درون مایه

معنی کلمه درون مایه در فرهنگستان زبان و ادب

{theme} [سینما و تلویزیون، موسیقی، هنرهای نمایشی] [سینما و تلویزیون، هنرهای نمایشی] اندیشه ای اصلی که نمایشنامه یا فیلم نامه و نمایش یا فیلم براساس آن بنا می شود [موسیقی] موادی موسیقایی که کل یا بخشی از یک اثر بر مبنای آن شکل می گیرد؛ گاهی درونمایه ای لحنی...

جملاتی از کاربرد کلمه درون مایه

در درون مایه غم گردد اگر خانه کند وز برون سبزه اندوه دمد چون بچکد
ممکن است مجموعه بازی‌های قسمتی پیوستگی داشته یا نداشته باشد، اما همیشه فضا و محیط، پیکربندی، شخصیت‌ها، سبک، یا درون مایه را حفظ می‌کند. از زمان ظهور سیستم‌های توزیع دیجیتال، تولید قسمتی بازی‌ها در بین توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی رواج یافت، که می‌تواند توزیع را بسیار کاهش داده ولی ساخت قسمت‌ها را از نظر مالی مقرون به صرفه کند. از طرف دیگر، می‌توان از آن برای توصیف روایت بازی استفاده کرد. نمونه‌هایی از بازی‌های ویدیویی قسمتی شامل اکثر بازی‌های استودیو تل‌تیل گیمز، آلن ویک، اتومبیل‌دزدی بزرگ: قسمت‌هایی از لیبرتی‌سیتی، لایف ایز استرنج، رزیدنت ایول: افشاگری‌ها، افشاگری‌ها ۲، نیمه‌عمر ۲: قسمت نخست (و قسمت دوم).
در ادبیات معاصر ملل شرق و غرب تأثیرات هزار و یک شب را می‌توان پی گرفت. از جمله در ایران نمایشنامه شب هزار و یکم به درون مایه داستان بنیادین هزار و یک شب می‌پردازد.
در فستیوال معتبر یوروویژن سال ۱۹۸۰ با ترانه «پترول=نفت» نماینده کشور ترکیه شد. بنا به دلایلی از جمله درون مایه هجو سیاسی این ترانه به ذائقه اروپایی‌ها خوش نیامد و نتیجه خوبی برای آژدا پکان و کشورش نداشت. از این رو آژدا پکان برای مدتی از دنیای موسیقی کناره‌گیری کرد و برای استراحت به آمریکا رفت. بعد از این دوره سکوت و شاید با دلزدگی از غرب و ترانه‌های غربی آلبومی با تم ترکی و با آهنگسازی آهنگسازان ترکیه‌ای به بازار ارائه کرد که طرفداران همیشگی آژدا پکان از این آلبوم استقبال خوبی نکردند و همین امر باعث شد تا آژدا پکان در آلبومهای بعدی به همان روال قبلی (اجرای شعر ترکی روی تم‌های غربی) برگردد.