در عقب

معنی کلمه در عقب در فرهنگستان زبان و ادب

{end door} [حمل ونقل ریلی] دری که برای بارگیری محموله های بزرگی که از در کناری رد نمی شوند، استفاده می شود و در عقب واگن قرار دارد

جملاتی از کاربرد کلمه در عقب

به هجران سیف فرغانی مشو نومید از وصلش که دایم در عقب باشد بهاری مر زمستان را
پس از دو بازی پیاپی با سپاهان در اصفهان (در جام حذفی و لیگ) نساجی در قائمشهر به دیدار ماشین‌سازی رفت. نساجی‌چیان در این بازی نمایش هجومی ارائه دادند و حملات متعددی روی دروازه ماشین‌سازی به وجود آوردند، اما در ضربات آخر دقت لازم را نداشتند و تیم مقابل هم با دفاع چند لایه به تساوی رضایت داد. در این بازی محمد عباس‌زاده برای نساجی ثابت بازی کرد. نکونام در نشست خبری بعد از بازی گفت که برخی از بازیکنان در این بازی به خوبی وظیفه‌شان را انجام ندادند. او مشکل تیم را در عقب زمین دانست و وعده داد در نیم‌فصل بازیکنان بهتری را جایگزین خواهد کرد.
اگرچه هر موتورسیکلتی را می‌توان برای گردش تجهیز کرد و از آن استفاده کرد، موتورسیکلت‌های تورینگ به‌طور خاص برای برتری در طی مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند. آنها دارای انجین‌هایی بزرگ، شیشه جلو و صفحه نمایش هستند که عملکرد خوبی در برابر آب و هوا و باد ارائه می‌دهند، مخازن سوخت با ظرفیت بالا برای فواصل طولانی بین سوخت‌گیری و وضعیت نشستن راحت و عمودی دارند. محل نشستن همراه در عقب عالی است و داشتن فضای چمدان گسترده برای این سبک موتورسیکلت‌ها عادی است. چنین موتورسیکلت‌هایی می‌توانند در کمترین حالت حدود ۳۹۰–۴۱۰ کیلوگرم و در نهایت تا ۵۹۰–۶۴۰ کیلوگرم به‌طور کامل با احتساب وزن یک موتورسوار، یک همراه و باک پر شده و روغن داشته باشند.
موشک ضد تانک ۶۴ میلی‌متری در عقب پرتابگر قرار دارد. این موشک از یک کلاهک انفجاری، بال‌های تثبیت کننده و یک موشک سوخت جامد تشکیل شده‌است.
زلفت چو عقاب در عقب بود بربود و کشید در عقابین
همچنان در عقب روی نکو می رودم دل گر همی خواند، وگرنه، چه کند، موی کشانست
از همه آن به که هست در عقب از عهد تو این غم ده روزه را خوش دلی جاودان
در خودروی‌های هاچ بک، در عقب شامل شیشهٔ عقب هم می‌گردد که با باز کردن این در به یک صندوق بار کوچک می‌توان دسترسی داشت. اتومبیل‌های هاچ بک دارای ۲ یا ۴ در هستند که معمولاً با به حساب آوردن در عقب، هاچ بک‌ها در دو نوع ۳ در و ۵ در قرار می‌گیرند.
می شود مرتکب مناهی را می فتد در عقب ملاهی را
به کوه و دشت سر زد «کرن» سر کش سپاهی در عقب چون کوه آتش
چو دارد زهر هجری در عقب هر شربت وصلی نمی ارزد وصال هر که می خواهی بهجرانش
در دو طرف ایوان بزرگ دو راه زینه برای ورود به آنجا و سایر قسمت‌ها ساخته شده که از کف محوطه نزدیک دو متر بلندی دارد. این پله‌ها به دو بهار خواب متصل است و در هر طرف یک سالن بزرگ و یک اتاق بزرگ واقع شده و در انتها نیز پله‌هایی برای رفتن به طبقه بالا ایجاد شده‌است. در روبروی ایوان شاه نشین، اتاق‌هایی که محل اقامت حاکم وقت و اقوام و مهمانان نزدیکش بوده، واقع است. طبقه بالا نیز دارای چهار اتاق است که دو تای آن در عقب واقع شده و دارای هشتی و پنجره‌هایی مشرف بر ایوان می‌باشد.
سایه صفت، با همه افتادگی در عقب وصل تو خواهم دوید
مقطع عرضی سر باریک و رنگ نقره‌ای باعث کاهش قابلیت دید توسط طعمه می‌شود، در حالی که باله دمی طویل به همراه قرار گرفتن باله‌های پشتی و مخرجی در عقب بدن به آن‌ها امکان می‌دهد که سرعت انفجاری داشته باشند و فاصله بین خود و طعمه را سریع پر کنند.
متاز در عقب عیش دنیوی که هم اوست برندهٔ تو بسوی عقوبت عقبا
شب هجرانش آخر روز وصلی در عقب دارد بکن ای فیض دشواری به یاد عهد آسانی