خروس جنگی. [ خ ُس ِ ج َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) خروسی که برای جنگ آماده شده است. ( یادداشت بخط مؤلف ). || آنکه بی علت با همه کس جنگ کردن خواهد، و بیشتر در موردبچه ها بکار میرود. ( یادداشت بخط مؤلف ). پرخاشجو. - مثل خروس جنگی ؛ آنکه برای جنگ با همه کس آماده است.
معنی کلمه خروس جنگی در فرهنگ فارسی
خروسی که برای جنگ آماده شده است یا آنکه بی علت با همه کس جنگ کردن خواهد و بیشتر در بچه ها بکار میرود .
معنی کلمه خروس جنگی در دانشنامه عمومی
خروس جنگی خروسی است که در جنگ خروس ها به کار گرفته می شود. این نوع خروس به طور خاص پرورش داده می شود تا قدرت کافی بیابد و با دیگر خروس ها بجنگد. جنگ خروس ها از جمله قدیمی ترین بازی ها شمرده می شود. جنگ خروس ها در ترانه هایی از کینگز آو لئون و باب دیلن به کار رفته است.
معنی کلمه خروس جنگی در دانشنامه آزاد فارسی
نوعی خروسِ وحشی تربیت شده برای جنگیدن. معروف ترین نوعِ آن، خروس موسوم به لاری است که جثه ای بزرگ و پاهایی بلند دارد و گردنِ آن بدون پر است. به کسی که خروس ها را برای جنگیدن پرورش می دهد، خروس باز گویند. آن زمان که رسومِ جاهلی هنوز رونقی داشت، خروس بازی از سرگرمی های جاهل ها بود. مسابقه های خروس بازی در میان هیاهوی تماشاگران و داورانی که امتیازها را تعیین می کردند دیرزمانی رونق داشته است. دانسته نیست که خروس بازی از کجا و کِی در فرهنگِ ایرانی داخل شد، اما نمی توان آن را رسمی ایرانی دانست، چه، در میان اقوامِ دیگر، به ویژه اقوام اسپانیولی زبان، نیز رونق داشته است. شواهدی در دست است که این بازی در انگلستان دورۀ فئودالی نیز رواج داشته است، تا بدان جا که در عصر هنری هشتم گود مخصوص این بازی را در وایت هال ساختند و خروس بازی از حمایت شاه برخوردار شد. کرامول این بازی را ممنوع کرد. پس از او خروس بازی مجدداً رونق گرفت تا آن که در ۱۸۴۹ برای همیشه قدغن شد. امروزه خروس بازی در برخی کشورها قانونی است و در برخی دیگر مخفیانه برگزار می شود. در مجاز، خروس جنگی، به کسی گویند که با همه سرِ ستیز دارد.
معنی کلمه خروس جنگی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] خروس جنگی، نام انجمنی از هنرمندان و شاعرانِ نوگرا و نیز نام مجله ای در اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی شمسی در تهران می باشد. این انجمن نخستین بار با گردهمایی گروهی از نقاشان و موسیقی دانان و شاعران و ادیبان در کارگاه نقاشی جلیل ضیاءپور، پس از بازگشت وی از نخستین سفرش به فرانسه، در ۱۳۲۷ش شکل گرفت. دگرگونی های سیاسی و فرهنگیِ ناشی از ورود نیروهای متفقین (۱۳۲۰ش) به ایران، که هنرمندان را به آزمودن شیوه های گوناگون مدرن سوق می داد، در این شکل گیری بی تأثیر نبود. بنیان گذاران انجمن و علت نام گذاری افزون بر ضیاءپور، دیگر بنیان گذاران این انجمن عبارت بودند از: منوچهر شیبانی، شاعر و نقاش؛ غلامحسین غریب، داستان نویس و موسیقی دان؛ و حسن شیروانی، نمایشنامه نویس. به تدریج این انجمن، با برگزاری جلسات بحث و گفتگو درباره هنر نو، مرکز تجمع هنرمندان نوگرا شد. انجمن نمایشگاه هایی نیز از آثار اعضا یا هنرمندان جوان برپا می کرد گزینش عنوان «خروس جنگی» از سوی اعضای انجمن نیز نشان دهنده تقابل این گروه با سبک و سیاق قدیم رایج در هنر و ادب بود. انتشار مجله خروس جنگی سرانجام انجمن مجله ای به نام خروس جنگی منتشر کرد که شماره نخست آن با شعر «از شهر صبح» نیما یوشیج آغاز می شد. از همان ابتدا در تهیه مطالب نوعی تقسیم کار، براساس ذوق و حوزه فعالیت، میان اعضای انجمن صورت گرفته بود که تا آخرین شماره کم و بیش ادامه یافت؛ بدین ترتیب که ضیاءپور مقالات درباره نقاشی ، غریب مطالبِ راجع به ادبیات داستانی و شیروانی نمایشنامه و نقد تئاتر را تهیه می کردند. در هر شماره نیز اشعاری از نیما و شیبانی به چاپ می رسید. چاپ مقاله ای از مرتضی حنانه در حوزه موسیقی ، نیز گویای همکاری هنرمندانی جز اعضای انجمن با نشریه مذکور است. دوره اول مجله ...
جملاتی از کاربرد کلمه خروس جنگی
اعضای انجمن هنری خروس جنگی نخستین کسانی بودند که به صورت عملی و تئوریک، اندیشههای سوررئالیستی را — درست ۲۴ سال پس از انتشار اولین بیانیهٔ سوررئالیستها در فرانسه در ۱۹۲۵ — به عرصهٔ هنر و ادبیات ایران وارد کردند؛ و هوشنگ ایرانی به دلیل تحصیل در اروپا، حلقهٔ واصل این انتقال بود. هماو بود که برای اولینبار دوستان هممحفل خود را با اندیشههای سوررئالیستی آشنا کرد؛ به تأثیر از او بود که غلامحسین غریب در همان شمارهٔ اول از دورهٔ دوم خروس جنگی، در تشریح اتوماسیون یا نگارش خودبهخود مقالهای نوشت.
ایرانی با معرفی غلامحسین غریب به جمع اعضای خروس جنگی دورهٔ دوم پیوست و نخستین اشعارش را در کنار مقالات و نقدهایش در خروس جنگی چاپ کرد. در این دوره کلاسهایی نیز در انجمن هنری خروس جنگی در باب هنر و شعر مدرن برگزار کرد. پس از تعطیلی مجله — شاید چون مجلهای برای چاپ اشعارش موجود نبود — طی مدتی نزدیک به یک سال سه مجموعه منتشر کرد: «بنفش تند بر خاکستری»، شهریور ۱۳۳۰، در ۲۰۰ نسخه و در ۶۳ صفحه، «خاکستری»، خرداد ۱۳۳۱ در ۱۱۰ نسخه در ۲۵ صفحه؛ «شعلهای پرده را برگرفت و ابلیس به درون آمد»، آبان ۱۳۳۱ در ۱۱۰ نسخه و در ۲۴ صفحه. مزیت دو مجموعهٔ اخیر بر مجموعهٔ پیشین ایرانی، اندک تحول زبانی اوست.
۱- هفت سنگ ۲- یک قل دو قل ۳- گندم گل گندم ۴- مورچه گزید ۵- هوو دارم، هوو ۶- بشکن بشکن ۸- پنجره ۹- طاق یا جفت ۱۰- پر و پوچ ۱۱- عمو زنجیر باف ۱۲- شیر - خط ۱۳-دوازده سوک ۱۴- خاله رو رو رو ۱۵- خروس جنگی ۱۶- سه سوک ۱۷- بازی قر قور ۱۸- بازی شک ۱۹- بازی دوده خروس ۲۰- رشتی و …
همچنین از اعضاء میهمان که با انجمن همکاری میکردند میتوان از نیما یوشیج، بهمن محصص، سهراب سپهری، منوچهر شیبانی، مصطفی کمال پورتراب، کاظم تینا تهرانی و بسیاری دیگر از روشنفکران و هنرمندان نوجوی آن دهه نام برد، که در دفتر این انجمن گرد هم جمع میشدند و به بحث و جدل و گفتگو میپرداختند. لازم است ذکر شود، نیما یوشیج به نشانهٔ همکاری با انجمن و مجلهٔ خروس جنگی از شعر «شهر صبح» شروع کرد که در شمارهٔ اول آن مجله چاپ شد.
