در پی

معنی کلمه در پی در لغت نامه دهخدا

در پی. [ دَ پ َ / پ ِ ] ( حرف اضافه مرکب ) در پس. در عقب. ( آنندراج ). در دنبال. در اثر. ( ناظم الاطباء ). بر اثر: عَقر؛ در پی شکارافتادن. ( از منتهی الارب ). || پیاپی : متکاوس ؛ در پی آمدن چهار حرکات به اجتماع دو سبب ( در فن عروض ). اقتصاص ، اقصاص ؛ در پی قصاص شدن. تعجس ؛ در پی کاری شدن. تقفیة؛ در پی فرستادن. ( از منتهی الارب ).
- در پی داشتن ؛ اتباع. اعقاب. اقفا. تتبیع. تعقیب.
- در پی رفتن ؛ تقضض. تقفی. قَت . ( از منتهی الارب ).
- در پی کردن ؛ تعاقب کردن. از پس کسی رفتن. ( ناظم الاطباء ). تعقیب. عقاب. معاقبة. ( از منتهی الارب ).
- در پی کننده ؛عقیب. معاقب. ( از منتهی الارب ). || لازم. مهم. ( ناظم الاطباء ).، درپی. [ دَ ]( اِ ) درپه. درپین. دربه. دربی. پینه و پیوندی که برجامه دوزند. ( برهان ). اگرچه اصل آن درپی بوده ، به فتح بای پارسی ، اکنون به کسر، با اعمی و موسی قافیه کنند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). رقعه. ( از منتهی الارب ).وصله. و ژنگ. پاره : جئة؛ درپی کفش. ( منتهی الارب ).
- درپی پذیر ؛وصله بردار. ( یادداشت دهخدا ).
- درپی پذیرفتن ؛ قابل وصله و پینه بودن. ( ناظم الاطباء ) :
سیه گلیم خری ژنده جل و پشماگند
که ژندگیش نه درپی پذیرد و نه رفو.حکیم سوزنی ( از آنندراج ).انعشاش ؛ درپی پذیرفتن پیراهن. ( از منتهی الارب ).
- درپی خواه ؛ وصله خواه. جامه کهنه و پاره که لازم است آنرا وصله کردن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ): ارقعالثوب ؛ درپی خواه شد جامه. تلدم ؛ درپی خواه گردیدن جامه و موزه. ( از منتهی الارب ).
- درپی دوختن ؛ وصله کردن :
گر بدرد ز برق آن ژنده
درپی از مهر و مه بر آن دوزم.حکیم اورمزدی ( از آنندراج ).- درپی زدن ؛ وصله زدن. وصله کردن :
سلطان اولیا دید قد تو در طریقت
از جامه خضر زد بر جامه تو درپی.سیف اسفرنگی ( از آنندراج ).- درپی کردن ؛ وصله کردن. وصله زدن. پینه دوختن. رقعه دوختن. پاره زدن : الباد، تلبید، تلدم ، تلدیم ، ردم ، صلة، وصل ؛ درپی کردن جامه را. فرطمة؛ دوختن بینی موزه را و درپی کردن. ( از منتهی الارب ). فشاغ ؛ چرم پاره ای که از آن مشک را درپی کنند. نفابة؛ درپی کردن موزه را. ( از منتهی الارب ).
- درپی کرده ؛ وصله شده. رقعه دوخته. پیوندبست. پینه زده : مرقع، متنصح ؛ جامه درپی کرده و نیکو دوخته. مقبل ، مقبول ، همل ؛ جامه درپی کرده. هدم ؛ جامه کهنه درپی کرده. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه در پی در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) پینه ، وصله ، تکه ای پارچه که بر پارگی جامه دوزند.

معنی کلمه در پی در فرهنگ عمید

تکۀ پارچه ای که بر پارگی جامه بدوزند، پینه، پاره: سیه گلیم خری ژنده جل پشم آکند / که ژندگیش نه درپی پذیرد و نه رفو (سوزنی: ۸۰ ).

