دویل

دویل

معنی کلمه دویل در لغت نامه دهخدا

دویل. [ دُ ] ( اِ ) مکر و حیله و غدر. ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از انجمن آرا ). || ابریشم گنده که از پیله حاصل شود و دو کرم در درون آن باشد. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( آنندراج ) ( از فرهنگ جهانگیری ).
دویل. [ دَ ] ( ع اِ ) گیاه سال خورده. || گیاهی که بر آن دو سال گذشته باشد و یا خاص است به گیاه نصی. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). گیاهی که سال بر او گذشته باشد. ( تحفه حکیم مؤمن ).

معنی کلمه دویل در فرهنگ عمید

مکر و حیله.

معنی کلمه دویل در فرهنگ فارسی

نویسنده انگلیسی ( و.ادمبورگ ۱۸۵۹ ف. ۱۹۳٠ م . ) رمانهای پلیسی وی که قهرمان آنها شلرلوک هلمس ( ه.م. ) است شهرت بین المللی دارد.
جنگ تن بتن برای تلافی اهانت واعاده شرف که سابقا، معمول بوده واکنون موقوف شده است
گیاه سال خورده .

معنی کلمه دویل در دانشنامه عمومی

دویل یا دو یَل یا دوئل ( فارسی:دَویل )
نام یک روستادردهستان هیر، بخش هیر، شهرستان اردبیل، استان اردبیل است. جمعیت این روستادرسال۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۱۲۳نفر بوده است.
روستای دویل دارای طبیعت زیبا و بکر می باشد؛ که چشم هر گردشگری را نوازش می کند. این روستای در دامنه رشته کوه های باغرو ( تالش ) قرار دارد.
در این روستا درختان میوه زیادی وجود دارد علاوه بر ان مردم بیشتر به کار کشاورزی مشغول هستند. بازدید از این روستا به صورت رایگان برای عموم آزاد است.

معنی کلمه دویل در دانشنامه آزاد فارسی

دوئِل (duel)
نبردِ رو در روی دو نفر با اسلحۀ سرد یا گرم. هر دوئلی معمولاً بر طبق قواعدی از پیش معین، با هدف تسویه حساب بر سر مسئله ای خصوصی، درمی گیرد. در اروپای قرون وسطا، دوئل روشی قانونی برای پایان دادن به اختلافات محسوب می شد. به تدریج تا قرن ۱۶ این روش عموماً منسوخ شد اما دوئل با شمشیر یا تپانچه، غالباً همراه با آداب و تشریفاتی، تا قرن ۲۰ در میان اشراف و نظامیان رواجِ غیررسمی داشت. در برخی از دانشگاه های آلمان کانون هایی مختص دوئل همچنان پابرجاست. دوئل در انگلستان در ۱۸۱۹ غیرقانونی اعلام شد.

