دانشیاری

معنی کلمه دانشیاری در لغت نامه دهخدا

دانشیاری. [ ن ِ ] ( حامص مرکب ) عمل دانشیار. || شغل دانش یار. || مقام دانشیار.
- رتبه دانشیاری ؛ رتبه و درجه ای که خاص دانشیارست. رتبه ای که دانشیار احراز کند در سنین خدمت خود با شرایط خاص.

معنی کلمه دانشیاری در فرهنگ عمید

۱. شغل و عمل دانشیار.
۲. رتبه و مقام دانشیار.

معنی کلمه دانشیاری در فرهنگ فارسی

۱ - شغل و عمل دانشیار . ۲ - رتبه ومقام دانشیار .

جملاتی از کاربرد کلمه دانشیاری

اوغوز آتای در ۱۲ اکتبر ۱۹۳۴ در استان اینه‌بلو ترکیه شهر کاستامونو متولد شد. پدرش، کمیل آتی ، قاضی و همچنین عضو پارلمانحزب جمهوریخواهان (ترکیه) بود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنکارا به انجام رساند و تحصیلات دبیرستانش را در مدرسه ماریف کالجی این شهر پایان داد و مدرک کارشناسی خود را در مهندسی عمران دانشگاه استانبول اخذ کرد. او در همان دانشگاه به عضویت هیئت علمی در آمد و در سال ۱۹۷۵ به رتبه دانشیاری رسید.
دوفلو پس از اخذ دکترای خود در سال ۱۹۹۹، استادیار مؤسسه فناوری ماساچوست شد. او در سال ۲۰۰۲ و در ۲۹ سالگی به مقامی دانشیاری ارتقاء یافت و در سال ۲۰۰۳ به مقام استادی کامل رسید.
او در طول زندگی کاری اش همواره به تدریس مشغول بود. در سال ۱۹۳۳ با سمت دانشیاری به آکسفورد برگشت و در سال ۱۹۳۵ عضو کالج کرایست چرچ گردید. در سال ۱۹۴۵ به واسطه جنگ از ادامه مطالعات خود بازماند و ترجیح داد تا به مانند بسیاری از هم نسلان خود در جنگ علیه آلمان نازی شرکت کند. بعد از جنگ به عنوان رئیس کالج وادهام برگزیده شد و به تدریس ادامه داد. در سال بعد کرسی استادی فلسفه و منطق را در دانشگاه لندن احراز نمود و تا سال ۱۹۵۹ در این سمت باقی ماند. پس از مدتی به آکسفورد بازگشت و در کرسی استادی به تدریس منطق پرداخت. او تا سال ۱۹۸۷ چندین بار در ایالات متحده در کالج بارد به تدریس پرداخت. او در میان دوستان خود به فردی آیر مشهور بود. آیر طرفدار سرسخت باشگاه فوتبال تاتنهام بود.
از مسئولیت‌های وی می‌توان به دانشیاری دانشگاه ملی ایران، دانشیاری دانشگاه تهران، رئیس دفتر فنی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مؤسس و مدیرعامل مهندسین مشاور امکو، استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، مشاور عالی و محقق برای مهندسین مشاور امکو و مؤسسه بین‌المللی دوکسیادیس، استاد مدعو در دانشگاه واشینگتن در سیاتل، محقق مرکز مطالعات شهری دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، مدرس دانشگاه برکلی آمریکا و… اشاره کرد.
مهندس سیداحمد رضوی تحصیلات مقدماتی را در کرمان و تهران به پایان رساند. سپس برای تحصیلات عالیه به خارج از کشور رفت. او با اخذ درجه دکترای مهندسی از فرانسه به کشور بازگشت و با سمت دانشیاری به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران پرداخت.