خبر مرسل

معنی کلمه خبر مرسل در لغت نامه دهخدا

خبر مرسل. [ خ َ ب َ رِ م ُ س َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) خبر مرسل خبری است که راویی آنرا به راوی دیگر میرساند بی آنکه سلسله ارسال متصل باشد و آن همچون خبر مسند در نزد بعضی از اصولیین حجت است.

معنی کلمه خبر مرسل در فرهنگ فارسی

خبر مرسل خبریست که راویی آنرا براوی دیگر می رساند بی آنکه سلسله ارسال متصل باشد .

معنی کلمه خبر مرسل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خبر مرسل به خبر واحد فاقد سلسله سند یا ناقص به سبب حذف بعضی راویان اطلاق می شود.
خبر مرسل، که مقابل خبر مسند می باشد، خبر واحدی است که همه یا برخی از راویان آن از سلسله سند حذف و اتصال اسناد آن به معصوم علیه السّلام قطع شده باشد؛ فرقی ندارد که نام راوی یا راویان از ابتدای سلسله سند یا از وسط و یا از آخر آن حذف شده باشد. خبر مرسل به این معنا، حدیث مرسل، منقطع و معضل را در اصطلاح اهل حدیث شامل می شود.
حجیت
در این که خبر مرسل حجت است یا نه، میان علمای اهل سنت و نیز شیعه اختلاف وجود دارد. کسانی که خبر مرسل را حجت می دانند، برای آن شرایطی ذکر کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه خبر مرسل

اما آنچه اندر میان عبادت اندر آید اگر اصل نیت عبدات را معدوم کند، نماز باطل شود. چنان که نظاره ای فرار سد و یا چیز گم کرده باشد یا پاداش آید و اگر مردمان نبودندی نماز ببریدی، از شرم نماز بکرد، این نماز باطل بود که نیّت عبادت هزیمت کرد. و این ایستادن برای مردمان است، اما اگر اصل نیّت بر جای باشد، لیکن از نظر مردمان نشاطی پدید آید و نماز نیکو کردن گیرد، نزدیک ما آن است که نماز باطل نشود اگرچه بدین ریا عاصی است، اما اگر کسی عبادت وی را بیند روی شاد شود بدان، حارث محاسبی گوید خلاف است که نماز وی باطل شود یا نه. و او می گوید من متوقّف بودم در این و اکنون غالب ظنّ من آن است که باطل شود. پس گفت اگر کسی گوید که مردی از رسول (ص) پرسید که من عمل پنهان دارم ولیکن چون پیدا گردد شاد شوم، رسول (ص) گفت، «تو را دو مزد حاصل شود یکی مزد سرّ و یکی مزد علانیّت» جواب وی آن است که این خبر مرسل است و اسناد وی متصّل نیست و باشد که بدین آن خواسته باشد که پس از فراغ ظاهر گردد و یا آن خواسته باشد که شاد به فضل حق تعالی شود اندر اظهار طاعت، چنان که پیش از این گفتیم، به دلیل آن که هیچ کس نگوید که شاد شدن به اطلاع مردمان سبب آن باشد که مزد زیادت شود، اگرچه سبب معصیت نبود. این است سخن حارث محاسبی و ظاهرترین نزدیک ما آن است که بدین قدر که شاد شود چون اندر عمل چیزی نیفزاید و اصل نیت بر جای بود و عمل به حکم آن نیت همی کند، بدین نماز باطل نشود.