لا یقاس

معنی کلمه لا یقاس در لغت نامه دهخدا

لایقاس. [ ی ُ ] ( ع جمله فعلیه ) ( از: لا + یقاس ) قیاس کرده نشود. اشاره است به مثل «لایقاس الملائکة بالحدادین ». و این مثل از آنجاست که چون آیه «علیها تسعة عشر» ( قرآن 30/74 ) ( یعنی دربانان دوزخ نوزده تن اند ) نازل شد یکی از کفار عرب به یاران خود گفت که این نقلی نیست ، من کار هجده تن از ایشان را کفایت کنم شما هم کار یکتن را بسازید. ابوبکر چون این بشنید گفت لایقاس الملائکة بالحدادین ؛ یعنی ملائکه را با دربان این دنیا قیاس نتوان نمود و حداد به معنی دربان است و از آنگاه باز این کلمه مثل گردیده است. ( لباب الالباب عوفی ج 1 ص یه و یو ). ابوالفتوح رازی در تفسیر آرد: و عبداﷲ عباس گفت و قتاده و ضحاک ، چون این آیه آمد ابوجهل قریش را گفت نمی شنوید که محمد ( ص ) چه می گوید؟ میگوید خازنان دوزخ نوزده باشند و شما لشکری از شجاعان به هر ده مرد یکی را دفع نتوانید کردن و ابوالاسدبن کندةبن اسدبن خلف الجحمی گفت من هفده را کفایت کنم شما دو را کفایت کنید، خدای تعالی این آیه فرستاد «و ما جعلنا اصحاب النار الا ملئکة» ( قرآن 31/74 ). ( تفسیر ابوالفتوج رازی ص 427 ج 5 ).

معنی کلمه لا یقاس در فرهنگ فارسی

اشاره است به مثل لا یقاس الملائکه بالحدادین .و این مثل از آ نجاست که چون آ یه علیها تسعه عشر ( سوره المدثر آیه ۳٠ ) ( یعنی دربانان دوزخ نوزده تن اند ) نازل شد یکی از کفار عرب به یاران خود گفت که این نقلی نیست که من کار هیجده تن از ایشان را کفایت کنم . شما هم کار یک تن را بسازید ابو بکر چون این بشنید گفت لا یقاس الملائکه بالحدادین . یعنی ملائکه را با دربانان این دنیا قیاس نتوان کرد . و حداد به معنی دربا ن است و از آ ن گاه این کلمه مثل گردیده است .

جملاتی از کاربرد کلمه لا یقاس

جمالک لا یقاس الی جمال و قدرک جلّ عن درک المثال‌
شافعی گفت لا یقاس بالنّاس نه او را با خلق در قیاس می‌نهند تا غضب او با ضجر دانند چنانک غضب ایشانست، اللَّه را غضب صفت است و خشنودی صفت است و در هر دو قیّوم است و بدین صفت جز وی خداوند نیست و خلق را درین با وی مانندگی نیست.
جمالک لا یقاس الی جمال و قدرک جلّ عن درک المثال.