دررفت

معنی کلمه دررفت در لغت نامه دهخدا

دررفت. [ دَرْ، رَ ] ( اِ مرکب ) خرج و هزینه. مقابل درآمد که دخل باشد. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دررفت در فرهنگ عمید

۱. دررفتن، بیرون شدن.
۲. (اسم ) [مقابل دخل] [عامیانه، مجاز] خرج، هزینه، دررو.

جملاتی از کاربرد کلمه دررفت

در این بازی ایتالیا در ابتدا با گل دقیقه ۸ روبرتو بونینسنیا پیش افتاد و تا آخرین لحظات بازی برنده مسابقه بود، اما در دقیقه ۹۰ کارل-هاینتس شنلینگر تنها گل ملی خود را به ثمر رساند تا آلمان بازی را در ۹۰ دقیقه با تساوی به پایان برساند. در این بازی شانه فرانتس بکن‌باوئر دررفت ولی چون آلمان ۲ تعویض خود را انجام داده بود او باقی مسابقه را با شانه آتل بندی شده ادامه داد.
این باشگاه با نام بخارا در سال ۱۹۶۰ میلادی بنیانگذاری شد. در سال ۱۹۸۹ باشگاه به نورافشان تغییر نام داد . در دههٔ ۱۹۹۰ این باشگاه در لیگ دوم منطقهٔ «شرق» اتحاد جماهیر شوروی در جایگاه چهارم قرار گرفت. بخارا نخستین بازی خود را در لیگ ازبکستان در سال ۱۹۹۲ بازی کرد. بهترین عملکرد باشگاه در اولی لیگ است که پس از نفتچی فرغانه در فصل سال ۱۹۹۴ صعود کرد. اف‌کی بخارا سه بار به نیمه نهایی جام ازبکستان در جام حذفی رسید. در سال ۲۰۰۵ نیمه نهایی را به نفتچی فرغانه دررفت و برگشت با نتیجهٔ ۳–۱ باخت و در ۲۰۱۲ با نتیجهٔ ۵–۳ به نسف باخت. پس از فصل ۲۰۱۳ که به پایان رسیده بود، در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ ادگار گس سرمربی تازهٔ این دستهٔ فوتبال بخارایی شد که جایگزین تاچ‌مراد آگامورادوو بر نیمکت فنی این تیم نشست.
امیرکبیر یکی از مشکلات تجاری و اقتصادی را عدم وجود وسایل ارتباطی بین شهرها می‌دانست و در جهت برطرف شدن این مشکل بسیار تلاش کرد. او در سال ۱۲۶۷ هجری قمری پستخانه‌ای تأسیس کرد و برای حفاظت محموله‌های پستی در تمامی راه‌های کشور قراول‌خانه‌هایی را ایجاد کرد. در هر ماه ۲ بار چاپارها به آذربایجان، مازندران، کرمان، خراسان، استرآباد و کرمانشاه دررفت و آمد بودند. همچنین برای چاپارها مقرّری تعیین کرد تا پول بیشتری درخواست نکنند. او دستور داد در مناطق مختلف برای چاپارها منازلی بنیان کنند تا این افراد با خاطری آسوده و با سرعت هرچه بیشتر مسافت بین شهرها را طی کنند. در نتیجه تلاش امیرکبیر کار چاپارخانه‌ها به قدری تسریع شد که مسافت بین تهران تا اصفهان سه روزه طی می‌شد.
در تور دو فرانس ۲۰۱۰ نیز اشلک فاصلهٔ کمی با قهرمانی داشت و با اختلاف ۳۹ ثانیه با کونتادور، دوم شد. او برندهٔ رده‌بندی رکابزن جوان نیز شد. در یک مرحلهٔ کوهستانی، زنجیر چرخ اشلک دررفت و مجبور شد برای تعمیر دوچرخهٔ خود توقف کند. در پایان این مرحله، اشلک ۳۹ ثانیه زمان نسبت به کونتادور از دست داد. اشلک توانست دو مرحله از تور را با پیروزی به پایان برساند و شش روز، پیراهن طلایی را به تن داشت.
اسرائیل با استفاده از سیستم ایست‌های بازرسی دائمی، موقت و تصادفی، سد کرانه باختری و با ممنوعیت استفاده فلسطینی‌ها از جاده‌ها، محدودیت‌هایی را بر آزادی رفت و آمد فلسطینیان در کرانه باختری اعمال می‌کند. گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسید که کرانه باختری «در حال تجربه محدودیت‌های شدید و در حال گسترش دررفت و آمد و دسترسی، سطوح بالای پیش بینی ناپذیری و اقتصاد در حال تقلا است». موانع فیزیکی بدون سرنشین برای مسدود کردن جاده‌ها و مسیرها ممکن است شامل توده‌های خاکی، بلوک‌های بتنی، سنگ‌های بزرگ، موانع، خندق‌ها و دروازه‌های فلزی باشد. انسدادهای فیزیکی ممکن است اغلب بر اساس شرایط سیاسی و امنیتی تغییر کنند.
پس گستاخ وار دررفت و بیرون آورد، و ابوحنیفه گفت: این کودک حلالزاده نیست.