سازگار با محیط زیست
معنی کلمه سازگار با محیط زیست در فرهنگستان زبان و ادب

سازگار با محیط زیست

معنی کلمه سازگار با محیط زیست در فرهنگستان زبان و ادب

{environment-friendly, environmentally friendly} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] ویژگی فعالیت ها یا فراورده ها یا شیوه های زندگی که پیامدهای زیست محیطی کمتری دارند

معنی کلمه سازگار با محیط زیست در دانشنامه عمومی

سازگار با محیط زیست یا زیست سازگار اصطلاحی پایایی و بازاریابی است که به کالا و خدمات، قوانین، راهبردها و سیاست هایی اشاره دارد که سبب کاهش یا رفع آسیب رسیدن به محیط زیست یا اکوسیستم شود. بعضی از شرکت ها برای تبلیغ کالا و خدمات خود از این اصطلاحات استفاده می کنند؛ گاهی نیز از برچسب های سازگاری با محیط زیست استفاده می شود. سوءاستفاده از این اصطلاحات، سبزشویی نام دارد.
سازمان بین المللی استانداردسازی استانداردهای ایزو ۱۴۰۲۰ و ایزو ۱۴۰۲۴ را ارائه نموده تا رویه و اصولی را برای برچسب های سازگاری با محیط زیست برقرار سازد.
محصولات موجود در اعضای اتحادیه اروپا می توانند از برچسب سازگاری با محیط زیست اتحادیه اروپا استفاده کنند. طرح مدیریت محیط زیست و حسابرسی یا ایماس نیز یکی دیگر از برچسب های اتحادیه اروپا است که نشان می دهد مدیریت یک سازمان سبز است یا خیر. آلمان نیز بر اساس استانداردهای آلمان از فرشته آبی استفاده می کند.
آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برخی از برچسب های سازگاری با محیط زیست را در تعیین اینکه آیا محصول واقعاً "سبز" است یا نه، گمراه کننده می داند.
در کانادا ، تنها محصولاتی که توسط برنامه انتخاب محیط زیست تایید شوند می توانند از برچسب سازگاری با محیط زیست استفاده کنند.
ستاره انرژی برنامه ای با هدف اصلی افزایش بهره وری انرژی و کاهش غیرمستقیم انتشار گازهای گلخانهای است. ستاره انرژی دارای بخش های مختلف برای ملت ها یا مناطق مختلف، از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا است. این برنامه که در ایالات متحده تاسیس شد، در کانادا، ژاپن، نیوزیلند و تایوان نیز وجود دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سازگار با محیط زیست

تغییر شکل‌ها به خوبی کنترل شده و برگشت‌پذیر هستند و قابلیت کارکرد با فرکانس‌های بالا را دارند. عملگرهای ساخته شده با این روش شفاف هستند. به کار اندازی این عملگرها با فرکانس‌های بالا امکان‌پذیر است. سرعت سوییچ فقط محدود به اینرسی مکانیکی هستند. سختی هیدروژل‌ها می‌تواند هزاران برابر کمتر از دی الکتریک‌ها باشد، و اجازه عملکرد بدون محدودیت مکانیکی را با سرعت میلی ثانیه فراهم می‌کند. این عملگرها می‌توانند سازگار با محیط زیست باشد.
آگهی ۲۰۱۲ تسهیلات کربن جهت شفاف سازی ناشی از عدم اطمینان در رابطه با پروژه‌های سازگار با محیط زیست واجدالشرایط تحت نظر مکانیزم توسعهٔ پاک به کار می‌رود که با ایجاد یک مسیر برای بازار به این امر یاری می‌رساند. این تسهیلات اخیراً جهت به کارگیری در بازار آتی کربن همراه با قیمت‌هایی به نسبت پایین‌تر از سطح قیمت‌های اخیر تجدید سازماندهی شده‌است.