داچیا
معنی کلمه داچیا در دانشنامه عمومی
این شرکت اکنون بخشی از شرکت فرانسوی رنو محسوب می شود. صادرات شرکت داچیا حدود ۱۰٪ درصد از صادرات کل کشور رومانی را تشکیل می دهد و از این رو اصلی ترین صادرکننده رومانی، به شمار می آید.
شرکت داچیا در سال ۱۹۶۶ به کمک شرکت رنو تأسیس شد و در سال ۱۹۶۸ کارخانه اصلی آن بنیان گذاشته شد. این شرکت نخست طرح های پایه مدل رنو ۱۲ را خریداری نمود و همچنین تصمیم گرفت تا مدل رنو ۸ که سپس به داچیا ۱۱۰۰ معروف شد را تحت لیسانس رنو تولید کند.
در تاریخ ۲ ژوئیه سال ۱۹۹۹ که رنو ۵۱ درصد از شرکت داچیا را به خود اختصاص داد و تاکنون که آن را به ۹۹٫۳٪ درصد رسانیده است، داچیا نقشی مهم و کلیدی را در استراتژی گروه رنو ایفا کرده است. مدل های اصلی این شرکت عادات مشتریانش را دستخوش تغییر کرده است.
داچیا رده جوانی از خودروها را به بازار عرضه نموده، خودروهای لوگان، لوگان MCV، لوگان ون، لوگان پیک آپ و ساندرو در طول پنج سال توسط این شرکت تولید گردیده اند. این برند به طور پیوسته در حال رشد است. حدوداً یک میلیون خودرو داچیا از زمان عرضه خودرو لوگان در سال ۲۰۰۴ تاکنون به فروش رسیده است، که در سال ۲۰۰۸ رشدی ۱۱٫۷٪ درصدی و در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ رشدی ۱۵٫۵٪ درصدی را شاهد بوده است. داچیا از یک برند ملی به یک برند جهانی تبدیل شده است که خودروهای آن در بیش از ۵۰ کشور جهان در سال ۲۰۰۹ به فروش می رسد.
• ۱۹۹۹: داچیا به گروه رنو ملحق شد.
• ۲۰۰۴ - ۱۹۹۹: سرمایه گذاری و مدرنیزه کردن کارخانه پیتتسکی، در رومانی
• ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴: عرضه خودرو لوگان داچیا در کشورهای در حال رشد همانند رومانی و شمال غربی آفریقا
• ۲۰۰۸ - ۲۰۰۶: عرضه سه مدل جدید لوگان MCV، لوگان ون و لوگان پیک آپ
• ۲۰۰۸: عرضه برند داچیا اکو۲ در اکتبر سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودروی پاریس به منظور تولید خودروهای مقرون به صرفه
• ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸: تولید ساندرو و معرفی داستر که اولین خودرو مفهومی داچیا است و همچنین ساندرو استپ وی مدل شاسی بلند ساندرو
• ۲۰۱۳: تولید واپسین محصول این شرکت با نام داچیا لوجی
جملاتی از کاربرد کلمه داچیا
از باشگاههایی که در آن بازی کردهاست میتوان به باشگاه فوتبال دیورگاردن و باشگاه فوتبال داچیا کیشیناو اشاره کرد.
تخمین زده میشود که از زمان عرضه، داچیا لوگان به فروش بیش از ۴ میلیون دستگاه در سراسر جهان رسیدهاست.
از باشگاههایی که در آن بازی کردهاست میتوان به باشگاه فوتبال تورپیدو زاپروژیا، باشگاه فوتبال متالورگ زاپروژیا، باشگاه فوتبال داچیا کیشیناو، باشگاه فوتبال آژاکس آمستردام، باشگاه فوتبال زسکا مسکو، و باشگاه فوتبال ماریوپول اشاره کرد.
تولید مدل وانت توسط داچیا در ژوئیه ۲۰۱۲ متوقف شد و تا سالیان سال بدون جانشین ماند؛ تا این که اکتبر ۲۰۲۰ داچیا یک مدل وانت جدید با نام داچیا داستر پیکآپ را معرفی کرد.
در ۱ ژوئیه ۲۰۰۸ و تقریباً چهار سال پس از عرضه اولین لوگان، نسخه فیسلیفت آن به نام داچیا نیو لوگان معرفی شد. مدل جدید دارای طراحی مدرن تر و فضای داخلی جذاب تر و راحت تر است. در اکتبر همان سال، فیسلیفت مدل استیشن واگن هم معرفی شد.
اسکوردیسکیها (به یونانی: Σκορδίσκοι) یک گروه یا قبیله در عصر آهن با فرهنگ سلتی بودند که در قلمرو صربستان امروزی، در محل تلاقی رودخانههای ساووس (ساوا)، دراووس (دراوا)، مارگوس (موراوا) و دانوب متمرکز بودند. آنها از ابتدای قرن سوم قبل از میلاد تا آغاز دوره گسترش روم از نظر تاریخی قابل توجه بودند و در یک دولت قبیله ای زندگی میکردند. در اوج خود، قلمرو اصلی آنها بر روی مناطقی شامل بخشهایی از صربستان، کرواسی، بلغارستان و رومانی کنونی گسترده شد، در حالی که نفوذ سیاسی و اقتصادی آنها حتی بیشتر گسترش یافت. پس از پیروزی رومیان در قرن اول پس از میلاد، قلمروهای آنها به استانهای رومی پانونیا، موئسیا و داچیا تقسیم شد.
این خودرو در اغلب بازارهایی که رنو در آنها حضور داشت مانند اروپا (بهجز روسیه)، ترکیه، مراکش و شیلی بهطور کلی با نام داچیا لوگان به فروش میرسید.
جمعیت گوناگونی از مردم اسکوردیسکی در طول زمانهای مختلف در ایلیریا، تراکیه و داچیا یافت میشد، گاهی اوقات به بیش از یک گروه مانند اسکوردیسکیهای غالب جمعیت و اسکوردیسکیهای اقلیت تقسیم میشوند. یافتههای گستردهای از نوع فرهنگ لا تن، از تولیدات و صنایع محلی، در پانونیا و همچنین شمال موئسیای اولیا، مشاهده میشود که گواه سکونتگاههای متمرکز سلتی و تماسهای فرهنگی است. با این حال، چنین یافتههایی در جنوب رودخانه ساوا کمیاب است.
لوگان از ابتدا به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه طراحی شد و دارای ویژگیهای ساده شده زیادی برای کاهش هزینهها است. این خودرو جایگزین بسیاری از خودروهای قدیمی در حال تولید، از جمله سری داچیا ۱۳۱۰ رومانیایی از خودروهای مبتنی بر رنو ۱۲ شدهاست.