دالکی
معنی کلمه دالکی در لغت نامه دهخدا

دالکی

معنی کلمه دالکی در لغت نامه دهخدا

دالکی. [ ل َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای یازده گانه بخش برازجان شهرستان بوشهر است و حدود و مشخصات آن به قرار زیر میباشد: از شمال به ارتفاعات کتل ملو. از خاور کوه دالکی. از جنوب دهستان حومه برازجان و حد باختری آن رودخانه دالکی است. این دهستان در شمال خاوری بخش واقع و هوای آن در تابستان بسیارگرم و در زمستان معتدل است. آب مشروب و زراعتی آن از رودخانه دالکی و چاه و چشمه معروف به آب مخک تأمین میگردد. محصولات آن عبارت از: غلات ، خرما، تنباکو و شغل اهالی آن زراعت و باغبانی و پیله وری است از سه آبادی بنام : دالکی ، سرکوردان و کربلائی علی آباد تشکیل شده و نفوس آن در حدود 1500 تن است. جاده شوسه شیراز به بوشهر از وسط این دهستان کشیده شده و آثار معادن نفت آنجا در زمستان مشهود است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ). نیز رجوع به جغرافیای غرب ایران ص 124شود. فسائی در فارسنامه آرد: ناحیه دالکی دشتستان میانه شمال و مشرق بوشهر درازای آن از بیورا تا بنه لعلی سه فرسنگ و پهنای آن از نیم فرسنگ نگذرد و محدود است از جانب مشرق و شمال بنواحی خشت و از مغرب بناحیه زیراه و شبانکاره و از جنوب به برازجان. معیشت اهالی آن و مالیات دیوانی از نخلستان فاریابی از رودخانه دالکی است و قصبه این ناحیه را نیز دالکی گویند سی ویک فرسنگ از شیراز و چهارده فرسنگ از بوشهر دورافتاده است و نزدیک بسیصدوپنجاه خانه دارد و این ناحیه مشتمل بر هفت ده آباد است. ( فارسنامه ناصری ).
دالکی. [ ل َ ]( اِخ ) دهی است از دهستان دالکی بخش برازجان شهرستان بوشهر واقع در 24هزارگزی شمال خاوری برازجان کنار شوسه کازرون به بوشهر. در 1092600هزارگزی تهران. جلگه است و گرمسیر و مالاریایی و دارای 1178 سکنه. آب آن از چشمه و چاه است و محصول آن غلات و خرما. شغل اهالی زراعت است. دبستان و پاسگاه ژاندارمری و دفتر پست دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ). و نیز رجوع به جغرافیای غرب ایران ص 134 شود. دالکی دارای معدن نفت است. ( جغرافیای اقتصادی کیهان ص 43 و 246 و 451 ).
دالکی. [ ل َ ] ( اِخ ) نام رودی است از رودهای فارس و آن شامل دو شعبه اصلی است یکی موسوم به دالکی شرقی و دیگری موسوم به شاپورکه در ناحیه کولاک بهم میریزند. ( جغرافیای غرب ایران ص 44 ). فسائی در فارسنامه گوید: آبش مایل بشوری و از دو شعبه متشکل است بدین تعبیر که رودخانه جمیله خشت که همان رودخانه جره است چون از داین علیا و داین سفلای جره گذرد و به جمیله رسد رودخانه جمیله شود و پس برود فاریاب در کوهستان ، پنج شش فرسخ مشرقی دالکی بهم پیوندد و رودخانه دالکی شود. در زمستان و اوایل بهار عبور کاروان از این رودخانه دشوار است و مرحوم حاج میرزاحسن خان مشیرالملک شیرازی طاب ثراه که سی سال بی مداخلت غیر وزیر مملکت فارس بود در سال 1286هَ. ق. پل معتبری از گچ خالص و سنگ و آجر که چندین طاق بزرگ و کوچک بر یکدیگر بهم پیوسته بساخت و چندین هزار تومان وجه رواج این زمان که شاید از سی هزار تومان بگذرد خرج این پل نمود. و این رودخانه در قریه ٔدورودگاه ناحیه زیراه دشتستان برودخانه خشت پیوندد و رودخانه زیراه شود و چون بناحیه رود حله دشتستان رسد او را رود حله و رودخانه سفید گویند و بدریای فارس فرو میریزد. ( فارسنامه ناصری صص 324-325 ).

معنی کلمه دالکی در فرهنگ فارسی

رودیست در مغرب فارس که از دشت ارژن سرچشمه گرفته به خلیج فارس میریزد و دارای دو شعبه مهم است : یکی شعبه اصلی موسوم به دالکی در مشرق و دیگری بنام شاپوردر شمال که در کولال بهم رسیده و بدریا میریزند.
دهی است از دهستان دالکی بخش برازجان شهرستان بوشهر

معنی کلمه دالکی در دانشنامه عمومی

دالکی (ایرلند). دالکی ( به انگلیسی: Dalkey ) یک حومه شهری در ایرلند است که در دوبلین واقع شده است. دالکی ۸٬۰۸۳ نفر جمعیت دارد و ۲۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه دالکی

این روستا در دهستان دالکی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۶۷نفر (۴۹خانوار) می‌باشد.
از قدیم الایام سه معدن نفت در شوستر، قصرشیرین و دالکی (در حوالی بوشهر) فعال بودند و از آنها قیر و نفت برای مالیدن به پوست شترها برای جلوگیری از رشد انگل‌های پوستی، آب‌بندی چوب و قایق‌های ماهیگیری و ضماد یا روغن سیاه برای مالیدن بر روی دمل استخراج و صادر می‌شد. دولت مرکزی این معادن را به اشخاص خصوصی اجاره می‌داد.