خیمه شب بازی
معنی کلمه خیمه شب بازی در فرهنگ عمید
معنی کلمه خیمه شب بازی در فرهنگ فارسی
توی خیمه بزبان آنهاحرف میزند، بازی ونمایش که عروسکهاراازپشت پرده یاخیمه، کوچکی بوسیله سیم یانخ بحرکت می آورندویکنفراز
معنی کلمه خیمه شب بازی در دانشنامه عمومی
برخی خیمه شب بازی را به کمدیا دل آرته منسوب می دانند و گروهی بر این عقیده اند که از کشورهای کهن چین، هند، ژاپن و نواحی جنوب شرقی آسیا به اروپا نفوذ کرده است. خیمه شب بازی یا شب بازی، شب ها و در خیمه ای که دو طرفش دو چراغ روشن بود، نمایش داده می شد. صحنه صندوقی بود به درازای سه ربع و بلندی نیم ذرع. یک طرف صندوق به طرف تماشاچیان باز بود و سه طرف دیگرش اتاقی را نشان می داد. صندوق در خیمه بود و نمایشگردان پشت صندوق مخفی می شد و عروسک ها را با نخ یا بال های نازک تکان می داد. در نمایش های خیمه ای که خاص طبقات بالا اجرا می شد، نمایش ها مجلل و مفصل و خیمه فاخر و رنگارنگ بوده است.
عطا ملک جوینی ( وفات ۶۸۰ هجری قمری ) در قرن هفتم در کتاب خود تاریخ جهانگشا که تاریخ مغولان است، گزارشی از خیمه شب بازی در روزگار اوکتای قاآن می دهد:
روزی خیمه شب بازان از ختا ( شهری میان ترکستان و چین قدیم ) آمده بودند و عروسک های ختایی عجیب و غریبی با خود آورده بودند که ما هرگز ندیده بودیم و به خیمه شب بازی پرداختند و در این هنگام عروسکی را که شکل پیرمردی با ریش سفید بود، از صندوق بیرون آورده و به صورت اسیر به نمایش درآوردند. اوکتای قاآن پرسید این صورتِ کیست؟ گفتند صورت مسلمانی است یاغی که به دست لشکریان اسیر آمده است. اوکتای قاآن بی درنگ فرمود که بازی را متوقف بدارند. »
در قدیم به این هنر، شب بازی نیز گفته می شده است؛ همچنان که واعظ کاشفی گفته است:
نظامی گنجوی فرموده است:
در ایران خیمه شب بازی در زمان بهرام گور مقارن با کوچ بازیگران کولی هند متداول شد. این نمایش شاد به مناسبت جشن ها، عروسی ها و ختنه سوران ها به اجرا درمی آمد. در خیمه شب بازی تعدادی عروسک در اندازه های ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از چوب ساخته شده بود و در محلی به نام خیمه به جای آدم ها ایفای نقش می کردند. عروسک های زن روسری، شلیته و چاقچور بر تن داشتند و عروسک های مرد کلاه نمدی، پیراهن آبی یا قرمز و شلواری سیاه و گشاد.
معنی کلمه خیمه شب بازی در دانشنامه آزاد فارسی
خیمه شب بازی (کتاب). (یا: عروسک پشت پرده) مجموعه ای از داستان های کوتاه، نوشتۀ صادق چوبک، در ۱۳۲۴ش. در این اثر، که نخستین مجموعه داستان چوبک و حاوی بخشی از بهترین نوشته های اوست، نویسنده به مسائل مردم مطرود و فراموش شدۀ اعماق جامعه می پردازد و با نثری زنده و رنگین از واژگان عامیانه، احساسات آن ها را نشان می دهد. نویسندۀ دانای کل کنار می رود تا داستان با عینیت گرایی خونسردانه ای ضمن مکالمۀ شخصیت ها پیش رود و این صناعتی مناسب برای روایت داستان هایی است که در نفی اقتدار و مقهوریّت نوشته شده اند.
جملاتی از کاربرد کلمه خیمه شب بازی
از قبیل: نمایشهای عروسکی؛ خیمه شب بازی وآینه تکم، بهطوراقتباسی از فرهنگهای همسایه گرفته
امپراتور لینگ هان (۱۵۶ تا ۱۳ مه ۱۸۹)، با نام شخصی لیو هونگ، دوازدهمین امپراتور دودمان هان شرقی بود. او بهعنوان پسر یک مارکی دونپایه (لیو چانگ) به دنیا آمد. او یکی از نوادگان پسری امپراتور ژانگ هان بود. لیو هونگ در تاریخ ۱۶۸ میلادی در سن ۱۲ سالگی بهعنوان امپراتور هان شرقی انتخاب شد. زیرا امپراتور هوان هان پسری برای حاکمیت دودمان هان شرقی نداشت. او پدر امپراتور شائو هان و امپراتور شیان هان (واپسین فرمانروای دودمان هان) بود. پس از وی پسرش لیو بیان با نام امپراتور شائو هان تاجگذاری نمود.از او بهعنوان اخرین امپراتور قدرتمند هان یاد میشود چرا که پس از او دیگر امپراتوران هان فقط عروسک خیمه شب بازی جنگ سالاران نیرومند بودند.
عروسکهای وایانگ از چوب ساخته شدهاند و توسط میلههایی کنترل میشوند که به دست و سر آنها وصل شدهاست. استاد خیمه شب بازی مسئول کل نمایش است - او تصمیم میگیرد کدام داستان را اجرا کند که غالباً یک داستان حماسی هندی است و همه حرکات و صدای عروسکهای چوبی را مدیریت میکند. بیش از ۱۰ شخصیت میتوانند در هر نمایش ظاهر شوند.