دینا
معنی کلمه دینا در لغت نامه دهخدا

دینا

معنی کلمه دینا در لغت نامه دهخدا

دینا. ( اِخ ) نام خواهر یوسف ( ع ). ( برهان ) ( آنندراج ).
دینا. ( اِ ) داور. || داوری. || فتوی نوشتن. ( برهان ) ( آنندراج ).
( دیناً ) دیناً. [ دَ نَن ْ ] ( ع ق ) نسیه. ( یادداشت مؤلف ). مقابل نقداً. پسادست. مقابل دستادست.

معنی کلمه دینا در فرهنگ فارسی

داور .

معنی کلمه دینا در فرهنگ اسم ها

اسم: دینا (دختر) (اوستایی، عبری) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: dinā) (فارسی: دينا) (انگلیسی: dina)
معنی: داوری، دین، نام خواهر حضرت یوسف ( ع )، داور، ( در عبری ) ( = دینه ) انتقام یافته، ( اَعلام ) نام خواهر یوسف ( ع )، دینه

معنی کلمه دینا در دانشنامه عمومی

دینا ( انگلیسی: DeNA ) شرکت تجارت الکترونیک ژاپنی است، که در سال ۱۹۹۹ توسط توموکو نامبا تأسیس شد.

معنی کلمه دینا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
دین (۱۰۱ بار)
به کسر اوّل جزا. طاعت. این دو معنی از جمله معنای دین است که در صحاح و قاموس و مجمع و مفردات نقل شده و در مجمع از امام باقر علیه السلام روایت کرده که دین به معنی حساب است «مالِکِ یَوْم الدّین» یعنی صاحب روز حساب و جزا دهمده گفته است راغب می‏گوید: شریعت را به اعتبار طاعت و فرمانبری دین گویند و آن مانند ملّت و طریقه است لیکن انقیاد و طاعت در آن ملحوظ می‏باشد طبرسی در ذیل آیه 19 آل عمران می‏گوید: طاعت و انقیاد را دین گفته‏اند زیرا که طاعت برای جز است (یعنی خداوند به طاعت پاداش خواهد داد) قول طبرسی در وجه تسمیه از قول راغب بهتر است. علی هذا شریعت را از آن جهت دین گفته‏اند که در آن طاعت و پاداش هست. ناگفته نماند این کلمه در قرآن مجید به معنی جزا و شریعت و طاعت آمده است و از آن ملّت نیز تعبیر شده است مثلاً در آیه به شریعت اسلام دین و ملّت هر دو گفته شده است. همچنین است آیه . جاهائی که «دین» به معنی جزا آمده مثل . . . . . در این گونه موارد می‏توان دین را به معنی حساب نیز دانست و آن با جزا متقارب است. و مواردی که دین به معنی قاندن و شریعت است مثل . . و جاهائی که به معنی طاعت و بندگی آمده مثل - عنکبوت:65 - لقمان:32 - دین در اینگونه موارد به معنی اطاعت و بندگی است و آیه اخیر در این معنی کاملاً روشن است و کلمه اعبد قرینه آن می‏باشد. * منظور از آیه چنان که گفته‏اند فقط دین اسلام نیست بلکه تمام ادیانی است که بوسیله پیامبران عرضه شده یعنی یعنی همه ادیان یکی است و یک سخن گفته‏اند و آن تسلیم شدن به حق و خداست و اختلاف مختصری که ادیان داشته‏اند در اثر اختلاف زمان و اختلاف رشد و استعداد بشر است و گرنه همه تسلیم به حق را گفته‏اند. فرق میان دین و شریعت در «شرع» دیده شود. * یعنی یوسف نمی‏توانست در قانون پادشاه مصر برادر خویش را بگیرد و پیش خود نگاه دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دینا

