دمپایی

دمپایی

معنی کلمه دمپایی در لغت نامه دهخدا

دم پایی. [ دَ ] ( اِ مرکب ) کفش راحتی از چرم یا ابر یا چوب که در منزل پوشند. کفش خانه. راحتی. ( یاداشت مؤلف ).

معنی کلمه دمپایی در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) ۱ - کفش راحتی که در خانه به پا کنند. ۲ - آن چه که دم پا یا دم در گسترند.

معنی کلمه دمپایی در فرهنگ فارسی

کفش راحتی از چرم یا ابر یا چوب که در منزل پوشند .

معنی کلمه دمپایی در دانشنامه عمومی

دَمپایی یا در فارسی پاکستان سِلیپَر ( به انگلیسی: slippers ) نوعی از پای افزار نرم یا سفت و سبک است که برای پوشیدن در محیط خانه طراحی شده است.
دمپایی ها را معمولاً از جنس پشم یا نمد یا چرم نرم درست می کنند و گاه لایه ای از گیله نیز بر روی آنها دوخته می شود. این پای افزار در انواع: جلو بسته، جلوباز، لا انگشتی، خزدار و معمولأ گرآن قیمت یا جنس بدرد نخور موجود است. دمپایی های پارچه ای بیشتر برای استفاده در حمام یا در کاربر دارند. منظور از دمپایی اینست که این پای افزار در کفش کن قرار ندارد و نزدیک به پای صاحب آن ( دمِ پا ) قرار دارد.
بازار جهانی فروش دمپایی در سال۲۰۲۲ برابر ۴۱۹. ۸ میلیارد دلار بوده است.

معنی کلمه دمپایی در ویکی واژه

کفش راحتی که در خانه به پا کنند.
آن چه که دم پا یا دم در گسترند.

جملاتی از کاربرد کلمه دمپایی

پس از مهمانی، همه به خواب رفته‌اند ولی کلارا به سالن بازمی‌گردد تا دوباره فندق‌شکنش را ببیند. هنگامی که او به اسباب بازی نزدیک می‌شود، ساعت دیواری زنگ نیمه شب را به صدا درمی‌آورد. ناگهان سالن پر از موش می‌شود و درخت کریسمس بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. فندق‌شکن هم بزرگ می‌شود به اندازهٔ یک انسان واقعی در می‌آید. کلارا در میان یک نبرد بین سربازان نان زنجفیلی و موشها گیر افتاده‌است. فندق‌شکن سربازان را رهبری می‌کند ولی در حین نبرد زخمی می‌شود. شاه موشها به فندق‌شکن حمله می‌کند ولی کلارا دمپایی اش را به سمت موش پرتاب می‌کند و فندق‌شکن را نجات می‌دهد.