تامیل

معنی کلمه تامیل در لغت نامه دهخدا

تامیل. ( اِخ ) شعبه ای از نژاد دراویدی هند که در جنوب هند و شمال سراندیب اقامت دارند. || قدیمترین و مترقی ترین و معروفترین السنه دراویدی ( هند ). رجوع به وبستر و کتاب کرد رشید یاسمی ص 46 شود.
تأمیل. [ ت َءْ ] ( ع مص ) بیوسیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ). امید داشتن. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( زوزنی ) ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). || بیوس افکندن کسی را. ( تاج المصادر بیهقی ). به امید افکندن کسی را. ( زوزنی ). امید دادن.( زوزنی ) ( فرهنگ نظام ) : روزبه روز بر سبیل وعد و وعید و تأمیل و تهدید... ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه تامیل در فرهنگ معین

( تأمیل ) (تَ ) [ ع . ] (مص م . ) امیدوار ساختن ، آرزومند کردن .

معنی کلمه تامیل در فرهنگ عمید

۱. امیدوار ساختن.
۲. آرزومند کردن.

معنی کلمه تامیل در فرهنگ فارسی

گروه نژادی که در هند جنوبی در مدارس و سراندیب سکونت دارند.
( مصدر ) آرزو دادن آرزومند کردن بامید افکندن بیوسیدن . جمع : تامیلات .

جملاتی از کاربرد کلمه تامیل

آرومنلور یک روستا در منطقه تامیل نادو کشور هند است.
آکشارا در سال ۱۹۹۱ در مدرس (چنای امروزی)، تامیل نادو از پدر و مادری بازیگر به نام‌های کمال حسن و ساریکا به دنیا آمد. شروتی حسن خواهر بزرگتر او است.
رامانوجان، متون بسیاری را از زبان‌های تامیل و کانادای سده‌های میانی ترجمه کرد. وی، در ادامهٔ فعالیت‌های پژوهشی، فولکلورهای سرتاسرِ هند را نیز گردآوری نمود.
امپراتوری ویجایاناگارا (که پادشاهی کارناتا نیز نامیده می‌شود) یک امپراتوری هندی قرون وسطایی بود که بخش اعظم منطقه جنوب هند را فتح کرد و بر سرزمین‌های ایالت‌های امروزی کارناتاکا، آندرا پرادش، تامیل نادو، کرالا، گوا و برخی بخش‌هایی از تلانگانا و ماهاراشترا حکومت می‌کرد.
بود تامیل او سوی طبیعت وَرا اماره گویند اهل وحدت
ادبیات سَنگام قدیمی‌ترین نوشته‌ها در زبان تامیلی است که گمان می‌رود در سه انجمن ادبی در شهر مادورای هند، از قرن اول تا چهارم پس از میلاد نوشته شده‌است. ادبیات سنگام مجموعه‌ای از ادبیات کلاسیک تامیل و از اولین آثار ادبیات به زبان تامیل، از زبان‌های دراویدی‌تبار جنوب هند، است. آثار این ادبیات بین سال‌های ۶۰۰ قبل از میلاد تا ۳۰۰ پس از میلاد جمع‌آوری و تألیف شده‌است. نوشته‌های سنگام احتمالاً در ادبیات اولیه هند که تقریباً کاملاً مذهبی است، منحصربه‌فرد هستند.
هر کجا رزمگه تو بود از دشمن تو میل تامیل بود دشت ز خون مالامال
زبان تامیل با ارائه ادبیات سنگام در دوران باستان به سطحی از بلوغ رسید و به عنوان یک رسانه قدرتمند برای بیان ادبی عمل کرد. ادبیات سنگام یکی از منابع اصلی مورد استفاده برای مستندسازی تاریخ اولیه مملکت باستانی تامیل است.