دونه

معنی کلمه دونه در لغت نامه دهخدا

دونه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) سبدی که از برگ سازند. || مرغ در دام افتاده. || دونه یا دونه ترکی ، قسمی از انیسون. ( از ناظم الاطباء ).
دونه. [ ] ( هندی ، اِ ) اسم هندی مرزنجوش است. ( تحفه حکیم مؤمن ).
دونه. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است به همدان و گاهی در نسبت به وی قاف زیاد کنند؛ از آن ده است عمرد ونقی بن مرداس. ( منتهی الارب ).
دونه. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است به نهاوند. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه دونه در فرهنگ فارسی

اسم هندی مرزنجوش است .

معنی کلمه دونه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی دُونِهِ: غیر او
معنی دُونَهُ: غیر او
ریشه کلمه:
دون (۱۴۴ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه دونه

کفی از خاک کویت در حقیقت خدا دونه که از ملک جهان به
آرنور در اواخر دوران دوم (۳۳۲۰ د. د) توسط الندیل تأسیس شد. در آن زمان پسران او قلمرو گاندور را بنا نهاده بودند. تاریخ دو پادشاهی در هم تنیده است؛ هر دو پادشاهی را به عنوان قلمرو دونه داین در تبعید می‌نامند.
خدا دونه که در بازار عشقت بجز جان هیچ کالائی ندیرم
پس از آنکه بیلبو بگینز حلقه جادویش را به فرودو داد در سال ۳۰۰۱ گندالف ترسش را مبنی بر اینکه حلقهٔ یکتا دوباره پیدا شده‌است با آراگورن در میان گذاشت. دونه داین تمام مدت مراقب شایر بودند و آراگورن به گندالف پیشنهاد کرد تا دنبال گالوم بگردند. سال‌ها آراگورن به دنبال گالوم در سرزمین‌های وحشی میرکوود یا دره‌های اندویین تا به دروازه‌های سیاه و دره مورگول در اطراف موردور گشت. تا سرانجام آراگورن رد گالوم را که از موردور تا به باتلاق‌های مرگ می‌رسید یافت. او گالوم را دستگیر کرد و با خودش به میرک وود آورد. جایی که آن موجود تا پیش از فرارش در ژوئن ۳۰۱۸ زندانی بود.
در سال ۱۰۵۰، سائورون فرمانروای تاریکی پس از شکست خوردن در دوران دوم توسط آخرین ارتش متحد انسان‌ها و الف‌ها، در جنوب سیاه بیشه دوباره قد علم کرد و قلعه تاریک دول گولدور را بنیان نهاد. هدف اصلی او ضربه زدن به بنیاد و ریشه نومه نوری‌های تبعید شده یا دونه داین و الدار باقی‌مانده در سرزمین میانه بود و در سال۸۶۱ با تقسیم شدن پادشاهی آرنور به سه قسمت آرتداین تحت پادشاهی آملیت اهل فورنوست (پسر ارشد شاه آرندور)، رودئور و کاردولان و کشمکش‌های مداوم این سه قلمرو با هم سرانجام این فرصت برای سائورون ایجاد شد.
از اینجا گفت سیّد ولد آدم و مهتر عالم (ص): «انا سیّد ولد آدم و لا فخر، کنت نبیّا و آدم بین الروح و الجسد، آدم و من دونه تحت لوائی، یوم القیمة. نحن الآخرون السابقون».
طوبی لطالبه تعسا لتارکه بُعداً لمتِّخذٍ من دونه بدلا
به محشر آدم و ما دونه با هم همه زیر لوایت دست بر هم
آراگورن در سال ۲۹۳۳ با مرگ پدرش سالار دونه داین شد و در آن زمان تنها ۲ سال داشت. اما تا سال ۲۹۵۱ که به ۲۰ سالگی رسید در این باره چیزی به او گفته نشد. (ارباب حلقه‌ها: ضمیمه الف)
۶ مارس: آراگورن دونه داین و پسران الروند را ملاقات می‌کند. او خودش را در پلان تیر به ساورون نمایش می‌دهد و سپس تصمیم می‌گیرد تا جاده مردگان را در پیش گیرد.
به عنوان سالار دونه داین اراگورن توسط بیلبو و باقی ساکنان ریوندل دون آدان خوانده می‌شد. معنای دون آدان مرد غربی یا همان نومه نوریان است. دون در زبان الفی یعنی غرب و آدان یعنی انسان (جمع آن اداین می‌شود)