[ویکی فقه] سؤال و جواب آن است که متکلم آن چه را که بین دو کس واقع شده، در شعر به صورت پرسش و پاسخ یا پیغام و جواب به لفظی بلیغ و با اسلوبی لطیف بیان کند، و تمام شعر مبتنی بر پرسش و پاسخ یا گفت وگو باشد. سؤال و جواب آن است که متکلم آن چه را که بین دو کس واقع شده، در شعر به صورت پرسش و پاسخ یا پیغام و جواب به لفظی بلیغ و با اسلوبی لطیف بیان کند، و تمام شعر مبتنی بر پرسش و پاسخ یا گفت وگو باشد. توضیح در این نوع شعر معمولا، در مصرع یا بیت اول سؤال به میان می آید و در مصرع یا بیت دوم جواب آن داده می شود. این صنعت به گونه ای است که زمینه های ذهنی مخاطب را بر می انگیزد و شکلی از گفت وگو را ایجاد می کند و مخاطب را در جواب شعری و لذت هنری شعر بهره مند می کند. نمونه های این صنعت از نخستین برهه های پیدایش ادبیات فارسی وجود دارد. مانند: "گفت وگوی زاغ سیاه و باز سفید" در دیوان عنصری و سؤال و جواب های عاشقان و معشوقان، اشیاء و آدم ها، آدم ها با آفریده های ذهنی؛ نمونه های موفق سؤال و جواب را در شعر حافظ، مولانا، نظامی و دیگر شاعران و نویسندگان بزرگ می توان دید. ← مثالی از حافظ ← استفاده از برخی کلمات ...
جملاتی از کاربرد کلمه سؤال و جواب
حجت و برهانش و سؤال و جواب ضربت و تیغ و سپر و حربت است
آنچه گفتید از سؤال و جواب بود حرف تو برطریق صواب
حکیم میگوید: از این خاریدن صحت حاصل نیاید، الا من دارو میمالم، تو مخار و دارو را از جا مبر، اگرچه میخاردت تا آن خارش خارش چنان برود که هیچ باز نیاید. اکنون کلام عارف کامل داروی خارشهای سؤال و جواب و قال و قیل مشرقی و مغربی است، زیرا سخن مغز مغز است، نه سخن پوست پوست و از مغز مغز، صحت حاصل آید و همهٔ خارش سؤال و جواب و شک و شبهت و انکار و تاریکی برود و همهٔ علتها و رنجوریها برود ازدل و درون آدمی را صحت دینی و ایمانی حاصل آید بدین سخن که: «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» فرمود که چون وحی گزارد و قرآن خواند، خاموش کنید و یقین است که صحابهٔ پاک به وقت قرآن خواندن پیغامبر علیه السلام افسانه نگفتندی و حکایت نکردندی به همدیگر، الا سؤال کردندی. پس مراد از اینکه فرمود: «خاموش کنید»، معنیش آن است که سؤال مکنید در میان سخن او.
بی سؤال و جواب تو نشود معتبر هیچ حجت و برهان
من بی سؤال در صف محشر روم بخلد حب تو هست جای سؤال و جواب نیست
استک اکسچنج (در فارسی به معنی مبادله دستهای، تبادل تودهای، رد و بدل کردن انبوه) شبکهای از وب سایتهای سؤال و جواب در موضوعاتی با زمینههای مختلف است که هر سایت در زمینه یک موضوع خاص است و پرسشها، پاسخها، پرسش گران و پاسخ دهندگان مشمول فرایند اعطای اعتبار هستند. سایتهای مختلفی با اهدافی شبیه استک اکسچنج به وجود آمدهاند. مانند سایت ولفرام آلفا، کورا و …
اشعاری از او باقیمانده که بیشتر در مدح علی بن ابیطالب گفته شدهاست. امروزه اشعار او در قالب گونهای از آواز با نام آواز امیری یا امیری خوانی در بین مردم مازندران رواج دارد. اشعار او بیشتر دو بیتی بوده و با عبارت «امیر گته» (به فارسی: امیر میگفت) شروع میشود و در اکثر مواقع به صورت سؤال و جواب شعری آورده میشود.
آنچه من دیدم از سؤال و جواب رویپوشیده بود زیر نقاب
ایمره کرتس پیش از آن که جایزه نوبل به او اهدا شود در ایران کاملاً ناشناس بود و هیچیک از رمانهای او ترجمه و منتشر نشده بود و تازه سه سال بعد از اهدای جایزه نوبل به او رمان کم حجمی (که بیشتر داستان بلند است تا رمان) از او به نام رمان پلیسی توسط گلبرگ برزین به فارسی ترجمه شد. در بخشی از این رمان میخوانیم: «چهلوهشت سال داشت و هنوز میشد عاشق او شد، به همین سادگی که اسم من مارتنس است. چه چشمانی! نمیتوانستم چشم از او بردارم، مثل مگس در تله، آنقدر که فکر میکردم اوست که از من سؤال و جواب میکند و نه برعکس.»
دهد ایزد گه سؤال و جواب هرکسی را به قدر عقل ثواب
اشعار قاسم انوار شامل بر تعدادی غزل، قطعه، رباعی و چند مثنویاست. مثنویهای او انیسالعارفین و صدمقام نام دارد که در بیان اصطلاحات عرفان و تصوف سروده شدهاند. وی در شعر بیشتر قاسم و قاسمی و گاهی قاسم انوار تخلص کردهاست. آثار نثر او به فارسی ساده تحریر شدهاند؛ مهمترین این آثار رساله در بیان علم، و رسالة سؤال و جواب است. وی به زبانهای فارسی، ترکی و گیلکی شعر سرودهاست.
از همه چون به از همه است آگاه از سؤال و جواب چگشاید
در مقابل، بعضی روحانیان شیعه تفسیرهای نویی از شریعت برای تبیین مبانی شرعی حکومت مشروطه ارائه کردند که از جمله میتوان به رسالهٔ در بیان سلطنت مشروطه و فوائدها از عمادالعلمای خلخالی اشاره کرد. او در این مقاله بیان داشت که نظام سیاسی، نظامی عرفی برای تأمین مصالح دنیوی است و این امر اصولاً در قلمرو شرع و مذهب قرار نمیگیرد که بخواهد با آن تعارضی ایجاد کند. او حکومت مشروطه را «تصویری از فرمانروایی خداوند در عالم» دانست که در آن بندهای قادر به ظلم کردن به بندهٔ دیگر نیست. همچنین سید نصرالله تقوی رسالهای با نام سؤال و جواب در فواید مجلس ملی نوشت و توضیح داد که تشکیل مجلس ملی، مغایرتی با شرع ندارد.
بگشایی گه سؤال و جواب مشکلات فلک به دست ضمیر
در بهمن ماه سال ۸۸، سؤال و جواب چالشی وی با احمدینژاد در مقابل دوربین زنده تلویزیون ایران که بر سر بازدداشتهای بدون حکم وزارت اطلاعات ایران انجام شد، به موضوع مورد توجه رسانهها تبدیل شد. پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز، این اولین بار بود که از تلویزیون ایران، خبرنگاری روی در روی احمدینژاد از وی در مورد بازدداشتهای بدون حکم و بازجوییهای وزارت اطلاعات سؤال پرسیده بود.