سازمان مجاهدین خلق

معنی کلمه سازمان مجاهدین خلق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سازمان مجاهدین خلق، سازمان سیاسی اسلام گرا و چپ گرا با ساختار شبه نظامی که با تغییر ایدئولوژی به مارکسیست، علیه نظام حکومت اسلامی، قیام مسلحانه انجام داد.
سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۴۴ ه .ش، توسط چهار تن از طرفداران جبهه ملی و نهضت آزادی به نام های محمد حنیف نژاد، علی اصغر بدیع زادگان، عبدالرضا نیک بین و سعید محسن تشکیل شد. مدتی بعد افراد دیگری مانند مسعود رجوی و رضا رضایی نیز به عضویت کمیتۀ مرکزی آن درآمدند.
مراحل فعالیت سازمان از ابتدا تاکنون
این سازمان در چند مرحله از دوران پیدایش خود فعالیت هایی انجام داده است که عبارتند از:
← دوران آمادگی
مجاهدین خلق، در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ه .ش، علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، اعلان جنگ مسلحانه کرد و پس از مدت کوتاهی مسعود رجوی به همراه ابوالحسن بنی صدر از ایران فرار کرده، در فرانسه علیه نظام به توطئه چینی پرداختند. در سال ۱۳۶۴ ه .ش، به دنبال بهبود روابط ایران و فرانسه، منافقین به صدام حسین که با ایران در حال جنگ بود، پناه بردند. و مدتی برای رژیم عراق و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مزدوری و خبرچینی کردند پس از سقوط رژیم بعث نیز در اختیار منافع آمریکا قرار گرفتند. در سال های اخیر، به دلیل ضربات وارد آمده بر آنان از سوی جمهوری اسلامی و فساد اخلاقی گسترده در میان اعضای آنها، سازمان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
[ویکی فقه] سازمان مجاهدین خلق (منافقین). سازمان مجاهدین خلق، سازمان سیاسی اسلام گرا و چپ گرا با ساختار شبه نظامی که با تغییر ایدئولوژی به مارکسیست، علیه نظام حکومت اسلامی، قیام مسلحانه انجام داد.
سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۴۴ ه .ش، توسط چهار تن از طرفداران جبهه ملی و نهضت آزادی به نام های محمد حنیف نژاد، علی اصغر بدیع زادگان، عبدالرضا نیک بین و سعید محسن تشکیل شد. مدتی بعد افراد دیگری مانند مسعود رجوی و رضا رضایی نیز به عضویت کمیتۀ مرکزی آن درآمدند.
نجاتی، غلامرضا، تاریخ سیاسی بیست و پنج سالۀ ایران، ج۱، ص۳۹۳ – ۳۹۹.
این سازمان در چند مرحله از دوران پیدایش خود فعالیت هایی انجام داده است که عبارتند از:
← دوران آمادگی
مجاهدین خلق، در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ه .ش، علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، اعلان جنگ مسلحانه کرد و پس از مدت کوتاهی مسعود رجوی به همراه ابوالحسن بنی صدر از ایران فرار کرده، در فرانسه علیه نظام به توطئه چینی پرداختند. در سال ۱۳۶۴ ه .ش، به دنبال بهبود روابط ایران و فرانسه، منافقین به صدام حسین که با ایران در حال جنگ بود، پناه بردند. و مدتی برای رژیم عراق و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مزدوری و خبرچینی کردند پس از سقوط رژیم بعث نیز در اختیار منافع آمریکا قرار گرفتند.
گونه شناسی بحران ها و راهبردهای مقابله با آن، معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقه در نیروی مقاومت بسیج، ص۴۵ – ۴۶.
...

جملاتی از کاربرد کلمه سازمان مجاهدین خلق

این انفجار دومین حمله تروریستی در ایران پس از درگیری‌های دههٔ ۱۳۶۰ میان سازمان مجاهدین خلق و جمهوری اسلامی ایران است. اولین حمله تروریستی توسط عبدالمالک ریگی در یکی از پادگان‌های نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۷ هم‌زمان با ماه محرم انجام شد.
خدیجه اشرف‌السادات مرتضایی (۱ فروردین ۱۳۰۳ – ۲۱ مهر ۱۳۸۹) که با نام هنری مَرضیه شناخته می‌شد، خوانندهٔ ایرانی بود. وی در ۲۶ مرداد ۱۳۷۳ از ایران خارج شد و در عراق، پس از دیدار با مسعود رجوی، به عضویت شورای ملی مقاومت ایران با محوریت سازمان مجاهدین خلق ایران درآمد. او ۱۶ سال پایانی عمر خود را در عراق یا فرانسه گذراند و با این سازمان همکاری می‌کرد و فعالیت‌های هنری‌اش در این سال‌ها ذیل این سازمان و با خواندن ترانه‌های آنان بود. یکی از ترانه‌های معروف او رفتم که رفتم بود.
در تاریخ معاصر، وزارت اطلاعات ایران به آن دسته از اعضای سازمان مجاهدین خلق که توبه‌نامه امضا نمودند، امان نامه داد. صدام حسین نیز به دامادهای خود که به اردن پناهنده شده بودند امان‌نامه داد، اما با بازگشت آنها، همگی‌شان را به همراه اعضای خانواده‌شان به قتل رسانید.
ظهر پنج‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در سالگرد درگذشت سید روح‌الله خمینی، ۵۱۳۸ دوربین کنترلی و نظارتی از جمله دوربین‌های مراقبتی مجموعه آرامگاه خمینی و شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا مورد حمله سایبری سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت و هک شد.
شبکه ان‌بی‌سی از ترور ۴ دانشمند هسته‌ای از سال ۲۰۰۷ نام برد و به نقل از یک مقام آمریکایی، بدون فاش کردن هویت او، نوشت که حملات علیه دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق و با حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی سرویس اطلاعاتی اسرائیل انجام شده‌است. مقام آمریکایی مذکور به ان‌بی‌سی گفته‌است که دولت آمریکا از عملیات ترور مطلع است، اما نقشی در آن ندارد.
احمد رضایی (۱۳۲۴ – ۱۱ بهمن ۱۳۵۰) عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران و نخستین کشته سازمان مجاهدین خلق است.
شبکهٔ ان‌بی‌سی از ترور ۴ دانشمند هسته‌ای از سال ۲۰۰۷ نام برد و به نقل از یک مقام آمریکایی، بدون فاش کردن هویت او، نوشت که حملات علیه دست‌اندرکاران برنامهٔ اتمی ایران توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق و با حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی سرویس اطلاعاتی اسرائیل انجام شده است. مقام آمریکایی مذکور به ان‌بی‌سی گفته است که دولت آمریکا از عملیات ترور مطلع است، اما نقشی در آن ندارد.