عایشه
معنی کلمه عایشه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه عایشه در فرهنگ اسم ها
معنی: آسوده خاطر، خوشحال، نیکوحال، زن نیکو حال، ( اَعلام ) [ پیش از هجرت، هجری] همسر پیامبر اسلام ( ص ) و دختر ابوبکر خلیفه، در سال دوم هجری به همسری پیامبر ( ص ) درآمد، در جنگ جمل بر ضدّ حضرت علی ( ع ) شرکت جست، پس از شکست به مدینه بازگشت و در همانجا درگذشت، ( در اعلام ) دختر ابوبکر و همسر رسول الله ( ص )، دارای حال نیکو، نام دختر ابوبکر و همسر پیامبر ( ص )
معنی کلمه عایشه در دانشنامه عمومی
عایشه (فیلم ۲۰۲۲). عایشه ( انگلیسی: Aisha ) درام ( فیلم و تلویزیون ) ایرلندی به نویسندگی و کارگردانی فرانک بری است. ستارگان این فیلم لتیشیا رایت و جاش اوکانر هستند.
معنی کلمه عایشه در دانشنامه آزاد فارسی
سومین همسر پیامبر اسلام (ص) و دختر ابوبکر. مادرش ام رومان نام داشت. بنابه برخی روایات، پیامبر اکرم (ص) پس از وفات خدیجه و زمانی که عایشه ۷ ساله بود، او را به عقد خود درآورد و بنابر قولی هجده ماه پس از هجرت در سن ۹ یا ۱۰ سالگی به خانۀ آن حضرت وارد شد. او تنها دختری بود که با پیامبر ازدواج کرد، برای همین بین همسران پیامبر به باکره بودنِ خود مباهات می کرد. گفته اند که او به اظهار محبت پیامبر نسبت به برخی از دیگر همسرانش حسادت می ورزید. آورده اند که پس از رحلت رسول اکرم (ص)، او و حفصه نزد عثمان بن عفان رفتند و حق خود را از میراث آن حضرت مطالبه کردند، اما عثمان برآشفت و گفت: مگر شما نبودید که وقتی فاطمۀ زهرا فدک را از ابوبکر مطالبه کرد، شهادت دادید که پیامبر گفته است ما پیامبران پس از خود میراثی باقی نمی گذاریم و هرچه بماند صدقه است؟ بروید که چیزی به شما نمی رسد. از این رو، عایشه با عثمان سخت مخالف بود. او و طلحه و زبیر بیش از همه مردم را علیه عثمان برمی انگیختند، ولی چون پس از قتل عثمان مردم با امام علی (ع) بیعت کردند، تغییر عقیده داد و گفت که عثمان را مظلومانه کشتند، پس با همراهی طلحه و زبیر جنگ جمل را در مقابل آن حضرت به راه انداختند. چون عایشه در این جنگ سوار بر شتری بود، این نبرد به جنگ جمل (شتر) شهرت یافت. در دورۀ معاویه هدایا و مستمری زیادی به عایشه می رسید. چون امام حسن (ع) به شهادت رسید و خواستند پیکر مطهرش را نزد پیامبر اسلام دفن کنند، او مانع از انجام این کار شد. قبر عایشه در قبرستان بقیع است. عایشه زنی باهوش، خوش بیان و جاه طلب بود و به اشعار و تاریخ عرب آگاهی داشت. در حدود ۱۲۰۰ روایت از او نقل شده که برای اهل سنت بسیار مهم و معتبر است. عایشه حافظه ای نیرومند داشت و در تدوین و مکتوب ساختن قرآن، از سوره ها و آیاتی که او از حفظ داشت، استفاده شد.
