دامین

معنی کلمه دامین در لغت نامه دهخدا

دامین. ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای سه گانه بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر است از ناحیه مکران و بلوچستان. این دهستان در شمال ایرانشهر واقع و جاده شوسه ایرانشهر به خاش از مرکز آن میگذرد و حدود آن بشرح زیرست : از طرف شمال به بخش خاش. از طرف خاور بدهستان ابتر. از طرف جنوب بدهستان مرکزی ایرانشهر از طرف باختر به بخش بزمان. منطقه ای جلگه و قسمت علیای ( شمال ) آن کوهستانیست. ارتفاعات این دهستان عموماً خاکی و هوای آن گرمسیر و مالاریائی است. رودخانه بمپورکه شرح آن در جای خود داده شده است از این ارتفاعات سرچشمه میگیرد توضیح اینکه این رودخانه در مسیر خودزه پیدا میکند و بهر آبادی که میرسد مردم آن آبادی جلوی این رودخانه را بکلی میگیرند و بعد از بندی که آبادی اول بر آن آب بست بلافاصله کف رودخانه شروع به زه دادن میکند و تا آبادی دیگر میرسد آب بقدر کافی جمع میشود. آب آشامیدنی دهستان از قنات و رودخانه است محصول عمده دهستان غلات و خرما و لبنیات و ذرت است و شغل اهالی آن زراعت و گله داری است و آن از هشت آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و جمعیت آن در حدود 3000 تن است. گویش مادری مردم دهستان بلوچی و راههای دهستان مالرو است و جاده شوسه ایرانشهر به خاش از وسط ازآن عبور مینماید. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
دامین. ( اِخ ) نام ده مرکز دهستان دامین از بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر است. و آن در 19هزارگزی شمال ایرانشهر و کنار شوسه ایرانشهر به خاش واقع است. سردسیر و کوهستانی است و دارای 60 سکنه. آب آن از رودخانه و محصول آن غلات و خرما و ذرت و لبنیات است ، شغل مردم آن زراعت و گله داریست. دبستان و پاسگاه ژاندارمری دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
دامین. [ ی َ ] ( اِخ ) ( سن ) رجوع به کم شود.
دامین. [ ی َ ] ( اِخ ) ( سن پیر ) رجوع به سن پیردامین شود.
دامین. [ی َ ] ( اِخ ) ( ربر فرانسوا ) متولد بسال 1715 و متوفی به سال 1757 م. کسی که باکارد به لوئی پانزدهم حمله کرد تا وی را نسبت به وظائفش آگاه کند، بهمین دلیل او را چهار شقه کردند.
دامین. [ ی َ ] ( اِخ ) ( دامین دووسته ژزف ) مبلغ مذهبی بلژیکی متولد به سال 1840 و متوفی به سال 1889 م.

معنی کلمه دامین در فرهنگ فارسی

مبلغ مذهبی بلژیکی متولد بسال ۱۸۴٠

جملاتی از کاربرد کلمه دامین

شرق شرق است نام نمایشنامه‌ای اثر وی است. نسخهٔ سینمایی آن نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی به همین نام و به کارگردانی دامین اودانل ساخته شد. فیلمنامه این فیلم را نیز ایوب‌خان دین نوشته است.