جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

معنی کلمه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دانشنامه آزاد فارسی

جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیّۀ قم
عنوان تشکلی از مدرسان و مجتهدان حوزۀ علمیۀ قم. هستۀ اولیه این تشکل به ۱۳۳۷ بازمی گردد. در این سال به دعوت امام خمینی بحث اصلاح ساختار حوزه مطرح شد و گروهی به عنوان هیئت مصلحین حوزه در زمان آیت الله بروجردی، با هدف اصلاح ساختار حوزه فعال شدند. در اواخر ۱۳۳۹ با رحلت آیت الله بروجردی این گروه نیز کار را رها کرد. در ۱۳۴۱، با تشدید فضای سیاسی و طرح بحث های انجمن های ایالتی و ولایتی، مجدداً جامعه فعال شد و از نیمۀ خرداد ۱۳۴۲ به بعد وارد فعالیت سیاسی و مبارزاتی شدند. در این زمان با عنوان جمعیت دوازده نفرۀ سرّی اساس نامه ای تدوین کردند و قصد کار گسترده داشتند، ولی در ۱۳۴۵ اغلب اعضا یا دستگیر و زندانی و یا تبعید شدند. از این سال تا ۱۳۵۶ به صورت پراکنده فعالیت داشتند تا آن که در آستانۀ پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر تشکیلات جامعۀ مدرسین را راه اندازی کردند و با امضای بیانیه و ایراد خطابه به امام خمینی (ره) پیوستند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأثیرگذارترین جریان پس از روحانیت مبارز به شمار می رفت و رفته رفته تأثیری تام و تمام بر شرایط مراجع و مدارس علمیه گذارد. جامعۀ مدرسین با برخورداری از حدود ۸۰ عضو طی چند دهه، از جریان های عمدۀ سیاسی کشور بوده است. اخیراً سوابق، زندگی نامه ها و مجموعه اسناد و بیانیه های جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، توسط بخش انتشارات این تشکل، در ۸ جلد منتشر شده است.

معنی کلمه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فعالیت جامعه مدرسین را در سه مرحله خلاصه می کنیم
جامعه مدرسین را جمعی از علماء و اساتید بزرگ حوزه علمیه قم، در سال ۱۳۴۰ و با اهداف زیر پایه گذاری کردند:۱ - اصلاح و تکمیل برنامه های درسی حوزه های علوم اسلامی و پرورش طلاب.۲ - تحقیق در علوم و معارف اسلامی.۳ - تبلیغ و گسترش اسلام در داخل ایران و کشورهای خارج.۴ - سعی در اجرای احکام و قوانین سیاسی، اجتماعی، قضائی، اقتصادی و فرهنگی اسلام.۵ - دفاع از اسلام و قرآن.۶ - مبارزه با طاغوت وستمگران و دفاع از حقوق محرومین و مستضعفین.جامعه مدرسین از آغاز یک تشکیلات کاملاً مخفی بود و به صورت پنهانی کار می کرد. در سال ۱۳۴۲ که مبارزات اسلامی ملت مسلمان ایران، به رهبری قاطعانه امام خمینی(ره) و همکاری علماء و طلاب علوم دینیه و سایر اقشار مردم، آغاز شد جامعه مدرسین که یک تشکیلات روحانی بود دعوت امام خمینی را لبیک گفت و تمام توان خود را در تأیید و ادامه مبارزات به کار گرفت.همگام با سایر مجاهدین، در چاپ و تکثیر و پخش اطلاعیه های امام خمینی و سایر علماء، در ارسال اطلاعیه ها به شهرستانها، در ارسال طلاب به مراکز مختلف برای سخنرانی در مجامع عمومی و به ویژه در صدور اعلامیه های زیاد مبنی بر تأیید امام خمینی، و به طور کلی در انجام هر کاری که به مبارزات کمک می کرد، فعالیت داشت.