صادرات و واردات

معنی کلمه صادرات و واردات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صادرات و واردات یعنی صادر کردن کالا از کشور و وارد کردن آن از سایر کشورها می باشد. از آن در مسائل مستحدثه سخن گفته اند.
ارتباط با کشورها از طریق صادرات و واردات کالا بدون اشکال است؛ هرچند از بلاد کفر به شمار روند مگر آنکه برقراری ارتباط موجب تقویت کفر و تضعیف اسلام گردد. وارد کردن کالاهایی که موجب اشاعه فرهنگ ابتذال و فساد در جامعه اسلامی می گردد ـ مانند لباس های نامناسب غربی ـ جایز نیست.
حکم گوشت های وارداتی
گوشت هایی که از کشورهای اسلامی وارد کشور می شود محکوم به طهارت و حلیت است؛ اما اگر از کشوری غیر اسلامی وارد شود، خوردن آن جایز نیست، مگر آنکه تذکیه شرعی آن معلوم باشد.
حکم کالاهای جامانده در گمرک
کالاهای جامانده در گمرک درصورتی که پس از مدت مقرر، مالک آن مراجعه نکند و امکان شناسایی او نیز نباشد، حکم مجهول المالک را دارد.
شیوه کار
...

جملاتی از کاربرد کلمه صادرات و واردات

ژنرال سوهارتو بعد از آنکه به قدرت رسید کشور مالزی را به رسمیت شناخت و دوباره کشورش را به عضویت سازمان ملل درآورد و از این جهت مورد حمایت ایالات متحده آمریکا بود. در مدت طولانی ریاست جمهوری اش خود و خانواده‌اش مستقیماً در صادرات و واردات اندونزی دخالت کرده و میلیاردها دلار اندوختند. در اثر رکود اقتصادی و ضعف بنیان مالی و فقر عمومی ژنرال سوهارتو دچار تظاهرات مردمی شد تا آنکه در ۱۹ مه ۱۹۹۸ مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا به او تکلیف کرد که از مقام خود استعفاء کند.
امتیاز بانک شاهنشاهی، بانک استقراضی، تلگراف هند و اروپا، کشتیرانی در کارون، تأسیس قزاق‌خانه، شیلات خزر، انحصار دخانیات و… عمدتاً به روسیه و انگلیس اعطا شده بود. در این بین انگلستان که در دههٔ ۱۲۲۰ به عنوان بزرگ‌ترین طرف تجاری ایران، بیش از ۵۰ درصد صادرات و واردات ایران را در دست داشت، در دورهٔ پنجاه و یک سالهٔ مابین ۱۲۴۲ تا ۱۲۹۳ رشته امتیازهایی نیز در مورد بهره‌برداری یا انحصار مواد خام و توسعهٔ زیربنایی از دولت ایران دریافت نمود.
احمد روستا زاده ۱۷ فروردین ۱۳۲۷ در یزد، درگذشته ۲۰ آذر ۱۴۰۰ تهران استاد دانشگاه، محقق و مشاور بازاریابی، صادرات و واردات اهل ایران بود. وی تحصیلات دکتری خود را در دانشگاه برادفورد انگلیس در سال ۱۹۷۹ میلادی در رشته مدیریت به پایان رساند و در همان سال به ایران برگشت و بیش از ۳۵ سال سابقه تدریس، تحقیق و مشاوره در امور مدیریت، بازاریابی، صادرات و مدیریت استراتژیک به عنوان یکی از برترین اساتید بازاریابی کشور داشت. از با عنوان پدر علم بازاریابی نوین ایران یاد می‌کنند.