معنی کلمه عایشه در دانشنامه اسلامی
عایشه دختر ابوبکر و از خاندان «تیم» و مادرش امّ رومان دختر عمیر از قبیله بنی کنانه بود. زمان دقیق ازدواج عایشه با پیامبر دانسته نیست. بنابر روایتی این ازدواج بعد از رحلت حضرت خدیجه(س)، دو یا سه سال پیش از هجرت پیامبر(ص) به مدینه رخ داده است. برخی از گزارش های مشهورتر، ازدواج پیامبر با سوده را قبل از ازدواج با عایشه دانسته اند.
مهریه عایشه مانند مهریه اکثر زنان پیامبر اکرم مهرالسنه یعنی پانصد درهم تعیین شد
[ویکی اهل البیت] عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه سومین زنی بود که به همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله افتخار یافت. عایشه به مدت نه سال با پیامبر صلی الله علیه و آله زندگی کرد و به هنگام رحلت آن حضرت هیجده ساله بود. پس از پیامبر صلی الله علیه و آله به مدت چهل و هفت و یا چهل و هشت سال زندگی کرد و سرانجام در 66 سالگی و در هفدهم رمضان سال 57 و یا 58 قمری در مدینه وفات یافت و ابوهریره، جانشنین مروان بن حکم بر وی نماز گذارد و در بقیع به خاک سپرده شد.
عایشه یک سال و به قول طبری دو سال و نیم پیش از هجرت به مدینه، از سوی پدرش ابوبکر به نامزدی پیامبر صلی الله علیه و آله درآمد و کمتر از یک سال پس از هجرت آنان به مدینه منوره در سن نه سالگی، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله شد و به خانه آن حضرت منتقل گردید.
گفتنی است وی به مانند حفصه بنت عمر در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله با درخواست ها و انتظارات بی جا از پیامبر صلی الله علیه و آله و فخرفروشی بر سایر همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله رنجش خاطر آن حضرت را فراهم می کرد و حتی آن حضرت به خاطر رفتار نکوهیده آنان به مدت یک ماه از آنان کناره گیری کرد و به صورت تنها در حجره ای بسر می برد.
عایشه، هم سن و سال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و چون عشق و علاقه زیاد رسول خدا صلی الله علیه و آله به دخترش و دامادش علی علیه السلام و فرزندانشان حسن علیه السلام و حسین علیه السلام را می دید، در باطن ناراحت و عصبانی می شد و چون خود دارای هیچ فرزندی نشده بود، وجود فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها برایش بسیار دشوار بود. برای جبران این کمبود روحی، خواهرزاده اش عبدالله بن زبیر را به نزد خویش آورد و او را از خردسالی نگهداری کرد و بدین جهت به "ام عبدالله" معروف شد.
او گاهی ناراحتی های خویش را نسبت به امام علی علیه السلام و همسرش زهرا سلام الله علیها آشکار می کرد. چنانچه روایت شده است علیّ بن ابی طالب علیه السّلام خدمت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله وارد شد در حالی که عایشه پشت سر حضرت نشسته بود، و خانه پر از جمعیّت بود. حضرت مکانی برای نشستن پیدا نکرد. پیامبر صلی اللَّه علیه و آله به او اشاره کرد که «اینجا» یعنی پشت سر آن حضرت بنشیند. علی علیه السّلام آمد و بین پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و عایشه نشست و مانند اعرابی ها زانوان را در بغل گرفت. عایشه آن حضرت را کنار زد و غضب کرد و گفت: «برای نشستنت جایی جز بغل من نیافتی»؟!!! پیامبر صلی اللَّه علیه و آله با شنیدن این سخن بر عایشه غضب کرد و فرمود: ساکت باش ای حمیرا! در باره برادرم علی مرا اذیّت مکن. او امیر المؤمنین و آقای مسلمانان و صاحب لوای حمد و پیشرو پیشانی سفیدان در روز قیامت است. خداوند اختیار پل صراط را به او میسپارد و او آتش را تقسیم میکند. دوستانش را داخل بهشت و دشمنانش را داخل آتش می نماید.
