دانتون

دانتون

معنی کلمه دانتون در لغت نامه دهخدا

دانتون. [ تُن ] ( اِخ ) ( ژرژ - ژاک ) از رجال مشهور دوره انقلاب فرانسه است. وی 1759 م. در قصبه آرسیس سور اوب متولد شد و تا سال 1791 به اشاره شاه وکیل بود. در دوره انقلاب افکار جمهوری خواهی را پذیرفت. فصاحت بیان و طلاقت لسان نفوذ آوا و گیرایی چهره وی موجب حسن ظن و محبت مردم گشت. دانتون بنیان گذارکلوب دِکوردولیه که یکی از انجمنهای زمان انقلاب است بود و بسبب قوت ناطقه گروهی بسیار گرد وی درآمدند. دانتون به سال 1791 از ایالت سینه بنمایندگی مجلس و1792 از جانب شهرداری پاریس بمأموریتی رسید و در واقعات اگوست 1792 در اعمال اجرائی نفوذ و تأثیر بسیار داشت و از پس آن وقایع بوزارت عدلیه رسید و در تشکیلات دفاع ملی رکن و عامل اصلی و بانی و مبتکر محکمه انقلابی کمیته نجات عمومی بود و در آن سیاستی خشن و ددصفتانه پیش گرفت و تروررا وسیله موقت اما مؤثر برای حکومت پنداشت و از این راه نام خویش ببدی درآمیخت و از پس ترک وزارت عدلیه مبعوث مجلس ملی گشت و با رُبسپیر به رقابت پرداخت و از جانب رقیب به خیانت و پیروی از اصول اعتدالیون متهم گردید و بسال 1794 بفرمان وی گردن زده شد.

معنی کلمه دانتون در دانشنامه عمومی

دانتون (فیلم ۱۹۲۱). دانتون ( انگلیسی: Danton ) یک فیلم است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد.
دانتون (فیلم ۱۹۳۱). دانتون ( انگلیسی: Danton ) یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی هانس برنت است که در سال ۱۹۳۱ منتشر شد.
• فریتس کورتنر
• لوسی مانهایم
• گوستاف گروندگنس
• الکساندر گراناخ
• گوستاف فون وانگنهایم
• هرمان اسپیلمنس
• گئورگ جان
• گئورگ اچ. اشنل
• والتر ورنر

جملاتی از کاربرد کلمه دانتون

از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به دکتر هو، اسکینز و دانتون ابی اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به کوکو، کیسنا: شاعر جنگجو، سنت ترینیان و دانتون ابی اشاره کرد.
نبردناو میرابو یکی از ۶ کشتی کلاس دانتون و دریدنوت است که در دهه اول قرن ۲۰ام به احترام کنت دو میرابو برای ارتش فرانسه ساخته شد.
از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آنها نقش داشته‌است، می‌توان به رم، دانتون ابی، پنهان، لمس پلیدی، قلب‌ها و استخوان‌ها و مأموران مخفی اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به دانتون ابی اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به آقای سلفریج و دانتون ابی اشاره نمود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به 'زن چپ‌دست، طبل حلبی، سه، دوزخ، ویدئوی بنی، دانتون و ابرهای سیل ماریا اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به دانتون ابی اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به پوآرو، مأموران مخفی، آدمکشان میدسامر، دکتر هو، شاهد خاموش، شهر هالبی، تودورها، شرلوک، پدر براون، ورا، ویکتوریا، جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، پادشاه، طلا، قانون کودکان، دخترعموی من ریچل، ارتش بابا، مدار بسته، بینوایان، بلوار لندن، نیکلاس نیکلبی، وایلد، بازسازی، دانتون ابی، بازی تقلید، کلاود اطلس، بانوی آهنی، سخنرانی پادشاه، بیداری، سیلویا، قلب من، دوک و رسوایی در بلگراویا اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به بایرون، راکنرولا، مردم خوب و دانتون ابی (۲۰۱۳) اشاره نمود.