در خرداد ماه سال ۱۳۴۲ که امام خمینی به وسیله رژیم پهلوی بازداشت و به تهران اعزام و در پادگان نظامی، زندانی شد و مردم قهرمان ایران به عنوان اعتراض قیام کردند، جامعه مدرسین در تشویق مردم به قیام نقش مهمی را بر عهده داشت. رژیم پهلوی تصمیم داشت امام خمینی را در دادگاه نظامی محاکمه و اعدام کند، برای جلوگیری از این کار علمای بزرگ اسلام از قم و دیگر شهرهای ایران به تهران آمدند و به فعالیت پرداختند، جامعه مدرسین در حرکت علماء و مراجع قم و دیگر شهرستانها سهم بزرگی را بر عهده داشت. تعدادی از اعضای جامعه نیز در جلسات علماء شرکت می نمودند و در هدایت و نتیجه بخش بودن جلسات نقش مهمی را ایفاء می کردند. در همین زمان و به کوشش برخی از اعضای جامعه، چند نفر از فقهاء و مراجع بزرگ طی اطلاعیه ای مرجعیت امام خمینی را تأیید نمودند. در اثر قیام همگانی مردم و تلاش علماء و مراجع تقلید بود که رژیم نتوانست امام خمینی را اعدام کند و در ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۳، برخلاف میل، او را آزاد و به قم باز گردانید. امام بعد از آزادی و ورود به قم به رهبری مبارزات ادامه داد و جامعه مدرسین همگام با سایر مجاهدین بلکه پیشاپیش آنان، به فعالیت های خویش ادامه می داد تا اینکه امام خمینی در چهارم آبان ماه همان سال، طی نطق شدیدی قانون کاپیتولاسیون را مورد حمله قرار دادند و بعداً طی اعلامیه ای آن را محکوم نمود. و به همین جهت در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۴۳، دوباره امام بازداشت و به تهران منتقل شد و از آنجا به ترکیه و بعد از چندی به عراق تبعید گشت.
از زمان تبعید تا زمان پیروزی انقلاب
امت قهرمان و مبارز ایران، بعد از تبعید امام خمینی، از رهبریهای مستقیم آن جناب محروم شده و هدف رژیم پهلوی از تبعید امام نیز همین بود، او می خواست امام خمینی در نجف به فراموشی سپرده شود و مردم از مبارزات خسته و مأیوس گردند.از این زمان وظیفه جامعه مدرسین سنگین تر و دشوارتر شد زیرا باید مردم را در صحنه مبارزه نگهدارند و از حادثه تبعید امام بهره بگیرند و بر علیه رژیم پهلوی افشاگری کنند. اعضای جامعه مدرسین همگام با سایر علماء و طلاب و دانشگاهیان و دیگر اقشار مبارز، در غیاب امام خمینی در دو بعد فعالیت داشتند: یکی ترویج و گسترش دائره مرجعیت امام خمینی و زنده نگهداشتن نام او، دیگری افشاگری بر علیه ستمگریها و مظالم رژیم و در انجام این مسؤولیت کاملاً فعال بودند و به وسیله نامه یا تلفن یا پیام با امام خمینی در تماس بودند و از رهنمودهای او استفاده می نمودند.در همین رابطه بود که پس از رحلت حضرت آیت الله العظمی آقای حکیم(ره) اطلاعیه ای مبنی بر مرجعیت آقای خمینی، به امضای دوازده نفر از علماء و فقهاء، تهیه و تکثیر شد. اطلاعیه مذکور به کوشش جامعه مدرسین و امضای تعدادی از اعضای آن تهیه شده و رژیم پهلوی را کاملاً خشمناک ساخت.در فروردین ماه ۱۳۴۲ جمعی از اعضای جامعه مدرسین به وسیله رژیم دستگیر و زندانی شدند. لیکن در زندان نیز همگام با سایر زندانیان به افشاگری و مبارزات خویش ادامه می دادند. سایر اعضای جامعه نیز همگام با سایر علماء و مردم مبارز، به فعالیتهای خویش ادامه دادند.