها دانستند.
هانا اوزاکی از اینکه در کالجی یکسان با دوست بزرگتر دوران دبیرستان خود، ساکورایی شینیچی تحصیل می‌کند، بسیار هیجان زده است. با این حال پس از یکسال تماشایش که وقت خود را به تنبلی و بطالت می‌گذارند، به این نتیجه می‌رسد که ساکورایی تبدیل به فردی گوشه‌گیر شده است. هانا تصمیم می‌گیرد تا حد امکان وقتش را با شینیچی بگذراند، و معتقد است که او فردی درونگرا یا فاقد اعتمادبه‌نفس است که این مسئله‌ای غیرطبیعی و غیرقابل قبول است. هانا نقشهٔ خود را برای اینکه شینیچی سبک زندگی سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کند آغاز می‌کند. آیا شینیچی موفق می‌شود او را متقاعد کند که ترجیح می‌دهد کارهایش را به تنهایی و در سکوت و آرامش انجام دهد، یا اینکه او مغلوب جذابیت و سماجت هانا می‌شود؟
برای اطمینان پیدا کردن از عملکرد خطی حتی در بدترین حالت، می‌توان از الگوریتم پیچیده‌تری برای تعیین عنصر محوری استفاده کرد. برای این امر می‌توان از الگوریتم میانه‌ی میانه‌ها کمک گرفت. البته سربار محاسباتی تعیین عنصر محوری در این روش زیاد است و در عمل از این الگوریتم استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل می‌توان از انتخاب درونگرا استفاده کرد که با ترکیب انتخاب سریع با میانهٔ میانه‌ها، هم در حالت میانگین و هم در بدترین حالت، عملکردی خطی را نتیجه می‌دهد.
اصطلاح اوتیسم اولین بار توسط بلویلر برای توصیف وضعیت بیماران اسکیزوفرنیک به کار برده شد. البته زمینه اوتیستیک به عنوان یک صفت شخصیتی ممکن است در افراد خجول و درونگرا و منزوی مشاهده شود. شدیدترین فرم آن هم یکی از علائم اولیه اسکیزوفرنی است که به‌وسیله بلویلر شرح داده شده‌است.
مردم این منطقه از کشاورزی، دامداری، صیادی، صنایع دستی و تجارت امرار معاش می‌کنند. مردم این منطقه اکثراً درونگرا بوده اما فرهنگ عشیره ای، آن‌ها را به هم متعهد و همبسته می‌کند. همچنین، درصد بالایی از جمعیت مناطق روستایی ایرانشهر را عشایر تشکیل می‌دهند که عموماً در سیاه چادرها و کپرهای ساخته شده از شاخ و برگ نخل خرما زندگی می‌کنند و همچنین عده زیادی از جمعیت ساکن در این شهر از استان کرمان و شهر بم هستند؛ و عمده معیشت این قشر از طریق نگه داری دام به خصوص بز انجام می‌شود.