لئونه
جملاتی از کاربرد کلمه لئونه
در سال ۲۰۲۱، پرزیدنت ماتارلا با یادآوری اظهارات مشابهی که توسط اسلاف خود آنتونیو سنی و جیووانی لئونه مطرح شده بود، برای دور دوم که توسط نیروهای سیاسی مختلف کاندید شد، شرکت نکرد. دیگر شخصیتهای سیاسی گفتند قصد ندارند به عنوان رئیسجمهور نامزد شوند، از جمله رومانو پرودی، اما بونینو، و لیلیانا سگره.
اگرچه در ابتدا کارهای موریکونه خیلی بارز نبود اما با ورود به سینمای وسترن نام وی بر سر زبانها افتاد. وسترنهایی که خصوصیات خود را داشتند و به نام وسترن اسپاگتی شهرت یافتند. این عنوانی بود که منتقدان آمریکایی بر این نوع از سینما نهادند. موریکونه اما دو واژه وسترن و اسپاگتی را ناخوشایند و رنجآور برای این فیلمها میدانست. این ژانر در میانه دهه ۶۰ به دست سینماگران ایتالیایی چون مایکل کارراس، سرجو لئونه و سرجو کوربوچی ابداع شد و قواعد نوینی برای فیلمهای وسترن رقم زد. فیلمهایی که معمولاً با سرمایه کم شکل گرفتند و زبان آنها نیز ایتالیایی بود.
موریکونه با آغاز سال ۲۰۱۶، در «تور ۶۰ سال موسیقی»، دیگر بار به اجرای مجموعهای از آثارش در ۲۲ کشور اروپایی برای بیش از ۱۵۰ هزار شنونده پرداخت. او در این کنسرتها بخشی از آثار متاخر خود به همراه قطعاتی از آثارش برای فیلمهای لئونه و فیلمهای دیگری چون مأموریت را اجرا کرد. این اجراها از ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶ از شهر پراگ در کشور چک آغاز شد.
از شاخصترین آثار دیگر انیو موریکونه در همکاری با لئونه اثر سینمایی روزی روزگاری در غرب است. فیلمی محصول ۱۹۶۸ با بازی هنری فوندا، چارلز برانسون و کلودیا کاردیناله. داستان یک غریبه اسرارآمیز که با یک سازدهنی در دست وارد شهر میشود و به گروهی بدنام میپیوندد، اما هدفش دفاع از بیوهای است که خانوادهاش را به قتل رساندهاند. موریکونه با قطعاتی هماهنگ قابهای ویژه لئونه و حرکت دوربینش را در احاطه خود گرفته و در تکامل مجموعه اثر کوشاست. موسیقی او کاملاً متناسب با روایت اسطورهواری است که لئونه در فیلمش دارد. آهنگساز در اینجا صدای غرب وحشی را گسترش میدهد. ضربهای پر ارتعاش گیتار الکترونیک حکم قاضی را در صحنهها دارد و ریتمی که نقش تنفس میان صحنههای پر هیجان و خشن فیلم را بازی میکند.