سازمان تبلیغات اسلامی
معنی کلمه سازمان تبلیغات اسلامی در دانشنامه اسلامی
پس از پیروزی انقلاب و با توجه به احساس نیاز مبرم جامعه ی انقلابی به تشکیلات منسجم و یک مرجع مشخص برای تبلیغات اسلامی که همه بتوانند بدان مراجعه کنند با مشورت جامعه ی مدرسین و همکاری دفتر تبلیغات قم، در تیرماه سال ۱۳۶۰ شورای عالی تبلیغات اسلامی تشکیل و به محضر امام معرفی شد و امام نیز آن را مورد تأیید قرار دادند.
این شورا برای نیل به اهداف مذکور، سازمان تبلیغات اسلامی را تأسیس کرد و دفتر تبلیغات قم و دفتر انتشارات وابسته به جامعه ی مدرسین را زیر پوشش مالی خود قرار داد و برای هماهنگ ساختن فعالیت های تبلیغی ارگان های انقلابی ـ که امری ضروری بود ـ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را به وجود آورد.
ضرورت هماهنگی در عرصه ی تبلیغات و تلاش جهت ارائه ی تصویری از اسلام و انقلاب ایجاب می کرد تا این سازمان به فعالیت های تشکیلاتی خود به صورت منسجم ادامه دهد؛ لذا دفتر تبلیغات اسلامی قم و نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مرور از سازمان تبلیغات اسلامی جدا و سازمان به صورت مجزا به فعالیت در عرصه ی تبلیغ پرداخت.
اعضای شورای عالی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد تأسیس این سازمان خدمت امام خمینی رسیدند و در این دیدار ضمن تأیید اقدامات این سازمان موارد ذیل را به عنوان وظایف اصلی سازمان برشمرد:
این سازمان در ابتدا زیر نظر شورایی متشکل از شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله امامی کاشانی اداره می شد. اداره ی شورایی آن در ادامه باعث بروز برخی نابسامانی ها در آن سازمان شد که مشکلات مالی از آن جمله بود. اعضای شورا برای حل مشکلات سازمان در ۱۳۶۷ ش طی نامه ای مفصل به محضر امام خواستار رسیدگی معظم له به کمبودهای مالی از یک طرف و انتصاب نماینده ای در آن سازمان از طرف دیگر شدند. امام پس از اطلاع از وضعیت سازمان موارد ذیل را متذکر شدند:
چندی بعد در فروردین ۱۳۶۸ آیت الله احمد جنتی به سمت ریاست آن سازمان منصوب شد و به این ترتیب سازمان مستقیماً زیرنظر مقام رهبری قرار گرفت.
در این حکم امام وظایف سازمان این گونه احصا کرده بودند: «تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است. ان شاءالله در محدوده ی توانتان نقاط کور و مجهول را برای مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید و چارچوب اسلام ناب محمدی که ترسیم قهر و خشم و کینه ی مقدس و انقلابی علیه سرمایه داری غرب و کمونیسم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و به خصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید. این مسئله که نظام در اهداف خود جدی است و با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزش های اسلامی با هر کس در هر موقعیت قاطعانه برخورد می نماید، باید به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر برای تمامی دست اندرکاران و مردم تبلیغ گردد».(همان، ۳۳۹)
جملاتی از کاربرد کلمه سازمان تبلیغات اسلامی
موسویان همزمان در سال ۱۳۶۱ در راهاندازی سازمان تبلیغات اسلامی فعال بود و مسئولیت مرکز احیای اندیشههای اسلامی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در سال ۱۳۶۲ بر عهده گرفت.
مدفن تعدادی از جانباختگان این واقعه در بخشی از قطعه ۲۴ بهشت زهرا قرار دارد که بعداً آرامگاه شهدای هفتم تیر در آن بنا گردید. امروزه در محل سابق دفتر مرکزی حزب جمهوری که در انفجار ویران شد مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی بنا شدهاست و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی اداره میشود.
