دین مسیحیت

معنی کلمه دین مسیحیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دین مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی و آیین حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام است.
آیین مسیحیت یک آیین یکتاپرستانه است که بر آموزه ها و سخنان عیسی ناصری (مسیح) استوار گشته است. آموزه هایی چون تثلیث، مرگ مسیح به عنوان کفارهٔ گناهان، تعمید آب و روح القدس از باورهای بنیادین این آیین هستند. مسیحیت با داشتن ۲٫۲ میلیارد پیرو بزرگترین دین جهان از دید شمار پیروان است.

جملاتی از کاربرد کلمه دین مسیحیت

در نهایت نویسندگان بیزانسی یونانی جزئیات مهمی از اساطیر را فراهم آوردند که بیشتر آن‌ها به آثاری یونانی مربوط می‌شود که امروزه از بین رفته‌اند. این نگهدارندگان اساطیر عبارتند از آرنوبیوس، هسیچیوس، نویسنده کتاب سودا، جان تزتزس، و ائوستاتیوس. این‌ها اغلب با تأثیر از دین مسیحیت به این اساطیر می‌نگرند.
از مقدس بودن باکرگی در دین مسیحیت و اسلام می‌توان به اشاره آنها به مریم مقدس و مقام تبتل نام برد.
مایکل جوزف جکسون در ۲۹ اوت ۱۹۵۸ در شهر صنعتی گَری در ایالت ایندیانا، ایالات متحده آمریکا (نزدیک شیکاگو) و در خانواده‌ای تهی‌دست زاده شد. نام پدرش، جوزف و مادرش، کاترین بود. او هشتمین فرزند از ۱۰ فرزند خانواده جکسون، یک خانواده آفریقایی-آمریکایی از طبقهٔ کارگر بود که در یک خانه دوخوابه در خیابان جکسون زندگی می‌کردند. مادرش، کاترین جکسون، کلارینت و پیانو می‌نواخت و اشتیاق داشت که یک خوانندهٔ کانتری-اند-وسترن باشد. مادرش به‌صورت نیمه‌وقت در فروشگاه سیرز کار می‌کرد. مادر مایکل بسیار مذهبی بود و فرزندانش را با باورهای سختگیرانهٔ فرقهٔ شاهدان یهوه از دین مسیحیت تربیت می‌کرد.
آخرین جانشین ملکه یودیت توسط مارا تاکلا هایمونت سرنگون شد. وی سلسله زگوه را در سال ۱۱۳۷ بنا نهاد و با یکی از نوادگان از آخرین امپراتور اکسوم ازدواج کرد و ادعا کرد که وارث قانونی این سلسله منقرض شده‌است. پایتخت این سلسله در آدافا در نزدیکی لالی‌بلا بود. زگوه به دین مسیحیت در اکسوم ادامه داد و کلیساهای سنگی بسیاری مانند لالی‌بلا ساخت. سلسله توسط فردی که مدعی وراثت اکسوم را داشت سرنگون گشت.
در اوایل قرن چهارم میلادی، با رسمیت یافتن دین مسیحیت در گرجستان اهمیت این شهر افول پیدا می‌کند و موقعیت خود را نسبت به مرکز جدید فرهنگ مسیحیت (یعنی متسختا و بعداً تفلیس) از دست می‌دهد. پس از فتح تفلیس به دست مسلمانان در قرن‌های هشتم و نهم میلادی، این شهر به عنوان پایگاه نظامی مجدداً مورد توجه قرار گرفت و سرانجام در قرن چهاردهم میلادی، تاخت و تاز مغول‌ها سرنوشت شهر را تحت تأثیر قرار داد و عملاً شهر متروکه شد و فقط گهگاهی، هنگام تجاوز بیگانگان، این شهر به عنوان پناهگاه موقت مورد استفاده قرار می‌گرفت.
پتریسی شخصی دلیر و مبتکر و شاید با استعدادترین فیلسوفی به‌شمار می‌رفت که گرجستان تا آن هنگام در دامن خود پرورده بود، وی اظهار داشت که می‌خواهد آتنه، هرمس و پرومته را به منظور تفسیر پیام آسمانی «کلمهٔ عالی» یعنی عیسی مسیح، به کمک خود بطلبد و دین مسیحیت را با عالی‌ترین شکل فلسفهٔ باستان هماهنگ سازد. او در صدد برآمد آشتی پذیرها را با هم آشتی دهد و ناگزیر نوشته‌های او در میان حکمای اسکولاستیک مخالفت‌هایی را برانگیخت تا اینکه در سدهٔ هجدهم جاثلیق پاتریارک آنتون یکم، پتریسی را مورد توجه خود قرار داد و گفت: «او فیلسوفی خداشناس و خورشید ملت ماست». این فتوا را حاکمان معاصر، کاملاً تأیید می‌کنند.
بنابر ادعای روزنامه‌ای به نام آگوستنین و روزنامه نیویورک تایمز که در سال ۱۹۲۹ منتشر شده‌است، امان‌الله شاه و همسر وی ثریا طرزی هنگامی‌که در تبعید به‌سر می‌بردند به دین مسیحیت و مذهب کاتولیک گرویدند.