دوازده امامی

معنی کلمه دوازده امامی در فرهنگ عمید

طایفۀ بزرگ شیعه که به دوازده امام معتقدند، اثناعشری، اثناعشریه.

معنی کلمه دوازده امامی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:اثنا عشریه

جملاتی از کاربرد کلمه دوازده امامی

اهالی بخش جره و بالاده شیعه دوازده امامی اند به زبان ترکی قشقایی و فارسی سخن می گویند.
مردم شهر بار امروزه به زبان فارسی با گویش نیشابوری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند.
کتاب اللُّمعةُ الدَمشقیّة از مشهورترین کتب فقهی شیعه دوازده امامی است که در حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌شود.
نفرها؛ ترک‌زبان و یکی از طوایف آن به نام بادکی به زبان فارسی سخن گفته ؛مسلمان و شیعه دوازده امامی می‌باشند.
باصری‌ها مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند با این حال باورها، رسوم و جشن‌های اسلامی در میان آن‌ها جایگاه ویژه‌ای ندارد. با وجود ارتباط دائم باصری‌ها با اهالی روستاها؛ تقسیمات و وقایع سال قمری در میان آن‌ها به‌طور جدی پیگیری نمی‌شود. با اینکه باصری‌ها به‌طور نسبی از رسوم اسلامی مطلع هستند؛ در رعایت آن‌ها به‌طور کلی ثابت قدم نیستند و جشن‌ها و مراسم اسلامی به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند. توجه باصری‌ها به رسوم چرخهٔ زندگی مانند تولد، ازدواج و مرگ نسبت به آیین‌های اسلامی مانند روزه در ماه رمضان و عزاداری در ماه محرم به‌طور کلی بیشتر می‌باشد.
بهارلوها؛ همانند اکثر ایلات ترک‌زبان ایران به زبان ترکی اوغوز سخن گفته، مسلمان و شیعه دوازده امامی می‌باشند.
== تشیع در افغانستان ==بین ۱۰ تا ۱۹ درصد مردم شیعه دوازده امامی هستند
ایل یوسفوند بزرگترین ایل از ایلات غرب کشور میباشد از مردم (لک) که در بیش از بیست شهرستان کشور از جمله الشتر ،خرم آباد ،کوهدشت، پلدختر ، نهاوند، ملایر ، بروجرد ، هرسین ، کنگاور ، دینه ور ،کرمانشاه ، صحنه ، بانه ، سنقر ‌، قروه ، اراک ، قزوین ، دره شهر ، ایلام ، دهلران و.... ساکن می باشند که یکی از مهمترین مراکز شهرستان سلسله میباشد . مردمان ایل یوسفوند به زبان لکی سخن می‌گویند و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند.
در سال ۱۵۰۱ اسماعیل اول سلسله صفویه را تأسیس کرد. در حالی که اکثر شهرهای بزرگ ایران سنی مذهب بودند، مذهب دوازده امامی را مذهب رسمی امپراتوری خود اعلام کرد. علمای شیعه برای راه اندازی حوزه‌های علمیه شیعه به ایران آورده شدند.
شیخ احمد اَحسائی (۱۱۶۶–۱۲۴۲ ق) (۱۸۲۶–۱۷۵۳م) نخستین روحانی شیعه دوازده امامی شد که مدعی بود در خواب از امامان شیعه به او وحی می‌شود و علوم دینی را از این طریق دریافت می‌کند وی امامان شیعه را مسلط به امور می‌دانست و امام زمان را موجود و غیر غایب می‌دانست و مردم را تشویق می‌کرد بدنبال او بگردند.