دیه زن

معنی کلمه دیه زن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] با وجود والا بودن مقام زن در اسلام، در احکام اسلامی دیه زن نصف دیه مرد قرار داده شده است. حال این شبهه به ذهن می رسد که این احکام باعث کم ارزش شدن مقام و جایگاه زن می شوند. در این مقاله به بررسی این شبهه می پردازیم.
با وجود اینکه در اسلام مقام زن بسیار والا عنوان می شود ولی متاسفانه زن با عنوان یک انسان کامل برخورد نمی شود و این مسئله در بسیاری از قوانین مدنی و حقوقی مشهود است؛ از جمله مسئله قصاص که در صورتیکه یک زن توسط مردی به قتل برسد قاتل در صورت پرداخت دیه قصاص خواهد گردید با توجه به اینکه بهانه ای که برای این حکم آورده می شود نان آور بودن مرد است، طبق این منطق اگر زن مقتول نیز سرپرست خانوار باشد تکلیف چیست؟ و آیا یک قاتل چگونه می تواند سرپرست واقعی یک خانواده باشد؟
پاسخ شبهه
برای روشن شدن برخی از ابعاد مساله توجّه به نکات زیر سودمند می نماید:
← جامعیت اسلام
۱. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۵.
...
[ویکی شیعه] دیه زن مالی است که در عوض لطمه بدنی به زن، به او یا ورثه اش پرداخت می شود. بیشتر فقیهان مسلمان و همچنین قانون مجازات اسلامی، دیه زن را تا یک سوم مبلغ دیه کامل با دیه مرد برابر دانسته و پس از آن، نصف دیه مرد قرار داده است؛ ولی تعدادی از فقیهان شیعه دیه زن و مرد را برابر دانسته اند.
فقیهان دلیل این نابرابری را تفاوت ارزش مادی زن و مرد ندانسته و آن را به تفاوت های اقتصادی و نه انسانی مرتبط دانسته اند. عده ای نیز معتقدند نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، در احکام دیگر نظیر تکفل وی توسط مرد جبران شده است.
دیه زن مالی است که در قبال لطمه زدن به زن، به او یا ورثه اش پرداخت می شود. دیه زن همانند دیه جان، مالی است که بدل جان انسان محسوب می شود و از جانب جانی(کسی که جنایت را مرتکب شده) به مَجنی عَلیه(کسی که به او آسیبی وارد شده) پرداخت می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه دیه زن

مسلمانان معتقد هستند که تمامی احکام اسلام بر پایه مصالح و مفاسد خاصی استوار است. برای هر حکمی، حکمتی است و در جعل هر قانونی، مصلحتی موجود است. دیه زن مالی است که در عوض لطمه بدنی به زن، به او یا ورثه‌اش پرداخت می‌شود. بیشتر فقیهان مسلمان و همچنین قانون مجازات اسلامی، دیه زن را تا یک سوم مبلغ دیه کامل با دیه مرد برابر دانسته و پس از آن، نصف دیه مرد قرار داده‌است؛ ولی تعدادی از فقیهان شیعه دیه زن و مرد را برابر دانسته‌اند.