الی که نمی‌تواند با مردن جوئل کنار بیاید متوجه می‌شود آن افراد عضو گروهی به نام ولف ساکن در سیاتل هستند، الی همراه با دینا به سیاتل می‌رود تا از ابی انتقام بگیرد…
أَ تُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ مؤمنانرا میگوید: شما می‌خواهید که‌ راه نمائید کسی را که اللَّه وی را گمراه کرد. وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا ای دینا و طریقا الی الحجّة.
ز استقبال انعامش همان ساعت چنان گردد که پاشد بدره ی دینا رو بخشد رزمه ی دیبا
راه دینا ز بهر رفتن تست نه ز بهر فراغ و خفتن تست
در تاریخ ۸ مهر دینا راد، خواهر او، از بازداشت دنیا و انتقال او به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. او در اینستاگرام خود نوشت: «پس از انتشار عکس فوق نهادهای امنیتی با خواهرم -دنیا راد- تماس گرفتند و او را برای ادای پاره‌ای توضیحات احضار کردند. پس از مراجعه دنیا به محل تعیین شده، او را دستگیر کردند. پس از چند ساعت بی‌خبری دنیا طی تماس کوتاهی با من گفت که به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال داده‌شده‌است. خانواده ما به شدت نگران سلامتی و امنیت دنیاست.»
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به هامسون و من دینا هستم اشاره کرد.
شعر او، اولین بار در سال ۱۹۶۴ در ضمیمه فرهنگی روزنامه لا پرنسا منتشر شد. گومز پس از ادامه انتشار در نشریات مختلف، اولین کتاب خود را با نام «مراسم سکوت» در سال ۱۹۷۵ به رشته تحریر درآورد. این کتاب اثر مهمی از جنبش ادبی «نسل دهه ۷۰» نیکاراگوئه محسوب می‌شود. برخی از اشعار او در «عاشقان و رفقا» با ویرایش آماندا هاپکینسون (لندن: مطبوعات زنان، ۱۹۸۹) و شاعران انقلاب نیکاراگوئه، ویرایش دینا لیوینگستون (لندن: کاتاباسیس، ۱۹۹۳) به انگلیسی ترجمه شده است.
وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ قال الزجاج: ما انکروا علیهم دینا و ما علموا منهم عیبا «الّا» ایمانهم «بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ».
از فیلم‌های او می‌توان به تقلید، من دینا هستم و تسخیر اشاره کرد.
ایوی ساندز در بروکلین، نیویورک، در یک خانواده موسیقیدان به دنیا آمد. مادرش خواننده بود و ساندز با گوش دادن به هنرمندانی مانند بیلی هالیدی، دینا واشینگتن، فرانک سیناترا، جکی ویلسون، ویلی جان کوچولو و بیتلز بزرگ شد. او از این هنرمندان برای یادگیری کیبورد و گیتار الهام گرفت و توانایی‌های خود را به عنوان یک خواننده و ترانه‌سرا توسعه داد.
عمر خطاب حاضر بود، برخاست، گفت: یا رسول اللَّه استر علینا ستر اللَّه علیک. آن گه پای رسول ببوسید، و گفت: رضینا باللّه ربّا و بالاسلام دینا و بمحمّد نبیا و بالقرآن اماما. انّا یا رسول اللَّه حدیث عهد بجاهلیّة و شرک، فاعف عفا اللَّه منک. گفت: یا رسول اللَّه ما بجاهلیت و شرک قریب العهدیم. صلاح کار خود و اسرار دین خود ندانیم. در گذار و عفو کن. رسول خدا آن سخن از عمر بپسندید، و وی را خیر گفت. پس در آن حال جبرئیل آمد، و این آیت آورد: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا.
نظام دین و دینا قره العین رسول الله که اندر رای رفعت آفتابی بود و گردونی
حذیفه گفت «امّا انا قد رضیت باللّه ربا و بمحمد نبیّا و بالاسلام دینا و بالقرآن اماما و بالکعبة قبله و بالمؤمنین اخوانا» جهودان چون از ایشان این شنیدند نومید شدند گفتند و اله موسی لقد اشرب قلبهما حب محمد بخدای موسی که دوستی محمد نهمار در دل ایشانست. پس حذیفه و عمار پیش مصطفی باز آمدند و آنچه رفت باز گفتند، مصطفی گفت: اصبتما الخیر و افلحتما پیروز آمدید و بنیکی رسیدید آن گه رب العالمین در شأن ایشان آیت فرستاد: وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ الآیة... آرزوی جهودان و خواست ایشان آنست که شما را از ایمان باز گردانندی و بکفر باز برندی، این از آنست که بشما حسد می‌برند حسدی که ایشان را بدان نفرمودند بل که از دل خویش و نهاد و طبع خویش بر آوردند. گفته‌اند که تا در دل بود حسد است چون آشکارا شد بغی است. و مصطفی ع گفت: «اذ حسدتم فلا تبغوا»