موسسه انتشارات امیرکبیر نام یکی از بزرگترین و معتبرترین مؤسسههای انتشاراتیِ ایران است که عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ آن را تأسیس کرد. گروه انتشاراتی امیرکبیر، بزرگترین واحد انتشاراتی خصوصی در ایران بود. در سال ۱۳۵۸ در جریان مصادرههای ابتدای انقلاب، به حکم دادگاه انقلاب اسلامی، انتشارات امیرکبیر مصادره شد و سازمان تبلیغات اسلامی مدیریت مؤسسه انتشارات امیرکبیر را به عهده گرفت.از جمله فعالیتهای این مؤسسه میتوان به انتشار فرهنگ فارسی ۶جلدی معین، دائرةالمعارف مصاحب و فرهنگ انگلیسی و فارسی آریانپور اشاره کرد.
همچنینی در سال ۱۳۹۴ مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انتشارات سوره مهر، ۳۰ جلد از مجموعه کتابهای شکرستان را منتشر کرد.
۲۷ اردیبهشت آخرین جدول کلی تخلفات رسانهها در ایام انتخابات توسط اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی که مشمول ماده ۶۸ قانون هستند، اعلام شد. بر اساس این جدول بیشترین تخلف به نام خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ثبت شدهاست که ۲۵۲ مورد را شامل میشود. پس از «فارس»، خبرگزاری تسنیم منتسب به سپاه پاسداران با ۲۴۵ مورد تخلف، رتبه بعدی را داراست. خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجویی با ۱۸۳ مورد تخلف و خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۶۰ تخلف در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
اسماعیل سلطانیان در سال ۱۳۵۷ به تهران رفت و در حوزهٔ هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار شد. او آموزگار چند کلاس بازیگری و کارگردانی نیز بود. اسماعیل سلطانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم شکار شکارچی آغاز کرد. او همچنین در طول جنگ ایران و عراق نیز چند تئاتر در جبههها به روی صحنه برد.
فیلم اتاق تاریک به علت موضوع بسیار حساسش، در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریم شد و در زمان اکران هم این فیلم با محدودیت از سوی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی روبرو شد.
امیر بیداریان از اوایل دهه ۱۳۳۰ در محافل هنری به نوازندگی پرداخت. فعالیتهای وی در رشتهٔ آموزشی، تحقیقاتی ریتمهای ایرانی درخور تحسین است. در ۱۳۳۷ به عضویت رادیو تهران درآمد. در زمینهُ موسیقی فیلم (ملودیهای ریتمیک) اجراهای وی به یادگار ماندهاست. مانند حسن کچل ساختهُ علی حاتمی (بسال ۱۳۴۸) وی از ۱۳۶۸ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و از ۱۳۷۳ در دانشگاه سوره تدریس میکرد. وی در ۱۲ اسفند ۱۳۷۴ درگذشت.
آصف زاده در برگزاری بیش از ۲۰۰ نمایشگاه از آثار خود و شاگردان تحت تعلیمش در شهرهایی چون قزوین، ارومیه، تهران، رامسر، کاشان، همدان، مشهد و تبریز مشارکت فعال داشته و از طریق تلویزیون آموزشی (وزارت آموزش و پرورش) نیز برنامههای آموزش نقاشی برگزار کردهاست. مدتی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مرکز تبریز همکاری داسته است و در سالهای اخیر نیز با حوزه هنری قزوین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری دارد. مقالات اخیر وی در روزنامههای ولایت، حدیث، مینودر، تابان و مادران و دختران و فصلنامههای اداره کل بهزیستی، دریچه هنر و دروازه بهشت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مینوی خرد تربیت معلم شهید رجایی استان قزوین دیده میشود.
پس از استقبالی که از مجموعهٔ شکرستان شد عروسکهایی به شکل شخصیتهای این مجموعه با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی و به همت مرکز نشر الکترونیک و با همکاری مرکز انیمیشن حوزه هنری، توسط دو شرکت «آیس تویز» و «پالیز» ساخته و در بازار ایران به فروش رفت؛ این عروسکها هم مورد استقبال قرار گرفتند و بیشترین استقبال از عروسکهای ننه قمر و اسکندر صورت گرفت. همچنین در سال ۱۳۹۰ خبرهایی از تولید یک بازی رایانهای بر اساس مجموعه شکرستان منتشر شد.