معنی کلمه در پی در فرهنگ فارسی

( اسم ) پینه وپیوندی که بر جامه دوزند تکهای که بر پارگی پارچه دوزند .
در پس در عقب در دنبال در اثر

جملاتی از کاربرد کلمه در پی

عشق از بازیچه بشناس، امت مجنون مباش سر به یاد چشم جانان، در پی آهو منه
می‌روم در پی بلای هجر از یاد وصال اشگم از چشم بلا بین میرود تا می‌روم
اعدام صادق حامد الشوهدی ; ۱۹۵۴ – ۱۹۸۴) یک دانشجوی لیبیایی و مهندس هوانوردی بود که در پی یک محاکمه نمایشی در استادیوم بسکتبال در بنغازی، لیبی اعدام شد. این محاکمه به صورت زنده از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد. الشوهدی سه ماه قبل از آمریکا که در آنجا تحصیل می‌کرد، بازگشته بود و شروع به اعتراض به رژیم قذافی کرده بود.
گر بگویم که چها می کشم از قامت او سایه هم در پی آن سرو خرامان نشود
انتشار این نامه، واکنش کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت.
او تاکنون چندین تک ترانه روانه بازار کرده است. کارهایی که در فضای مجازی بازخورد خوبی برای او داشته و با استقبال زیادی همراه شده است. او باور دارد که در اجرای هر ترانه، پیام مشخصی دارد و تلاش می‌کند تا با ارائه آثار متفاوت و هدفمند، صدای نسلی از خواننده‌های جوان زن ایرانی باشد که در پی اثبات توانای‌های خود در موسیقی پاپ ایران هستند.
تا ز مشق خود نیفتم، هرکجا می قحط شد شیشه را پر آب کردم، جام پی در پی زدم!
پنجشنبه ۱۶ تیر، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان برای سومین روز پی در پی انجام گرفت. این تجمع اعتراضی با دخالت نیروهای انتظامی به ضرب و شتم و بازداشت کارگران معترض انجامید.
افغانستانی‌ها در ایران به آن دسته از مهاجران و پناهجویانی گفته می‌شود که در پی جنگ‌های طولانی، ناامنی و نبود اشتغال در افغانستان به کشور ایران مهاجرت کرده‌اند.
هرجا که روم صورت عشق است بپیش زیرا روغن در پی روغن سوز است
در قرن نوزدهم جورج واشینگتن و هنری ناکس تصمیم به متمدن کردن بومیان آمریکا گرفتند و همین موجب بروز شدیدترین درگیری‌ها میان آن‌ها شد. در پی این رویدادها، جنگ‌های سرخپوستان شدت گرفت. گرچه پیروزی معمولاً با نظامیان جمهوری آمریکا بود اما سرانجام در سال ۱۹۲۴ دولت آمریکا حق شهروندی سرخپوستان را پذیرفتو از آن زمان تا کنون آنان با حفظ حقوق قومی و مالکیت سرزمینی به عنوان شهروند آمریکا محسوب می‌شوند.
با قرار گرفتن هوشنگ ابتهاج در جایگاه ریاست موسیقی رادیو ایران در اواخر دوران پهلوی، کار برای برخی از خوانندگان سبک قدیمی از جمله گلپا سخت‌تر شد و اعتراض آنها را در پی داشت. گلپا دربارهٔ هوشنگ ابتهاج گفته بود: «اینها حرف‌شان از بین‌بردن برنامه گلها است. ما هم گفتیم بهتر و سنگین‌تر این است که خودمان بگویم دیگر نمی‌آییم».
انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین در ۲۵ مهٔ ۲۰۱۴ برگزار شد. در پی این انتخابات پترو پروشنکو در دور نخست با حدود ۵۵٪ رای به ریاست‌جمهوری رسید.
شاهزاده ویلیام و کاترین میدلتون در سال ۲۰۰۱ وقتی که در اسکاتلند دانشجو بودند با یکدیگر آشنا شدند. پس از آن کاترین میدلتون از طریق رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت، طوری‌که در پی انتشار عکسی از او در نشریه‌ها، وکلایش در مورد احترام گذاشتن به حریم خصوصی او به روزنامه‌ها هشدار دادند. اولین باری که کاترین میدلتون در یک جشن رسمی با حضور ملکه و دیگر اعضای بلندپایه دودمان سلطنتی شرکت کرد، در سال ۲۰۰۶ بود، هنگامی که شاهزاده ویلیام در ارتش پادشاهی متحده بریتانیا به درجه افسری رسید.
من پی علم شدم‌، مدعیان در پی مال هرکسی خاصیتی بخشد و حالی دارد
اشگم از بی دست و پائی در پی این دل شکار بر زمین غلطان چو مرغ نیم بسمل می‌رود
بی‌تو رفتست ورنه در زنبور در پی نوش کی نشستنی نیش
تا همسفر اشک خودم کار خراب است هرجا که شدم در پی ویرانی من شد
ور یکی را هم نیابی این خود اندر عهد ماست کنج عزلت گیر و دیگر در پی دنیا مپوی