دروان

دروان

معنی کلمه دروان در لغت نامه دهخدا

دروان. [ دَرْ ] ( ع اِ ) بچه کفتار از ماده گرگ. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
دروان. [ دَرْ ] ( ص مرکب ) دربان.حاجب. بواب. ( آنندراج ). پاسبان در. ( ناظم الاطباء ).
دروان. [ دِ رَ ] ( نف ، ق ) در حال دِرو. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). در حال درو کردن.
دروان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان برغان بخش کرج شهرستان تهران واقع در 32 هزارگزی شمال کرج ، با 1026 تن سکنه. آب آن از رود محلی و چشمه سار تأمین می شود و راه آن ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).
دروان. [ دَرْ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان افشار بخش اسدآباد شهرستان همدان واقع در 25 هزارگزی جنوب باختری اسدآباد و یک هزارگزی گاوگدار. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه دروان در فرهنگ عمید

= دربان

معنی کلمه دروان در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان افشار بخش اسد آباد شهرستان همدان واقع در ۲۵ هزار گزی جنوب باختری اسد آباد و یک هزار گزی گاو گدار
( اسم ) ۱ - آنکه دم در خانه بزرگان نگهبانی دهد نگهبان در حاجب قاپوچی . ۲ - حارس نگهبان . یا دربان فلک ۱ - آفتاب . ۲ - ماه .

معنی کلمه دروان در دانشنامه عمومی

روستای دُروان یا دوروان روستای زیبا و ییلاقی دروان از توابع بخش مرکزی شهرستان کرج و استان البرز می باشد. اهالی روستا زبان پهلوی اشکانی، گویش کرجی را با گویشی نزدیک به طالقانی و مازندرانی صحبت می کنند.
در ادبیات فارسی دُر به معنای مروارید است و وان هم در ادبیات کهن پارسی به معنای نگهبان است. در نتیجه نام این روستا به معنی نگهبان مروارید است.
محصولات عمده کشاورزی این روستا گردو و آلبالو و گیلاس، ازگیل ، سیب و سماق می باشد
این روستا دارای شش طایفه و فامیلی بزرگ به نام های جمشیدی نریمانی گودرزی سرحدی ساسانی حشمدار است که همه با هم نسبت های فامیلی دارند. تعداد اهالی این روستا در شهر کرج حداقل به هزار و صد خانوار می رسد. حدودا دُروانی های داخل کرج جمعیتی پنج هزار نفری دارند.
• پژمان جمشیدی

جملاتی از کاربرد کلمه دروان

کجاپوئی روان آلوده مهلا بشا دروان سلطانی رو آنی
رزم او سیارگان دیدند گفتند الحذر ز آتش خشمش کنون آفت به دروان می‌رسد
در دروان جمهوری اسلامی پدیده‌هایی به اسم «قبر خوابی و پشت‌بام خوابی» «شکار حیوانات وحشی» «افزایش حاشیه‌نشینی»، «کوره‌نشینی» «افزایش کلیه‌فروشی» «افزایش فحشا» «گربه‌خواری» «هم‌خانگی خانواده‌ها» «افزایش کودکان کار» و «اجاره دادن کودکان کار» «زباله‌گردی کودکان» به وجود آمدند.
به عزم کبریا با خسروان گر سنجدش دروان ز دیوار آید آواز هوالاعظم هوالاکبر
باغ‌وحش بغداد در سال ۱۹۷۱ در دروان حکومت احمد حسن البکر ساخته شد.
ایگی پاپ از سال ۱۹۶۷ خوانندهٔ گروه تأثیرگذار پانک راک د استوجز بوده‌است و از همان دوره به خاطر نحوهٔ حضور عجیب و حرکت‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش روی سِن شهرت دارد. در سال ۱۹۷۴ و پس از انتشار ۳ آلبوم، فعالیت د استوجز متوقف شد و پس از آن پاپ به انتشار آلبوم‌های تکی روی‌آورد. پاپ طی دروان فعالیت انفرادی‌اش بیش از ۱۵ آلبوم شخصی و تعداد زیادی ترانه ضبط و منتشر کرده‌است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «شهوت زندگی»، «مسافر» «کندی» و «دختر چینی» اشاره کرد. در سال ۲۰۰۳ او و دیگر اعضای در قید حیات د استوجز دوباره گرد هم آمدند و در سال ۲۰۰۷ یک آلبوم استودیویی دیگر روانهٔ بازار کردند.
شمسایی در دروان مربیگری نیز در تیم‌هایی چون باشگاه فوتسال شن‌سا ساوه، باشگاه فوتسال کیش ایر قم، باشگاه فوتسال صبای قم، فولاد ماهان اصفهان، دبیری تبریز به عنوان سرمربی یا مدیر فنی فعالیت داشته‌است.
چو دروان را ز در بیرون نهاده‌ست هر آن کس را که باید در گشاده‌ست
گرنه مجروحست خون از وی چرا گرد دروان ورنه رنجورست رنگش از چه باشد چون زریر
من نه آن مردم که در سلطان رسم بس بود اینم که در دروان رسم
پس از آن دروان پادشاهی مقدس روم بود که در زمان پادشاهی اوتوی اول معروف به اوتوی بزرگ، که از سال ۹۳۶ میلادی آغاز شد؛ با تأسیس امپراتوری جدیدی، بر وحدت آلمان‌ها افزوده گشت؛ و آلمان به صورت یکی از مطرح‌ترین قدرت‌های اروپایی درآمد. اختلافات امپراتوری آلمان با مقام پاپ که از زمان هنری سوم و هنری چهارم بروز کرده بود، منجر به قطع روابط با پاپ در زمان پادشاهی شارل چهارم شد. هم‌زمان اصلاحات مذهبی مارتین لوتر، مذهب پروتستان را به وجود آورد و اتحادیه پروتستان‌ها به سال ۱۶۰۸ تشکیل شد. جنگ‌های ۳۰ ساله که سراسر اروپا را فراگرفت(۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸) موجب شد در داخل سرزمین آلمان دو دولت نیرومند اتریش و پروس به وجود آمد.
در سال ۷۸۵ میلادی،حمزه خارجی در جزیره بر ضد هادی خلیفه عباسی قیام کرد و حمزه بن مال خزاعی، سردار خویش را به جنگ با وی فرستاد. در اولین حمله، حمزه پیروز گردید اما سرانجام به قتل رسید. در سال ۷۹۶ و در دروان حکومت هارون الرشید، ولید بن طریف شاری نیز با ۳۰ تن از یاران خود،در ساحل فرات قیام کردند. وی که از اعراب بنی تغلب بود توانست موقعیت های بسیاری تصرف نماید و تا باعربایا پیشروی کند. در نهایت به سال ۱۸۰ ه.ق در همان منطقه به دست یزید بن مزید به قتل رسید. عبور کشتی‌های تجاری به این منطقه، آن را از سایر نقاط منطقه، متمایز می‌کند.
در دروان ناصرالدین شاه بعد از وفات میرزا صفا، ناصرالدین شاه به درخواست میرزا حسن خان سپهسالار، مزار میرزا صفا در چشمه علی را در سال ۱۲۹۱ قمری (۱۸۷۵ میلادی) با «چهل و هشت ساعت آب از قنات متعلق به اراضی برج طغرل» به نام (صفائیه) در شهر ری، به ملکیت پیرزاده درآورد. «باغ صفائیه» در آن مکان ایجاد شد و پیرزاده در همان‌جا ساکن شد.