دالتون
معنی کلمه دالتون در لغت نامه دهخدا

دالتون

معنی کلمه دالتون در لغت نامه دهخدا

دالتون. [ تُن ْ ] ( اِخ ) فیزیک دان و شیمی دان و طبیعی دان انگلیسی ( 1766-1844 م. ). وی در فرضیه اتمی بهری دارد.
دالتون. ( اِخ ) نام قصبه ای در سه هزارگزی شمال شرقی هودرسفیلد به ایالت یورک انگلیس. ( از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه دالتون در فرهنگ فارسی

فیزیک دان و شیمی دان و طبیعی دان انگلیسی (و. ایگلزفیلد ۱۷۶۶ - ف. ۱۸۴۴ م. ) که میتوان او را موجد فرضیه اتمی دانست . قانون نسبتهای متکثرزا در شیمی و اختلاط گازها را در فیزیک وی کشف کرده . همچنین تغیرات نیک و بدی را که از حس رنگها تولید میشود در خود مطالعه نموده و تحقیقات او درین باب بنام وی (( دالتونیسم ) ) نامیده شده .
نام قصبهای در سه هزار گزی شمال شرقی هودر سفلید

معنی کلمه دالتون در دانشنامه عمومی

دالتون (لانکاشر). دالتون ( به انگلیسی: Dalton ) یک روستا و محله مدنی در بریتانیا است که در West Lancashire واقع شده است. دالتون ۳۸۳ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه دالتون در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه دالتون

اوکسانا گریگوریوا تصنیف ساز و پیانیست روسی است. او مادر فرزند هشتم مل گیبسون و همسر سابق تیموتی دالتون است. در سال ۲۰۰۶ جاش گروبن آهنگی از او را برای آلبوم «بیدار» را مورد استفاده قرار داد.
لویتاس در شهر نیویورک متولد شد. او تحصیلات خود را در مدرسه هوراس مان و دالتون در منهتن نیویورک گذراند. پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه دالتون، به دانشگاه نیویورک رفت. اندرو در سال ۲۰۰۰ پس از اخذ مدرک از مدرسه گالاتین دانشگاه نیویورک فارغ‌التحصیل شد. او یک آمریکایی یهودی است.
این آنزیم در لیزوزوم واقع شده و وزن ملکولی‌اش ۵۹۷۰۰ دالتون است.
هر چقدر که یک آنتی‌ژن سنگین‌تر باشد، دستگاه ایمنی را بیشتر تحریک می‌کند. معمولاً آنتی‌ژن‌های دارای جرم مولکولی کمتر از ۱۰۰۰۰ دالتون دستگاه ایمنی را تحریک نمی‌کنند.
جان دالتون نظریهٔ اتمی خود را با اجرای آزمایش در هفت بند بیان کرد.
آنی دالتون کتاب‌های زیادی برای کودک و نوجوان تألیف کرد که از مشهورترین آن می‌توان به مجموعه داستان‌های پس از تاریکی و مدرسه فرشته‌ها اشاره نمود.
چارلز داروین در سال ۱۸۴۶ این چالش را پذیرفت و یک مطالعه جامع در مورد کشتی‌چسب‌ها انجام داد که نتایج آن در سال‌های ۱۸۵۱ و ۱۸۵۴ به صورت یک سری تک‌نگاشت منتشر شد. او این مطالعه را به پیشنهاد دوست گیاه‌شناس خود، جوزف دالتون هوکر، انجام داد. هدف داروین این بود که قبل از ارائه نظریه تکامل خود، حداقل یک گونه را به‌طور کامل درک کند. این تحقیقات چنان داروین را درگیر کرده بود که پسرش تصور می‌کرد همه پدرها همین‌طور هستند و از دوستانش می‌پرسید که پدرشان کجا روی کشتی‌چسب‌ها کار می‌کند. در پایان تحقیقات، داروین گفت: «من از کشتی‌چسب‌ها به اندازه‌ای متنفرم که هیچ‌کس تا به حال از آن‌ها متنفر نبوده است.»
ایدرونیداز یک آنزیم گلیکوپروتئینی است که در درون لیزوزوم سلول‌ها یافت می‌شود. این آنزیم در تجزیهٔ گلیکوزآمینوگلیکان‌هایی همچون درماتان سولفات و هپاران سولفات نقش دارد و کارش را با هیدرولیز ریشه‌های آلفا-اِل-آیدورونیک اسید انجام می‌دهد. ایدرونیداز در حدود ۸۳ کیلو دالتون وزن دارد.
این اینترفرون یک گلیکوپروتئین با وزن مولکولی حدود ۲۲٫۵ کیلو دالتون می‌باشد که از ۱۴۴ اسید آمینه تشکیل شده‌است.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به نادرست، دالتون ها و جنایت در برج اشاره کرد.