عایشه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر برخورداری از امتیاز همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله و دختر خلیفه وقت بودن به موقعیت های اقتصادی و اجتماعی دست یازید. وی مخالف سرسخت عثمان بن عفان (سومین خلیفه مسلمین) بود و مردم را بر ضد وی می شورانید. ولیکن پس از قتل عثمان به دست انقلابیون و انتخاب حضرت علی علیه السلام به خلافت اسلامی، با آن حضرت نیز از در ناسازگاری وارد شد و به بهانه خونخواهی عثمان، جنگ بزرگ جمل را به راه انداخت و در این راه از اصحاب معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله مانند طلحه و زبیر بهره جست و ده ها هزار تن از مسلمانان اعم از موافقان و مخالفان خویش را به کشتن داد و سرانجام با شکست فضاحت بار مواجه و با سرافکندگی به مدینه برگشت.
حضرت علی علیه السلام در جریان جنگ جمل، نامه ای برای عایشه نوشت و شخصیت وی را بدین گونه توصیف کرد: اما بعد فانک خرجت من بیتک عاصیه لله تعالی و لرسوله صلی الله علیه و آله تطلبین امرا کان عنک موضوعاً، ثم تزعمین انّک تریدین الاصلاح بین النّاس فخبّرینی ما للنّساء و قود العساکر؟ و زعمت انک طالبه بدم عثمان و عثمان رجل من بنی امیه و انت امراه من بنی تمیم بن مره، ولعمری ان الذی عرضک للبلاء و حملک علی المعصیه لأعظم الیک ذنباً من قتله عثمان، و ما غضبت حتی اغضبت و لاهجت حتی هیّجت، فاتقی الله یا عایشه! و ارجعی الی منزلک و اسبلی علیک سترک، والسلام.
نزول آیات آغازین سوره تحریم(66) درباره توطئه و آزارهای وی و حفصه، علیه پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته شده که خداوند ضمن افشای آنها به زنان در برابر هر گونه اقدامی علیه پیامبر صلی الله علیه و آله هشدار داد.
[ویکی فقه] عایشه (ابهام زدایی). عایشه ممکن است اشاره به اشخاص ذیل باشد: • عایشه بسطامی، دختر محمد بن حسین و خواهر مؤید و موفق، از افراد غیر مشهور خاندان بسطامی• عایشه دختر یوسف بن احمد، دختر یوسف بن احمد بن ناصر، معروف به «باعونیّه»، بانویی فقیه و شاعر و مورخ و ادیب و عارف از خاندان باعونی• عایشه همسر رسول اکرم، دخترابوبکر بن ابی قحافه و یکی از همسران پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)• عایشه عبدالرحمان بنت الشاطی، بانوی مؤلّف و محقّق مصری در ادبیات عرب و علوم قرآنی• عایشه بنت موسی بن جعفر، یکی از دختران امام کاظم (علیه السلام)• ام احمد عایشه بنت عیسی ، از شخصیت های آلِ قُدامه
...
[ویکی شیعه] عایشه (ابهام زدایی). عایشه ممکن است به یکی از اشخاص زیر اشاره داشته باشد:
جملاتی از کاربرد کلمه عایشه
و از عایشه و حفصه رضی اللّه عنهما آمده است: چون پیغمبر نزدیک ایشان درآمد، گفتند: «إنّا قَدْ خَبَأنا لَکَ حَیْساً.» قال علیه السّلام: «امّا إنّنی کنتُ اُریدُ الصّومَ، و لکن قَرِّبیه، سَأَصومُ صَوْماً مکانَه.»
کقوله تعالی: نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ. اخبر انّ کفر هم بالبعض محبط للایمان بالبعض. در این آیت ابطال مذهب گروهی است که گفتند: رسول خدا در بعضی وحی کتمان کرد از جهت تقیت، و عایشه گفت: من حدّثک ان محمدا (ص) کتم شیئا من الوحی فقد کذب، و اللَّه عز و جل یقول: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ازال عز و جل التوهّم ان النبی (ص) کتم شیئا من الوحی للتقیة.
