معنی کلمه درس خارج در دانشنامه عمومی
در حوزه علمیه، دروس دارای سه مرتبه اند:
• مرتبه نخست: دوره مقدمات ( سطح ۱ )
• مرتبه دوم: دوره عالی ( سطح ۲ و ۳ )
• مرتبه سوم و نهایی: دوره خارج ( سطح ۴ )
در نظام رایج پس از انقلاب دوره مقدمات در ۶ سال و دوره عالی در ۴ سال خوانده می شود. برای سطح ۴ دوره خارج و اخذ مدرک سطح ۴ و دکترا، ۴ سال درس خارج تعیین شده اما خواندن درس خارج محدود به این زمان نیست و تا ده ها سال هم میتواند برای تسلط و تقویت توانایی اجتهاد ادامه داشته باشد. ( در نظام آموزشی فعلی حوزه، کسی که دوره سطح ۴ را به اتمام برساند، و چهار مرتبه امتحان شفاهی درس خارج فقه و اصول ( جمعاً ۸ امتحان ) را با موفقیت بگذراند و پایان نامه را نیز بنویسد، مدرک سطح چهار و دکترای حوزه را اخذ می کند، ولی این به معنای اجتهاد نیست ) .
طلاب در دوره مقدمات و سطح، دروس را بر مبنای کتاب هایی خاص فرامی گیرند؛ ولی در دوره خارج، که بدان خارج سطح هم گفته می شود، دیگر بر مبنای کتاب خاصی درس نخوانده و موضوع محور، درس می خوانند؛ یعنی موضوع درس به کتاب خاصی منحصر نمی شود و خارج از سطح کتاب خاصی است. این روش باعث می شود استاد گاه برای بیان موضوع درس خود، به بیش از یک صد کتاب مراجعه کند. اگر چه به طور معمول برخی از مدرسان درس خارج و مراجع تقلید، کتابی را به عنوان کتاب درسی قرار می دهند تا اصل موضوعات درس خارج، به صورت کلّی معیّن باشد. این کتاب ها معمولاً مکاسب اثر شیخ مرتضی انصاری یا تحریر الوسیله اثر سید روح الله خمینی است. اگرچه از حیث حدیثی، معمولاً مبتنی بر چینش احادیث وسائل الشیعه نوشته شیخ حر عاملی است.
درس خارج در طی ۱۵۰ سال اخیر، دو مکتب نجف و مکتب سامرا را تجربه کرده است. خارج دروس حوزوی در حوزه نجف به سبک القایی - استماعی ( القاء و بیان استاد؛ و استماع و شنیدن طلاب، به ضمیمه وجود تقریر بحث و نیز پرسش های نادر در میان تدریس استاد و پرسش های بیشتر پس از اتمام درس ) توسط بزرگانی مانند آخوند خراسانی، ارائه می شد؛ ولی در مکتب سامرا که میرزای شیرازی آن را تأسیس کرد به صورت اشتراکی ( یعنی ارائه ابتدایی موضوع بحث از سوی استاد و مشارکت استاد و شاگردان از ابتدا تا انتهای درس ) انجام می گرفت. هر کدام از این شیوه ها هم دارای محاسن و هم دارای معایب بود. در حوزه علمیه قم هم اکنون، بیشتر سبک نجف جریان دارد و به ندرت سبک سامرا وجود دارد.