در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ در اثر توهینی که در یکی از روزنامه های رسمی نسبت به امام خمینی انجام گرفت درسهای حوزه علمیه قم تعطیل و تظاهرات وسیعی برپا شد که طی آن چند نفر شهید شدند و از همین زمان مبارزات اوج گرفت و به سایر شهرستانها کشیده شد، و شهادتها و تبعیدها و زندانها و شکنجه ها نیز شدت و وسعت گرفت.مهمترین فعالیتهای جامعه مدرسین همگام با سایر علماء و عموم اقشار مردم مبارز ایران در این مدت عبارت بود از:۱ - تماس با امام خمینی به هر طریق ممکن و اخذ رهنمود.۲ - تماس با فقهاء و مراجع قم و علمای بلاد و تقاضای حمایت از مبارزات.۳ - تهیه اعلامیه در فرصتهای مناسب و امضاء گرفتن از مدرسین و اساتید.۴ - تکثیر و پخش اعلامیه ها در شهرستانها۵ - ایراد سخنرانی در مواقع لازم ۶ - اعزام طلاب به شهرستانها برای سخنرانی ۷ - دعوت مردم به تعطیلی و شرکت در تظاهرات ۸ - پخش عکس و رساله امام خمینی و ترویج مرجعیت ایشان.۹ - ارسال تلگراف به امام خمینی و تکثیر آن ۱۰ - رسیدگی به اعتصاب کنندگان و خانواده زندانیان و تبعید شدگان و شهداء۱۱ - دیدن و احوال پرسی از تبعیدیان ۱۲ - دعوت به تعطیلی حوزه علمیه و دانشگاه ۱۳ - دعوت به تحصن ۱۴ - نامه سرگشاده به کمیسیون حقوق بشر۱۵ - صدور اعلامیه مبنی بر خلع شاه از سلطنت و پیشنهاد تأسیس حکومت اسلامی در تاریخ ۱۳۵۷/۹/۲۱
بعد از پیروزی مبارزات
در تاریخ دوازدهم بهمن ماه ۱۳۵۷، در زمان اوج مبارزات، امام خمینی به ایران بازگشت و در اثر رهبری های قاطعانه امام و مبارزات سرسختانه امت قهرمان و شهید پرور ایران، سرانجام در روز بیست و دوم همان ماه، رژیم شاهنشاهی متلاشی شد و انقلاب اسلامی پیروز گشت.در این زمان مسئولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد. و در این مرحله وظیفه داشت در چند جهت به تثبیت نظام جمهوری اسلامی کمک کند:۱ - پذیرفتن مسئولیتهای مربوط به نظام، در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد. مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.۲ - تبیین و تحقیق در مسائل مورد نیاز نظام، مانند مسائل اقتصادی، قضائی و حقوقی، جزائی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ۳ - اصلاح و برنامه ریزی برای حوزه های علوم دینی، به گونه ای که با نیاز نظام و جهان اسلامی هماهنگ باشد و به ویژه تشکیل شورای مدیریت در حوزه علمیه قم و اداره حوزه به صورت بهتر.۴ - تدریس علوم و معارف اسلامی و تألیف کتب مورد نیاز۵ - کمک به تأمین قضات مورد نیاز.۶ - تبلیغ و گسترش اسلام در داخل جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها.۷ - پرورش استاد برای تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها۸ - تربیت مبلغ برای داخل و خارج ایران ۹ - تأیید نظام و مبارزه با توطئه دشمنان در فرصتهای مناسب ۱۰ - حضور فعال در سمینارها و مجامع علمی داخل و خارج کشور.
فعالیت ها
...
[ویکی شیعه] جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، نهادی علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، متشکل از تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم که با هدف اصلاح و برنامه ریزی برای فعالیت های حوزه علمیه، ترویج و گسترش معارف اسلام، دفاع از نظام اسلامی و ولایت فقیه و ایجاد زمینۀ مناسب برای پرورش نیروهای حوزوی، در سال ۱۳۴۱ش در قم تأسیس شد.
محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، احمد جنتی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی و احمد آذری قمی مؤسسین این مجموعه بودند. تلاش برای اثبات مرجعیت امام خمینی، مبارزه با حکومت پهلوی، پیشنهاد برپایی حکومت اسلامی و خلع سلطنت، از مهم ترین تحرکات سیاسی این نهاد در حکومت پهلوی بود. حضور اعضای آن در شورای نگهبان و شورای عالی قضائی، دیوان عالی کشور، ریاست مجلس خبرگان، تأثیرگذاری در تعیین مراجع تقلید و ... نیز از فعالیت های جامعه مدرسین، پس از انقلاب بوده است.
حوزۀ علمیۀ قم در اواخر دهۀ ۱۳۲۰ش و اوایل دهۀ ۱۳۳۰ش محل حضور طلاب جوانی شد که از دورترین نقاط ایران بدانجا روی می آوردند به گونه ای که جمعیت طلاب این شهر از حدود دو هزار نفر در ۱۳۲۶ش، به حدود پنج هزار نفر در ۱۳۳۳ش رسید.

جملاتی از کاربرد کلمه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مرجعیت سید علی خامنه‌ای در سال ۱۳۷۳ و پس از فوت محمدعلی اراکی اعلام شد. در آن هنگام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای هفت نفر را به عنوان مراجع جایزالتقلید اعلام کرد که یکی از آن‌ها او بود.
دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کتابی ۱۱جلدی تحت عنوان اسناد لانه جاسوسی منتشر کرده‌است، که ادعا می‌کند شامل اسناد بازیابی شده از سفارت به‌وسیلهٔ دانشجویان است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد هم‌اکنون کار گروهی برای ورود بخشهایی از این اسناد به کتابهای درسی تشکیل شده‌است.
قانون اساسی به صراحت شرایط نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را بیان نکرده‌است و تعیین آن را مطابق اصل ۱۰۸ قانون اساسی برای نخستین دوره به فقهای شورای نگهبان و پس از آن به خود مجلس خبرگان رهبری واگذار کرده‌است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نخستین جلسه خود، بررسی شرایط و خصوصیات نمایندگی مجلس خبرگان را در دستور کار خود قرار داد. در این جلسه، پس از بحث‌های فراوان در مورد مشخصات نمایندگان خبرگان، تصویب شد که انتخاب شوندگان لازم است معتقد به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و رهبری فقیه باشند و نیز لازم است لااقل چهل سال داشته باشند و نیز لازم است مجتهد باشند یعنی قدرت بر استنباط مقدار معتنابهی از مسائل فقه داشته باشند. به‌طور کلی در قانون انتخابات مجلس خبرگان شرایطی به شرح زیر آمده‌است:
وحید خراسانی یکی از هفت نفری می‌باشد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از درگذشت محمد علی اراکی به عنوان مرجع تقلید معرفی کرده‌است. دفتر و منزل او در خیابان صفائیه شهر قم واقع است.[نیازمند منبع]
یزدی که سِمت دبیرکلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست خبرگان چهارم را بر عهده داشت، در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری رأی لازم را نیاورد و از ادامهٔ حضور در مجلس خبرگان بازماند.
پس از پیروزی انقلاب ایران محمدکاظم شریعتمداری، با اختیارات ولی فقیه، در اصل ۱۱۰ قانون اساسی مخالفت کرد. وی مخالف اختیارات نامحدود ولی فقیه بود و به این اصل در قانون اساسی رأی نداد. (پس از تیره‌شدن رابطه شریعتمداری با حکومت، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ شیعه او را از مرجعیت خلع کرد. سپس شریعتمداری محصور شد و تا پایان عمر در حصر خانگی ماند)
لنکرانی پس از انقلابِ ۱۳۵۷ مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از درگذشت محمدعلی اراکی جایگاه قابل توجهی یافت. وی یکی از هفت مرجعی بود که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نفر اول معرفی شد.