صبر ایوب

معنی کلمه صبر ایوب در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] صبر ایوب اشاره به یکی از صفات حضرت ایوب دارد که در قرآن، حدیث لوح و زیارت ناحیه به آن اشاره شده است. در فرهنگ عمومی نیز صبر ایوب را برای ضرب المثل به کار می برند.
صبر و بردباری حضرت ایوب دربرابر بلا شهرت بسیار دارد. روایت است که: ایوب ثروت فراوان داشت. اما این دارایی ها از بین رفت و سختی های فراوانی برایش پدید آمد. این پیامبر الهی در برابر تمام مشکلات پیش آمده، مدت هفت یا هیجده سال صبر و بردباری نمود. در هیچ یک از بلاها، عافیت و بهبودی در خواست نکرد. تا آنکه خداوند متعال وی را به صفت صبر ستوده و تمام رنج های او را پایان و دولت و ثروت او را برگرداند.
پیامبر می فرماید: ایوب بردبارترین مردم است. لذا در روز قیامت با وی بر سایرین دلیل آورده می شود. امام صادق می فرماید: شخصی که در دنیا گرفتار شده و بر اثر آن به فتنه و گمراهی افتاده، روز قیامت می گوید: پروردگارا! مرا به شدت گرفتار و مبتلا کردی تا این که به فتنه و تباهی دچار شدم. پس حضرت ایوب را می آورند و به آن مرد گفته می شود: آیا رنج و بلای تو سخت تر بود یا رنج و بلای ایوب؟ او هم به رنج و بلا در افتاد اما گرفتار فتنه و تباهی نشد.

جملاتی از کاربرد کلمه صبر ایوب

و گفت: صوفی آنست که دل او چون دل ابراهیم سلامت یافته بود از دوستی دنیا و بجای آرنده فرمان خدای بود و تسلیم او تسلیم اسمعیل و اندوه او اندوه داود و فقر او فقر عیسی و صبر او صبر ایوب و شوق او شوق موسی در وقت مناجات و اخلاص او اخلاص محمد صلی الله علیه و علی و سلم.
مرد را شاید در محنت روزافزون صبر ایوب نبی لختی برخواند
درد را لذت فروش سخت جانی کرده ای جان بیتابی فدای صبر ایوب تو باد
استخوانم طعمهٔ زاغ و زغن شد در فراق آن مسیحا گو نظر کن صبر ایوب مرا
خبر یوسف گمگشته ز گرگان پرسند صبر ایوب بلا دیده ز کرمان طلبند
وعده تو وفا شود لیکن صبر ایوب و عمر نوحم نیست
فرصتت بادا که می‌باید ستمکاری چنین این قرار و طاقت و این صبر ایوب مرا
دانش خضر و نعمت قارون صبر ایوب و زندگانی نوح
با چنین خو که تو داری پسرا، گر به مثل صبر ایوب مرا بودی گشتی سپری
شور این سر داد صبر ایوب را آن بلا و محنت دل کوب را