ضرایب

معنی کلمه ضرایب در لغت نامه دهخدا

ضرایب. [ ض َ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ ضریبه. ( منتهی الارب ). رجوع به ضریبة شود.

معنی کلمه ضرایب در فرهنگ عمید

۱. [جمعِ ضریب] = ضریب
۲. [جمعِ ضریبة] = ضریبه

معنی کلمه ضرایب در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) زننده . ۲ - ( اسم ) شکل نوع صنف . ۳ - مانند همتا . ۴ - اکسپوزان . جمع ضرایب .

جملاتی از کاربرد کلمه ضرایب

چندجمله‌ای به تابعی گفته می‌شود که متشکل از ضرایب و متغیر (متغیرها) است و فقط عملگرهای ضرب و جمع روی آن‌های اعمال شده باشد.
این را می‌توان با مقایسه ضرایب توان‌های
بعضی بلورهای شفاف برای مدولاسیون کر استفاده می‌شوند، اگر چه آنها ضرایب کر کوچکتری دارند. در محیطی که تقارن معکوس ندارد، اثر کر به‌طور کلی به وسیله اثر پاکلز بسیار قوی تری پوشانده می‌شود. اثر کر هنوز وجود دارد، با این وجود، در بیشتر موارد می‌تواند به‌طور مستقل از توزیع‌های اثر پاکلز آشکارسازی شود.
دو چندجمله‌ای با ضرایب صحیح باشند، آنگاه چندجمله‌ای‌های
به ما می‌دهد. این الگوریتم پیچیده‌است و ضرایب ثابت آن در تحلیل زمانی به اندازه‌ای زیاد است که تنها برای ماتریس‌های بزرگ کارامدتر از الگوریتم‌های قبلی عمل خواهد کرد.
توابع چند جمله ای با ضرایب صحیح هستند و درجه
که این یعنی جفت ضرایب بزو که از این الگوریتم به دست می‌آیند یکی از کمترین جفت ضرایب بزو هستند.
تورینگ در مقاله کلاسیک خود، رفتار سیستمی را بررسی کرد که در آن دو ماده قابل انتشار با یکدیگر تعامل دارند، و دریافت که چنین سیستمی قادر به ایجاد یک الگوی تناوبی فضایی حتی از یک شرایط اولیه تصادفی یا تقریباً یکنواخت است. قبل از کشف این مکانیسم بی‌ثباتی ناشی از ضرایب انتشار نابرابر دو ماده، اثرات انتشار همیشه تأثیرات تثبیت‌کننده بر روی سیستم فرض می‌شود.
از آنجا که تحلیل‌های اقتصادسنجی به ویژه برآورد ضرایب و استنتاج آماری نیاز به محاسبات بسیار سنگین دارند، و همچنین برای ترسیم نمودارهای گرافیکی، استفاده از نرم‌افزارهای اقتصادسنجی در کارهای تجربی ناگزیر می‌نماید. همچنین از بعضی امکانات این نرم‌افزارها مثل شبیه‌سازی مونت‌کارلو برای پیشبرد نظری اقتصادسنجی استفاده می‌شود.