دور دست

معنی کلمه دور دست در لغت نامه دهخدا

دوردست. [ دَ ] ( ص مرکب ) کنایه است از چیزی که رسیدن به آن مشکل باشد. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( از آنندراج ) ( از انجمن آرا ). ( از لغت محلی شوشتر ) : و کار اصل ضبط کردن اولیتر که سوی فرع گراییدن خصوصاً دوردست است و فوت می شود. ( تاریخ بیهقی ). و چون مطلب و مقصد دوردست بود مدتی مهلت در میان آمد. ( سندبادنامه ص 123 ). || جایی که رسیدن درآنجا مشکل باشد. || بعید و دور. ( ناظم الاطباء ). مکان دور ( لغت محلی شوشتر ). جاهای دور. ممالک بعیده.کنایه است از مسافت دراز. ( آنندراج ). جانب دور: این متاع را از نواحی دور دست می آورند. از نقاط دوردست مملکت به ما می نویسند. ( یادداشت مؤلف ) :
همی مادرش را جگر زآن بخست
که فرزند جایی شود دوردست.فردوسی.یکی رزمگاهی گزین دوردست
نه بر دامن مرد خسروپرست.فردوسی.به هر کشوری گنج آکنده است
که کس را نباید شدن دوردست.فردوسی.غازیان احمد را خواستند و او بر مغایظه قاضی برفت با غازیان و قصد جایی دوردست کرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 408 ). برادر مهتر روی به تجارت آورد و سفری دوردست اختیار کرد. ( کلیله ودمنه ). امروزی به سفری دوردست رفت و مرا چنین مدخری گذاشت. ( سندبادنامه ص 231 ). از بلاد معمور و دیار مشهور دوردست افتاده بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رایات سلطان دوردست افتاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). کس را جرأت آن نبودی که در محلتهای دوردست که از واسطه شهر دور بودی تردد کند. ( ترجمه تاریخ یمینی ). از جاهای دوردست سنگهای مرمر فرادست آوردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
ز دریا به است آن ره دوردست
که دوری و دیریش را چاره هست.نظامی.گر آید خریداری از دوردست
که با کان گوهر شود همنشست.نظامی.ز بانگ سگان کآمد از دوردست
رسیدند گرگان و روباه رست.نظامی.رسیدم به ویرانه دوردست
در و درگهی با زمین گشته پست.نظامی.زهی آفتابی که از دوردست
به نور تو بینم در هرچه هست.نظامی.حسابی که بود از خرد دوردست
سخن را نکردم بر او پای بست.نظامی.مال و تن در راه حج دوردست
خوش همی بازند چون عشاق مست.مولوی.

معنی کلمه دور دست در فرهنگ عمید

۱. جای دور: ز بانگ سگان کآمد از دوردست / رمیدند گرگان و روباه رست (نظامی۵: ۹۶۶ ).
۲. (صفت ) چیزی که نزدیک نباشد، آنچه در دسترس نباشد.

معنی کلمه دور دست در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - جایی دور محلی دور .

