حارث بن قیس

معنی کلمه حارث بن قیس در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
حارث بن قیس بن عُدی سهمی، مشهور به ابن الغیطله (ابن الطلاطله) از اشراف قریش و از مستهزئان بود. برخی مفسّران، آیه 23 سوره جاثیه(45) را درباره وی دانسته اند که به پیروی از هوای نفس خویش، هر چه را می پسندید معبود خویش قرار می داد .
همچنین مقصود از «مستهزئین» در آیه 95 سوره حجر(15) وی و تنی چند از سران شرک دانسته شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مسخره می کردند. بر اساس نقل برخی مفسّران، سوره کافرون، درباره چند تن از سران قریش، از جمله حارث نازل شده است.
[ویکی فقه] حارث بن قیس (ابهام زدایی). حارث بن قیس ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • حارث بن قیس جعفی کوفی، راوی ثقه و از اصحاب امام علی (علیه السلام) و عبدالله بن مسعود• حارث بن قیس سهمی، مشهور به ابن الغیطله (ابن الطلاطله) از اشراف قریش و از مستهزئان
...
[ویکی فقه] حارث بن قیس (قرآن). حارث بن قیس بن عدی سهمی، مشهور به ابن الغیطله بود.
حارث بن قیس بن عدی سهمی، مشهور به ابن الغیطله (ابن الطلاطله) از اشراف قریش و از مستهزئان بود. برخی مفسران ، آیه ۲۳ جاثیه را درباره وی دانسته اند که به پیروی از هوای نفس خویش، هر چه را می پسندید معبود خویش قرار می داد؛ همچنین مقصود از «مستهزئین» در آیه ۹۵ حجر وی و تنی چند از سران شرک دانسته شده که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلّم را مسخره می کردند. براساس نقل برخی مفسران، سوره کافرون، درباره چند تن از سران قریش، از جمله، حارث نازل شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه حارث بن قیس

أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ، قومی بودند از عرب که سنگ می‌پرستیدند، هر گه که ایشان را سنگی نیکو بچشم آمدی و دل ایشان آن خواستی آن را سجود بردندید و آنچه داشتندی بیفکندندید. حارث بن قیس ازیشان بود، کاروانی میرفت و آن سنگ که داشتند از شتر بیفتاد، آواز در قافله افتاد که: سنگ معبود از شتر بیفتاد. توقّف کنید، تا بجوییم، ساعتی جستند و نیافتند. گوینده‌ای از ایشان آواز داد که: وجدت حجرا احسن منه فسیروا. یکی سنگ از آن بهتر یافتم کاروان برانید و رفتن را باشید. و میگویند در روم قومی هستند که هر چه ایشان را نیکو بچشم آید آن را سجود برند. این آیت در شأن ایشان فرو آمد که بر پی دل خواست و هواء خویش رفتند، هر چه دل ایشان خواست آن را معبود ساختند. و لهذا قال الحسن فی تفسیر الایه: لا یهوی شیئا الا اتبعه. أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا ای حفیظا تمنعه من ذلک و تردّه الی الایمان. و قیل کفیلا یهدیه مع اتّباعه هواه. و لیس هذا نهیا عن دعائه ایّاهم بل اعلام بانّه قد قضی ما علیه من الانذار و الاعذار. و قال بعض المفسّرین: هذه منسوخة بآیة السیف.