دام انداختن

معنی کلمه دام انداختن در لغت نامه دهخدا

دام انداختن. [ اَ ت َ ] ( مص مرکب ) تعبیه کردن دام. دام فروگستردن. دام فرونهادن. دام افکندن. دام نهادن. ( آنندراج ). دام چیدن.( غیاث اللغات ). مقابل دام فروچیدن و دام برداشتن.

معنی کلمه دام انداختن در فرهنگ فارسی

تعبیه کردن دام

جملاتی از کاربرد کلمه دام انداختن

داستان این بازی بر اساس فیلم معروف جیمز باند با همین نام که در سال ۱۹۶۳ میلادی ساخته شده‌است. در این بازی جیمز باند برای بدست آوردن ماشین رمزگشای روسی که با نام «لکتور» شناخته می‌شود به استانبول فرستاده می‌شود. امادر واقع این یک تله است که برای به دام انداختن جیمز باند توسط جنایتکار بین‌المللی روسیه یعنی «اختاپوس» طراحی و اجرا گشته‌است.
با این حال، آنها متوجه می‌شوند که نمی‌توانند بدون باران بروند، آنها هیچ شکل فیزیکی ندارند. در عوض آنها تصمیم می‌گیرند ناشناخته‌ها را به بهای به دام انداختن در دنیای شب به نور آن سوی در بکشند. بعد از بستن درها، ناشناس با مرگ او در را باز می‌کند و روی پسر می‌افتد و او را محکم می‌کند. دختر که نمی‌تواند او را آزاد کند، او را رها کرده و مستقیم به خانه او می‌رود. در آنجا او به امید بیدار کردن او روی پنجره او فریاد می‌زند. او موفق می‌شود، اما با ظاهر شدن پسر، دختر در دام می‌افتد و تنها می‌ماند.
بر صید دیگری دام انداختن شگون نیست با کوهکن بگویید این کار واگذارد
اگر سکونت‌گران بتوانند از گنبدهایی برای به دام انداختن حرارت خورشیدی، به ویژه برای گلخانه‌ها، استفاده کنند این امر نیازمندی به گرما را کاهش خواهد داد.
خدمات تحت وب می‌توانند برای به دام انداختن وبگاه‌هایی که بر اساس شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند استفاده شوند. در این شبکه‌های اجتماعی کاربران می‌توانند روی مخاطبان خود اثرگذار باشند. در نهایت شرکت خدمت‌دهنده بازاریابی تأثیرگذار از تأثیرگذاران می‌خواهد تا با استفاده از محصولات یا خدمات یک شرکت خاص برای شبکه‌های اجتماعی خود محتوا ایجاد کرده و آن را به بحث بگذارند. سپس مشتریان می‌توانند استفاده از محصولات شرکت را از طریق کسی که روی آن‌ها تأثیر داشته است ببینند.
حوضچه فلز مذاب ایجاد شده در اثر جوشکاری ذوبی مستعد همه مشکلات و نقایص مربوط به ریخته‌گری فلزات، مانند تخلخل گاز، ناخالصی‌ها، حفره گاز، ترک و انقباض است. از آنجا که معمولاً مقدار فلز مذاب در مقایسه با جرم کل قطعه کار کم است و فلز اطراف آن رسانش گرمایی خوبی دارد، انجماد و خنک سازی سریع فلز نیز کاملاً رایج است. از نقایص مرتبط با این شرایط نیز می‌توان به دام انداختن گازهای محلول (تخلخل گازی)، تفکیک شیمیایی، تغییر اندازه دانه، مشکلات شکل دانه و اثرات جهت‌گیری اشاره کرد.
داستان فیلم به فرانک ابگنیل جونیور (با بازی دی‌کاپریو) می‌پردازد که قبل از ۱۹ سالگی‌اش موفق شد میلیون‌ها دلار چک را جعل کند و خود را خلبان هواپیمایی خطوط هوایی سراسری آمریکا، دکتری در جورجیا و وکیلی در لوئیزیانا جا بزند. کارل هنراتی (با بازی تام هنکس) مأمور اف‌بی‌آی همواره در پی به دام انداختن فرانک است و همیشه نیز از او عقب می‌ماند. در این فیلم مسائل مورد علاقه اسپیلبرگ از جمله از هم گسیختگی خانواده‌ها و تن فروشی زنان دیده می‌شود.
یک عنوان فریب‌دهنده یک آگهی عنوان‌دار جایی که نسخه آگهی را روی تعدادی صفحه نشان می‌دهد که کاربران معمولاً با آن مواجه می‌شوند. مانند پیام سیستم عملکرد یا پیام درخواست مشهور، که کاربر را به کلیک کردن بر روی آگهی تحریک می‌کند. عنوان‌های فریب‌دهنده به‌طور نمونه، آگهی‌دهنده را در آگهی ابتدایی ذکر نمی‌کنند و بنابراین آن‌ها یک شکل از به دام انداختن و بیرون کشیدن هستند. عنوان‌های فریب‌دهنده را معمولاً بالاتر از حد میانگین کلیک می‌کنند. اما کاربرهای فریب خورده ممکن است از آگهی‌دهندگان به جهت فریب دادن آن‌ها آزرده شوند.
سیخ شدن موها در انسان تحت هیجان و استرس یک واکنش غیرارادی بازمانده از اجداد پیشین انسان‌ها است. یک کارکرد احتمالی در اجداد تکاملی دور بشر، بلند کردن موهای بدن، برای بزرگتر نشان دادن اجداد و ترساندن شکارچیان بوده‌است. بلند کردن مو همچنین برای به دام انداختن یک لایه اضافی هوا، برای گرم نگه داشتن انسان‌های اولیه استفاده می‌شود. با توجه به کاهش مقدار مو در انسان، اما همچنان این اثر در فرایند تکامل به‌طور کامل حذف نشده و در هنگام سرما یا استرس پوست انسان به همان صورت اجداد خود تغییر می‌کند.
بال برندگان از گونه‌های پر متفاوتی تشکیل شده‌است. پرها در پرندگان به سه دستهٔ کُرک‌پر، پوش‌پر و شاه‌پر (پرهای پروازی) تقسیم می‌شوند. پرندگان از کرک‌پرها برای به دام انداختن هوا در لابه لای پرها به جلوگیری از اتلاف گرما استفاده می‌کنند. پوش‌پرها هم مقاومت هوا را در برابر پرواز کاهش می‌دهند و بدن را حفظ می‌کنند. شاه‌پرها هم به پرنده قدرت پرواز می‌دهد که در بال‌ها و دم‌ها برای صعود و تعادل کاربرد دارد.