جملاتی از کاربرد کلمه دور دست

رسیدم به ویرانه‌ای دور دست درو درگهی با زمین گشته پست
بدو گفت جندل که خرم بدی همیشه ز تو دور دست بدی
چهارده و به تعریفی دیگر شانزده گونه کوکر در جهان وجود دارند که اندازه آن‌ها معمولاً بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر و وزنشان نیز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم است. رنگ بین انواع کوکرها نیز از نوعی به نوع دیگر متفاوت است و در شش نوع آن رنگ پرها و تا حدودی «وزن کوکر نر» با ماده بسیار تفاوت دارد اما در دیگر کوکرها نر و ماده آن بسیار شبیه به هم هستند. کوکر عموماً پرنده‌ای مهاجر است که در بیابان‌ها و دشت‌های نیمه‌بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمین‌هایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند.
در مناطق دور دست یا کمتر توسعه یافته سامان دهی خدمات کم اهمیت است یا وجود ندارد.
در زمان امامت او پیروانش از کشورهای دور دست به هند رفت و آمد می‌کردند و این ارتباط مستقیم اسماعیلیان با امام‌شان سبب تحول بنیادی در زندگی آن‌ها در قرن‌های بعدی گردید.
بدو گفت شاها انوشه بدی همیشه ز تو دور دست بدی
داری ز دور دست بر آتش، چه آگهیت از من که شد ز سوز دلم داغدار دست؟!
انوشه بدی شاد تاجاودان زتو دور دست و زبان بدان
لشکرکشی‌های قرن نُهم پ م، سلاطین آشور به کوهستان زاگروس از آدادنراری در سال ۹۱۱ پ.م. آغاز شد و این سیاست توسط اخلاف وی همچنان ادامه یافت. آشوریان تا پایان دوران حکومت آشورناسیراپال‌دوّم از قلل مرزی زاگرس نگذشته به نقاط دور دست ایران نفوذ نمی‌کردند؛ ولی بعد از آنکه پایگاه جنگی در زاموآ برای خود ایجاد کردند در جهت سرزمین ماد آینده و دریای خزر تهاجمات سریع به عمل آمد.
زهی آفتابی که از دور دست به نور تو بینیم در هر چه هست
نوشتند خطی کانوشه بدی همیشه ز تو دور دست بدی
امروزه در وب انواع مختلف اطلاعات را می‌توان یافت و افرادی که تمایل دارند با جوامع و فرهنگ‌های مختلف آشنا شدند مراجعه به وب ساده‌ترین راه است. اگر بخواهیم به شهری دور دست سفر کنید، وب بهترین مرجع ممکن برای یافتن اطلاعات مربوط به آن شهر است؛ مخصوصاً اگر شهر مورد نظرتان در یکی از کشورهای توسعه نیافته قرار داشته باشد. روزنامه‌های محلی، مطبوعات دولتی و غیره از طریق اینترنت به راحتی قابل دسترسی هستند و به همین دلیل است که کاربران اینترنت روز به روز افزایش می‌یابند.
باز بوجهل اگرچه نزدیکست دوستی دور دست تاریکست
مزن ای دوست دست صدق جز بر دامن شخصی که باشد دور دست هر تعلق از گریبانش
کار بی همکار سخت و راه بی همراه دور دست بی دینار عور و چشم بی دیدار کور
به نظر می‌رسد که ساردوری دوم در همان سال ناگزیر با ماننا - در خاک ماننا - پیکار کرد و چنان‌که در سال‌نامه مذکور است پس از اشغال دژ داربو در کرانهٔ شرقی دریاچه ارومیه آن سرزمین را به خاک خویش منضم ساخت. بعد خواهیم دید که نفوذ ماننا به هر تقدیر در نقاط دور دست جنوب و محتملاً به ماوراء ناحیهٔ مسیر رود جغتو بسط یافته بوده‌است؛ و اینکه ساردوری دوم لشکرکشی به نامار را رسماً لشکرکشی به ماننا خوانده شده نیز حاکی از همین موضوع است. لشکر کشی‌های اورارتوییان علیه ماننا، بعدها بر اثر شکستی که از طرف تیگلات-پیلسر سوم شاه آشور در سال - ۷۴۳ پ.م. - به اورارتوییان وارد آمد متوقف گشت.
این انفجار به حدی نیرومند بود که صدای آن در بخش‌های دور دست شهر کابل نیز شنیده شد. وزارت صحت عامه، گفته‌است که تاکنون یک تن که در این رویداد جان باخته‌است و بیش از صد تن دیگر که زخمی شده‌اند، به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌اند. وزارت معارف گفته‌است که ۵۰ دانش‌آموز دو مکتب در شهر کابل زخمی شدند.
انرژی امواج دریا از نوع انرژی تجدیدپذیر است. چنین منابعی نیازی به میلیون‌ها سال زمان برای به وجود آمدن ندارند و بی پایان می‌باشند. تولید انرژی به این روش آلودگی در برندارد. این نیروگاه‌ها در طول زمستان می‌توانند بیشترین میزان انرژی را تولید کنند و خوشبختانه در چنین زمان‌هایی به انرژی بیشتری نیازمند هستیم. مولدهای کوچک موجی می‌توانند در نواحی دور دست که انتقال برق مقرون به صرفه نیست، به کار روند.
اطلاعات مدل‌سازی ساختمان به طراحان اجازه می‌دهد که با بسیاری مشاوران دور دست که در اطلاعات یکسان هستند، کار کنند و به صورت تیمی تصمیم‌ها را ارائه دهند؛ که این اطلاعات برای شرایط اقلیمی، انرژی و تأثیرات محیطی در دسترس هستند.
اشکان (هومن سیدی) به عنوان سرباز مسئول نگهبانی دادن در یک پست مرزی نزدیک عراق می‌شود. هیچ‌کس در آن منطقه زندگی نمی‌کند. اما اشکان روزی یک دختر روستایی را از دور دست می‌بیند و ..