دست یافته

معنی کلمه دست یافته در لغت نامه دهخدا

دست یافته. [ دَ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) کسی که مرادش حاصل و میسر شده باشد. ( آنندراج ). کامیاب و بهره مند و مظفر و منصور. ( ناظم الاطباء ). موفق. مسلط.

معنی کلمه دست یافته در فرهنگ عمید

مسلط، چیره، پیروز.

جملاتی از کاربرد کلمه دست یافته

زین طفل مشربان ز مکتب گریخته آفت ز شش جهت به ثمر دست یافته است
ای خصم دست یافته زخم سخت زن فرصت نگاهدار و مرا بر درخت زن
ایشان در عرصه ورزش هم پیشگام بوده و با بازی های عالی برای تیم های پایه این دیار توانایی خود را در ورزش فوتبال به نمایش گذاشته است.آیدین در عرصه علم هم به موفقیت های چشمگیری دست یافته است و در مدارسی که درس میخواند به رتبه های برتر دست یافته است.ایشان به رشته وکالت علاقه مند است و تیم های فوتبال مورد علاقه ایشان میتوان به تراکتور و بارسلونا اشاره کرد
در آن صورت وی بچیزی از دنیا دست یافته است که برکت از وی ببرد و هر چیزی که در راه حج یا عتق یا نیکی صرف کند، ماجور بیفتد.
التضامن سه بار به مقام قهرمانی در لیگ دسته اول کویت دست یافته است. همچنین این باشگاه چهار بار به مقام نایب قهرمانی جام امیر کویت رسیده است.
نبود عجب که خنده نو کیسگی زند گل یک دو روز شد که به زر دست یافته است
بی سیلی و تپانچه کسی از دست می دهد؟ بر طفل شوخ چشم، پدر دست یافته است
بی گریه ای مباش که شبنم به طرف باغ بر گل ز فیض دیده تر دست یافته است
دولت‌های ائتلافی زمانی تشکیل می‌شوند که یک اتحاد سیاسی به قدرت برسد، یا زمانی که تنها به کثرت (نه اکثریت) دست یافته و چندین حزب باید با یکدیگر برای حکومت همکاری کنند. یکی از ویژگی‌های چنین روش حکومتی منجر به وزیر سیار می‌شود.
وی در این خانواده یهودیی در بوهم به دنیا آمد در سال ۱۸۹۳ برای کار به وین رفت اما علاقه‌مند به فعالیت در ورزش فوتبال شد و در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲ به عنوان داور در مسابقات حضور یافت، مایزل سپس مربی‌گری را آغاز کرد و مربی تیم ملی اتریش-مجارستان شد، وی از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۷ میلادی سرمربی تیم ملی فوتبال اتریش بوده و در جام جهانی فوتبال ۱۹۳۴ به مقام چهارم دست یافته است.
دولت هیاطله در حد فاصل مرزهای ایران و مرزهای گسترش یابندهٔ دولت نوظهور گوک‌ترک قرار داشت و در حقیقت گذشته از تهدید مرزهای شرقی ایران، منافع این کشور از بابت تجارت ابریشم را تهدید می‌کرد. از سوی دیگر دولت نوظهور گوک‌ترک هم که به شرقی‌ترین بخش این جادهٔ مهم کاروان روی بین شرق و غرب دست یافته بود، می‌خواست این جاده را تحت نظارت خود بگیرد و این خواست تنها با پیروزی بر هیاطله که راه پیشروی و توسعهٔ آن را به سوی غرب سد کرده بود، ممکن می‌گردید. همین موقعیت خاص دولت هیاطله زمینهٔ لازم را برای نزدیکی خسرو انوشیروان و ایستمی خان فراهم آورد.
جرج سابقه بازی در تیم بنفیکا و همچنین تیم ملی فوتبال پرتغال را دارد. وی که از دهه ۱۹۸۰مربیگری را شروع کرده‌است، به همراه تیم پورتو به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و هدایت تیم‌هایی متعددی از جمله پاری سن ژرمن و زسکا مسکو را بر عهده داشته‌است. وی که هوادارانش او را به نام «شاه آرتور» می‌شناسند، تجربه مربیگری در تیم‌های ملی پرتغال، کامرون و سوییس را هم در کارنامه دارد.
ضحاک را هفت سر بوده و هم‌اکنون در کوه دماوند در بند است، ارباب تواریخ و سیَر بر آن‌اند که او بر تمام اقطار عالم دست یافته و ساحر و فاجر بود…
در هم نریخته است اگر مهره نجوم چون بدگهر به پاک گهر دست یافته است؟
با قهرمان شدن رئال مادرید در جام باشگاه‌های جهان در دسامبر سال ۲۰۱۴، ایکر کاسیاس به یک رکورد منحصر به فَرد دست یافت؛ او در هفتصدُمین بازی خود با پیراهن رئال مادرید اولین بازیکن در تاریخ فوتبال شد که به عنوان کاپیتان به تمام افتخارات موجود در سطح باشگاهی و ملی دست یافته است.
چون آب، موج می زند از جبهه صدف کز پاک طینتی به گهر دست یافته است
افتادگی چرا نکند کس شعار خویش؟ زلف از فتادگی به کمر دست یافته است
در قانون سوئد سرود ای قدیمی ای آزاد به روش قانونی به عنوان سرود ملی سوئد انتخاب نشده‌است. در طی سال‌ها، نمایندگانی در پارلمان سوئد تلاش کردند که بندی را در قانون برای شناختن «ای قدیمی ای آزاد» به عنوان سرود ملی سوئد بگنجانند. با این حال، کمیته‌ای پارلمانی در سال ۲۰۰۰ با این تلاش‌ها مخالفت کرد و دلیل مخالفت را این گونه اعلام کرد که این سرود با انتخاب مردم و در طی سال‌ها به عنوان سرود ملی سوئد دست یافته است و ترجیح آن است که همین‌گونه بماند و نیازی به تصمیمات سیاسی بدین منظور نیست.
به زور فکر بر این طرز دست یافته ام صدف ز آبله دست یافت در ثمین