داداشی

معنی کلمه داداشی در لغت نامه دهخدا

داداشی. ( اِ ) در زبان اطفال ، برادر و بیشتر خطابی است که خواهران و برادران کهتر برادر مهتر را کنند.

معنی کلمه داداشی در فرهنگ فارسی

در زبان اطفال

جملاتی از کاربرد کلمه داداشی

ایرج ایقانی (درگذشته تیر ۱۳۹۲) نوازنده آکاردئون وی ۴۰ سال پیش آهنگ به یادمانی لب کارون را به خوانندگی آغاسی اجرا نمود. ایرج ایقانی آهنگ‌های از کلاسیک تا اجرای ربع پرده‌های عربی را استادانه می‌نواخت وی بهترین نوازنده آکاردئون ایران در کنار عارف ابراهیم پور و بیژن داداشی بود. وی تیر ۱۳۹۲ در سن هفتاد و یک سالگی درگذشت. ایرج بهائی بود و اجازه دفن شدن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا را نداشت. وی صبح روز ۱۷ تیر در گورستان بهائیان تهران (خاوران) به خاک سپرده شد.
مکارم شیرازی در تیر ۱۳۹۰ در یک سخنرانی در حرم علی بن موسی‌الرضا به مضروب کردن یک طلبه در حال انجام امر به معروف و همچنین قتل روح‌الله داداشی اشاره کرد و عامل آن را مشابهت نظام قضایی ایران با غرب و ترک تشریفات قضایی را راه حل آن دانست. وی گفت مراحل انتقال پرونده از کلانتری به دادگستری و پس از آن انتخاب وکیل و بعد از آن انکار اعترافات ثبت شده به توصیه وکیل به بهانه اخذ آن‌ها در زیر شکنجه و مدت رسیدگی چند ماهه، متهمان را جسور می‌کند. او گفت که عقیده دارد باید شعبه قضایی به سبک دادگاه‌های علی بن ابی‌طالب با حضور چند مجتهد تشکیل شود و با دقت، ولی با سرعت و حذف تشریفات، حداکثر در عرض یک هفته این مجرمان را به اشد مجازات برسانند.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده و ولی داداشی برای دومین بار به مجلس راه پیدا کرد.
در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که به پیروزی سید ابراهیم رئیسی منجر شد، ولی داداشی نمایندهٔ سابق آستارا به عنوان رئیس شورای ستاد مردمی رئیسی[ژ] در استان گیلان فعالیت داشت. از گرایش‌های سایر نمایندگان ادوار، اطلاعاتی در دست نیست. نتیجه کلی آرای آستارا، بدون اعلام تعداد واجدان حق رأی و تعداد کل آراء، به شرح زیر است: