دور کمر

معنی کلمه دور کمر در فرهنگستان زبان و ادب

{girth} [ریاضی] طول کوتاه ترین دور در گراف متـ . کمر
{waist circumference} [تغذیه] اندازه گیری تن سنجشی که اندازۀ دور کمر را مشخص می کند

جملاتی از کاربرد کلمه دور کمر

اکثر دستورالعمل‌ها ترکیب استراتژی‌های مختلف پیشگیری را توصیه می‌کنند. یک مطالعه مروری کوچرن در سال ۲۰۱۵ برخی شواهد را نشان داد که چنین روشی ممکن است روی فشار خون، شاخص توده بدن و دور کمر تأثیر بگذارد. با این حال، شواهد کافی برای اثرگذاری بر مرگ و میر یا حوادث قلبی عروقی واقعی وجود نداشت.
آن موی‌میان طاقت آن بار ندارد قلاب سر زلف به دور کمر انداز
تحقیقات دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنانی که پیکر ساعت‌شنی دارند، توجه و اولویت خاصی می‌دهند. این مطالعات نشان داد که این شکل از پیکر، برای مردان حتی از اندازه پستا ن‌ها یا ویژگی‌های صورت نیز مهم‌تر است. همچنین اندازه نشیمنگا ه و دور کمر در این شکل بدن مورد توجه مردان است.
ور شودت دور کمر کوه سنگ گرد میان منطقه دم پلنگ
علاوه بر دستمالی که روز عروسی بر کمر عروس می‌بستند، عروس یک کمربند از جنس پشم بافته شده به رنگ قرمز به نام شه‌مله نیز زیر آن دستمال بر کمر می‌بست. شه‌مله، شبیه کُشتی (کُستی) زرتشتیان است. کُشتی که آن را بندِ دین هم می‌گویند بند سفید و باریک و بلندی است که از هفتاد و دو نخ پشم سفید گوسفند بافته شده‌است. هر فرد زرتشتی پس از ۱۵ سالگی بایستی آن را بدور کمر ببندد (کشتی را سه دور بر دور کمر می‌بندند).
باجی (به زبان کره‌ای: 바지) نوعی شلوار سنتی کره‌ای است که قسمتی از هانبوک می‌باشد. باجی گشاد است، دکمه ندارد و به دور کمر بسته می‌شود.