دایره ای

معنی کلمه دایره ای در فرهنگستان زبان و ادب

{orbicular} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ویژگی بخش یا اندامی کمابیش گرد و تخت با قطرهای مساوی در گیاهان

جملاتی از کاربرد کلمه دایره ای

گرد خود گردی همی چون گرد مرکز دایره ای پی اینی بسان خشک مغزان در دوار
جداسازها ذرات کوچکی از پرکننده هستند که در ماتریکس مخلوط شده‌اند که نسبت اندازه و نسبت آن مهم هستند. الیاف رشته‌های کوچک دایره ای می‌باشند که می‌توانند بسیار طولانی باشند و نسبتاً ابعاد بزرگ باشند.
این سحابی نتیجه یک ستاره پیر است که جو خارجی خود را بیرون می‌زند. طور کلی سحابی بیضوی شکل است، با ساختار پیچیده داخلی دارای پوسته‌های داخلی و خارجی، چندین گره استوایی روشن و دو ویژگی جت مانند در نزدیکی قطب‌های سحابی. لبه پوسته داخلی بیضی است و نسبت ابعاد آن ۱٫۶ و یک محور اصلی است. ۳۰ ". پوسته بیرونی بیشتر دایره ای است و تقریباً هم اندازه استقطر ۳۳. پوسته ضعیف بیرونی با سرعت بیشتری نسبت به پوسته داخلی منبسط می‌شود و گره‌ها با همان سرعت پوسته خارجی در حرکت هستند. پوسته خارجی قدمت تخمینی ۲۵۰۰ سال دارد، در حالی که پوسته داخلی ۱۶۰۰ ساله است.
ز خط کشید رخش گرد خویش دایره ای فغان که رهزن دلها حصار پیدا کرد
گیج بلاک‌ها، نیاز روزمره صنعت به وسیله ای برای اندازه‌گیری طول با دقت بسیار بالا را در کارخانه‌های تولیدی رفع می‌کنند. این بلوک‌های کوچک مقطعی مستطیلی، مربعی یا دایره ای داشته و از موادی مانند فولاد، آلیاژهای کاربید یا مواد سرامیکی ساخته می‌شوند. گیج بلاک‌ها دو سطح مسطح کاملاً صیقلی داشته و هر کدام از آنها طول معینی دارند.
آیون (یونانی: Αἰών) یک خدای هلنیستی است که با زمان، گوی یا دایره ای که جهان را در بر می‌گیرد، و زودیاک منطقةالبروج مرتبط است.
به عنوان مثال هنگام تیراندازی به هدف دایره ای شکل فرض می‌کنیم شعاع صفحه هدف ۲۰ سانتی‌متر و شعاع دایره کوچکتر ۱۰ سانتیمتر است. فرض کنید تیر حتماً به صفحه هدف برخورد می‌کند احتمال برخورد تیر به دایره کوچکتر را محاسبه کنید.
پرگار وار حرصم از این پس چو لب گشاد بر شکل گرده دایره ای سوی لب برم
قسمتهایی از فرج، به خصوص کلیتوریس، از نواحی شهوت‌خیز هستند. ماساژ فرج، و به ویژه کلیتوریس، رایج‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی در خانم‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که ۷۰–۸۰٪ از زنان برای رسیدن به ارگاسم به تحریک مستقیم کلیتوریس نیاز دارند. گلنس یا شاخه کلیتوریس ممکن است ماساژ داده شود که معمولاً از طریق پوست غلفه و با استفاده از حرکات بالا و پایین، پهلو به پهلو یا حرکت دایره ای این کار انجام می‌شود. بقیه اندام‌های تناسلی نیز با انگشت کردن تحریک می‌شوند.
و محنت من در عشق او جز دایره ای نبود که آغاز و انجامش یکی است.
سر این نقطه که او هر نفسی دایره ای مینماید نه بتکرار بگویم یا نه
لگو سیتی در سال ۱۹۷۰ برای دومین بار در یک دهه اخیر تغییر کرد، این لگو براساس طرح‌های لگو قبلی بود. این لگو شامل یک نشان دایره ای بود که از سپر نشان فعلی در داخل دایره ای استفاده می‌شد که نام باشگاه را در خود داشت. در سال ۱۹۷۲ لگو تغییر کرد و رز قرمز لنکستر جایگزین قسمت قرمز رنگ و پایینی سپر شد.
در دایره ای کانجا، خوبان جهان جمعند بنمای یکی جلوه، وآن دایره بر هم زن
در گذشته، بافندگی دایره ای با استفاده از یک مجموعه چهار یا پنج سوزنه دو طرفه انجام می‌شد. امروزه، بافنده‌ها غالباً از یک سوزن مدور استفاده می‌کنند، که شبیه یک جفت سوزن کوتاه بافندگی است که توسط کابل به هم متصل شده‌اند. بافندگی دایره ای را می‌توان با دستگاه‌های بافندگی نیز انجام داد: می‌توان یک ماشین دو تخته را طوری تنظیم کرد که از یک جهت روی تخت جلوی آن گره بخورد و سپس در برگشت تخت عقب آن ایجاد شود که این لوله را ایجاد می‌کند. ماشین‌های بافندگی مخصوص جوراب بافی از سوزن‌های قلاب دار جداگانه برای ساختن هر کوک در یک قاب گرد استفاده می‌کنند.
در دوران ادو، طراحی باغ‌ها از ساده‌گرایی دوره موراماکی فاصله گرفتند، از آنجایی که طبقه رهبر بیشتر به اسراف و تفریحات علاقه داشت. محصول این دوره باغ‌ها گردان با برکه‌ها، جزایر و تپه‌های مصنوعی بود که از دیدگاه‌های مختلف در امتداد یک مسیر دایره ای می‌توانست لذت بخش باشد. بسیاری از باغ‌های گردان عناصر باغ‌ها چای را نیز داشتند.