جملاتی از کاربرد کلمه دویل

چوگفتند این پی توانی دویل بهم تاختند از دو سو چون اجل
دویل در سال ۱۹۰۳ و بعد از ده سال بالاخره شرلوک هولمز را زنده کرد. او از زبان شرلوک هولمز توضیح داد که فقط جیمز موریارتی از آبشار سقوط کرده و مرده‌است، اما از آنجا که هولمز دشمنان خطرناک دیگری مانند سرهنگ سباستین موران داشت، تصمیم گرفته بود خود را مرده نشان بدهد تا بتواند تمام همدستان موریارتی را دستگیر کند. پس از زنده شدن دوباره شرلوک هولمز دویل در سال ۱۹۱۴ داستان دره وحشت را نوشت که با واکنش مثبت خوانندگان روبه رو شد. در نهایت هولمز در ۵۶ داستان کوتاه و ۴ رمان ظاهر شد.
استون دویل، سردبیر مجله بیکر استریت ژورنال، می‌نویسد: «کانن نام میانی آرتور بوده. او مدت کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، از کانن به‌عنوان نام‌خانوادگی استفاده کرد اما از لحاظ قانونی، نام خانوادگی او دویل است».
در سال ۱۸۸۵ دویل با لوئیزا (که گاهی «توئی» نامیده می‌شود) هاوکینز (۱۸۵۷–۱۹۰۶) ازدواج کرد. او کوچک‌ترین دختر جی هاوکینز، اهل مینستروورث، گلاسترشایر و خواهر یکی از بیماران دویل بود. لوئیزا از سل رنج می‌برد. در سال ۱۹۰۷، یک سال پس از مرگ لوئیزا، وی با ژان الیزابت لکی (۱۸۷۴–۱۹۴۰) ازدواج کرد. او در سال ۱۸۹۷ با ژان ملاقات و عاشقش شده بود، اما از آنجا که همسر اولش هنوز زنده بود، به دلیل وفاداری به او رابطه افلاطونی برقرار کرد. لوئیزا ده سال دیگر زنده ماند و در لندن درگذشت.
شیمیدان فرانسوی هنری اتین سنت-کلیر دویل یک روش صنعتی برای تولید آلومینیوم در سال ۱۸۵۴ میلادی در فرهنگستان علوم فرانسه ارائه کرد. تری کلرید آلومینیوم را می‌توان با سدیم کاهش داد، که فرایندی راحت‌تر و ارزان‌تر از پتاسیم بود، که وهلر از آن استفاده کرده بود. در سال ۱۸۵۶ میلادی، دویل همراه با همکارانش اولین خط تولید صنعتی آلومینیوم را تأسیس کرد. در فاصله سالهای ۱۸۵۵ میلادی تا ۱۸۵۹ میلادی، قیمت آلومینیوم از ۵۰۰ دلار تا ۴۰ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. حتی پس از آن، آلومینیوم تولیدی هنوز خلوص زیادی نداشت و آلومینیوم تولید شده از نظر خواص از نمونه ای به نمونه دیگر متفاوت بود.
با توجه به اینکه در این قسمت چندین معمای مختلف مطرح می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که ترکیبی از چندین داستان آرتور کانن دویل در این داستان به کار گرفته شده‌است.
در آوریل ۱۸۷۸، اگنس بیر اسمیت، خدمتکار خانه، دختری به نام اتل دویل اسمیت در دالستون به دنیا آورد و شناسنامه ان نشان می‌دهد که نام پدر، دویل، و نه آنطور که عموماً تصور می‌شود، شوهر آینده‌اش است. چند ماه بعد، در ۱۷ اوت ۱۸۷۸، او با آلفرد ویلیام مارشال، پسر سازنده ای به نام توماس مارشال، در کلیسای سنت جورج، میدان هانوفر ازدواج کرد. این زوج سه فرزند به نام‌های اگنس آلفردا (به نام «آگی»، متولد ۱۸۷۹)، آلفرد هارولد (متولد ۱۸۸۰) و ویلیام ادوارد متولد ۱۸۸۲) داشتند. دختر اتل به عنوان یکی از اعضا خانواده بزرگ شد و در زمانی اگنس نام دوم خود را به برتا تغییر داد.
تجهیزات جدیدی به ارتش روسیه تحویل داده می‌شود که از ژن شیطانی یک موجود دیگر بسازد. یک ماه بعد از این رویداد جنگی روی می‌دهد. روسیه این جنگ را می‌برد. مقامات به مأموریت موجود شیطانی بر می‌گردند. سرگئی دراگانوف را برای دستگیری جین کازاما می‌فرستند. در این راه او به تورنومنت مشت آهنی می‌رود و در راه با ریون مبارزه می‌کند و او را شکست می‌دهد. سرانجام او جین کازاما را به شکل دویل جین دستگیر می‌کند. او در تکن ۶ آزازل را شکست می‌دهد و در حین حمل آزازل ریون گوی انرژی آزازل را می‌دزدد ولی دراگانوف هواپیمای ریون را در هنگام فرار منفجر می‌کند.
این تماس شما با لین دویل است برنامه ای است که در کنفرانس تلویزیونی فیلادلفیا تلویزیونی در (سی ان ۸) پخش شده‌است.
به دست دویل شد دو تیغ آخته دو بازو به جنگ آمد افراخته
آسوکا که ناظر این صحنه است ناگهان جینپاچی را مقابل خود می‌بیند و تصمیم می‌گیرد با او مبارزه کند. پس از شکست جینپاچی آسوکا به سرعت به سمت دویل جین که بیهوش شده‌است می‌رود تا به او کمک کند اما در مکانی که هستند نه وسیلهٔ نقلیه‌ای می‌بیند و نه تلفن همراهش را دارد اما در همین حال به علت تماس دستان آسوکا با بدن دویل جین اثرات پیشرفته شیطانی جین مانند شاخ و بال از بین می‌روند و دویل جین کم‌کم ژن شیطانی خود را دفع می‌کند و به جین کازاما تبدیل می‌شود.
انجمن موقرمزها یکی از ۵۶ داستان کوتاه شرلوک هلمز است که توسط سر آرتور کانن دویل نوشته شده است. این داستان اولین بار در اوت ۱۸۹۱، همراه با نقاشی‌های سیدنی پاجت در مجله استرند منتشر شد. کانن دویل در فهرست دوازده داستان شرلوک هلمز موردعلاقه خود، این داستان را در رتبه دوم قرار داده است. انجمن موقرمزها دومین داستان از دوازده داستان مجموعه ماجراهای شرلوک هلمز است که در سال ۱۸۹۲ منتشر شد.