کرد اشارت عایشه با دستها او نبیند من همیبینم ورا
و روزه را دو خاصیت است که بدان مستحق این نسبت است یکی آن که حقیقت او ناخوردن است و آن باطن بود و از چشم خلق پوشیده باشد و ریا را بدو راه نبود، و دیگر آن که دشمن خدای تعالی ابلیس است و سپاه او شهوات است و روزه لشکر او بشکند که حقیقت روزه ترک شهوات است و برای این گفت رسول (ص) که شیطان در درون آدمی روان است چون خون در تن راه گذر وی بر وی تنگ کنید به گرسنگی و عایشه را گفت، «از کوفتن در بهشت هیچ میاسای» گفت، «به چه» گفت، «به گرسنگی» و نیز گفت: «الصوم الجنه روزه سپری است» و گفت (ص)، باب همه عبادات روزه است» و این همه برای آن است که مانع از همه عبادات شهوات است و مدد شهوات سیری است و گرسنگی شهوات را بکشد.
و عایشه رضی الله عنه گوید که مصطفی (ص) را گفتم، «هیچ کس از امت تو در بهشت شود بی حساب؟» گفت، «شود. آن که از گناه خویش یاد آرد و بگرید». و گفت رسول (ص) که هیچ قطره نزد خدای تعالی دوست تر از قطره اشک نبود از بیم خدای تعالی و از قطره خون که در راه حق تعالی بریزد. و گفت، «هفت کس در سایه خدای تعالی باشند، یکی آن کس بود که خدای را تعالی در خلوت یاد کند و آب از چشم وی بریزد».
او را به "داماد" لقب دادهاند زیرا او با خواهر عبدالحمید دوم، عایشه سلطان ازدواج کرد.
محمّد چند روزی بیماری را تحمل کرد تا آنکه در نهایت به سال ۶۳۲ م در خانه عایشه (در مدینه) درگذشت. منابع در تاریخ درگذشت او دچار اختلاف هستند. منابع سنّی مذهب، ماه درگذشت محمّد را ربیعالاول دانستهاند و منابع شیعی، روز ۲۸ صفر را گزارش کردهاند. بیشتر منابع دانشنامهای، تاریخ مرگ او را ۸ ژوئن ۶۳۲، مصادف با ۱۰ ربیعالاول ۱۱ ه.ق عنوان شدهاست. سن او در هنگام درگذشت، ۶۳ سال عنوان شدهاست.
محمد بن عبدالله در آیه ۵۰ سوره احزاب، برای خود، حق آزادی کامل در ازدواج با زنان، قائل میشود؛ ولی چون یکی از زنانش یعنی عایشه و نیز برخی از افراد دیگر، اعتراض میکنند که این چه خدایی است که تو را در استفاده بدون قید و شرط از زنان، آزاد میگذارد، فوراً آیه ۵۰ احزاب را لغو کرده و آیه ۵۲ احزاب را ایجاد میکند.
آوردهاند از شافعی که گفت: هر بار که مصطفی (ص) از نزدیک موسی (ع) بحضرت عزّت باز گشت خدای را دید جلّ جلاله. و خبر درستست که عکرمه فرا عبد اللَّه عباس گفت که: سبحان اللَّه نظر محمد الی ربّه؟ محمد در خداوند خویش نگرست؟ گفت: نعم، جعل الکلام لموسی (ع) و الخلّة لإبراهیم (ع) و النّظر لمحمّد (ص). گفتند یا بن عباس، عایشه صدیقه میگوید که ندید، ابن عباس گفت رسول خدا احکام حیض و نفاس زنان را گفتی، ما را از ایشان باید آموخت و احکام اصول دین ما را گفتی، ایشان را از ما باید آموخت.