آرم انجمن که نقش روی جلد مجلهٔ خروس جنگی است، توسط جلیل ضیاءپور و
انجمن هنری خروس جنگی انجمنی هنری در ایران بود که در سال ۱۳۲۸ توسط جلیل ضیاءپور با کمک همفکرانش بنیانگذاری شد. این انجمن، مجمعی پیشرو در زمینه طرح عرصههای هنر نو خاصه ادبیات، تئاتر، موسیقی و نقاشی بود و نیز چاپ مجلهای با همین نام اقدام کرد. محل انجمن آتلیه ضیاءپور در خیابان تخت جمشید بود. وی هدف انجمن خروس جنگی را «مبارزه در برابر کهنه پرستی و سنت گرایی به دور از واقعیات زمانه» بیان کرده و شعری از فرخی سیستانی را به عنوان شعار انجمن بر میگزیند:
اولین تأثیر شعر عارفانهٔ ایرانی را میتوان بر روی دیگر اعضای خروس جنگی نظیر غلامحسین غریب دید؛ اما قابل توجهترین اتفاق در عرصهٔ شعر نو، چرخش سهراب سپهری از زبان نیمایی به زبان هوشنگ ایرانی بود که در ۱۳۳۲ رخ داد. اهمیت این اتفاق در این بود که در آن سالها، متأثران از نیما فراوان بودند، ولی کسی که به زبان شعر هوشنگ ایرانی و زیباییشناسی او وقوف یابد چندان نبود. سپهری، تنها شاعر متأثر از درک ایرانی بود که زبان او را تا حد چشمگیری تکامل بخشید؛ و این سخن بدین معنیاست که اگر استعداد درخشان و پشتکار سنجیدهٔ سپهری نبود، با وضع آشفته و زندگی رقتانگیزی که ایرانی پیدا کرده بود و شعر را رها کرده بود، دستآوردهای ایرانی در شعر نو، نیمهکاره و ناقص رها میماند.
در دورهٔ آپادانا مجموعاً سه شعر چاپ شد از سهراب سپهری، نصرت رحمانی و ابوالقاسم مسعودی که هر سه شعر منثور بود. خروس جنگی و آپادانا پیشگام شعر منثور بودهاند.
اهمیت مجلهٔ خروس جنگی در شمارههای دورهٔ دوم آن است؛ دورهای که منوچهر شیبانی و جلیل ضیاءپور از آن بیرون رفتند و هوشنگ ایرانی به هیئت تحریریهٔ مجله راه یافت، و ناگهان «انقلاب جیغ بنفش» در خروس جنگی به راه افتاد. در این دوره، خروس جنگی که زیر نظر غلامحسین غریب، حسن شیروانی و هوشنگ ایرانی منتشر میشد پاسخ بخشی از مخالفان با هنر تودهای تحت رهبری مجلاتی نظیر کبوتر صلح و اندیشهٔ نو بود؛ بخشی رادیکال، با رهبرانی چون هوشنگ ایرانی و پیروانی چون سهراب سپهری.
آپادانا فقط دو شماره، در خرداد و تیر ۱۳۳۵، منتشر شد. گردانندگان اصلی آپادانا همان افراد خروس جنگی بودند که با فروکشکردن تب و تاب جامعهٔ انقلابی و پر شر و شور، با آنکه میانهای با انقلاب سیاسی نداشتند و تمام همّشان متوجه مسائل هنری بود، سردتر شده، و ملایمتر به ادامهٔ کار پرداخته بودند.