قاسم سلیمانی

معنی کلمه قاسم سلیمانی در لغت نامه دهخدا

قاسم سلیمانی. [ س ِ م ِ س ُ ل َ ] ( اِخ ) رجوع به قاسم قادری شود.

معنی کلمه قاسم سلیمانی در فرهنگ فارسی

رجوع به قاسم قادری شود

معنی کلمه قاسم سلیمانی در دانشنامه آزاد فارسی

(۲۰ اسفند ۱۳۳۵، کرمان) نظامی و سرلشکر ایرانی. از سال 1376 فرمانده ی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بعد از انقلاب ایران به سپاه پیوست و پس از چندی به فرماندهی لشکر 41 ثارالله کرمان رسید. در دوران دفاع هشت ساله، سلیمانی چندین گردان از سپاهیان را آموزش داد و به همراه آنان به جبهه رفت. او در بسیاری از نبردهای سرنوشت ساز نیروهای ایران با ارتش عراق شرکت داشت و پس از اتمام جنگ، به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای شرقی ایران مشغول شد.
مصادف با اوج گیری طالبان، قاسم سلیمانی در سال 1376 به فرماندهی نیروی قدس رسید. تجارب ارزشمند در زمینه ی مبارزه با قاچاق و آشنایی با جغرافیای مناطق مرکزی و شرقی ایران و همین طور همسایگان شرقی کشور، وی را به گزینه ای مناسب برای تصدی این پست تبدیل کرده بود. عملکرد درخشان سلیمانی، او را به نقطه ی اتکا و اطمینان ایران در مواجهه با بحران های منطقه ای تبدیل کرد. در سال های اخیر، قاسم سلیمانی نقش غیرقابل انکاری در موفقیت ایران در مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه و سازمان دهی مدافعان حرم داشته است.
سلیمانی معمولاً از حضور در انظار عمومی خودداری می کند. همچنین، به بیان مواضع سیاسی از تریبون های عمومی چندان متمایل نیست. با این حال، به اظهارات ضد ایرانی دونالد_ترامپ واکنش نشان داده است و ضمن هشدار به دولت آمریکا، بر توانایی ایران برای دفاع از مرزهای خود تأکید داشته است.

معنی کلمه قاسم سلیمانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] قاسم سلیمانی (زاده ۱۳۳۵ش) فرمانده سپاه قدس است. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.
قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ش از سوی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت.
وی در سال ۱۳۸۹ش، موفق به أخذ درجه سرلشکری شده است.
[ویکی اهل البیت] قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان به دنیا آمد.
وی در 12 سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد.
چندی بعد به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال ها نیز فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد.
وی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» که به وسیله پدر شهید قاضی تاسیس شده بود، درآمد.
با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه و کمی بعد، فرمانده بسیجی های هم ولایتی اش شد و سپس لشکری از همین بسیجی ها تشکیل داد و به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.
وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات های زیادی از جمله، والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5 و تک شلمچه حضور موثر داشت.
با پایان جنگ، لشکر 41 ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می شدند.
وی در سال ۱۳۷6، از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

جملاتی از کاربرد کلمه قاسم سلیمانی

در سال ۲۰۲۰، در سفری به منظور هماهنگی انتخاب نخست‌وزیر در عراق، دفتر سید علی سیستانی درخواست نشست با قاآنی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، اسماعیل قاآنی برای دومین سفرش به عراق که ماه آوریل انجام شد ناچار بود ویزا بگیرد. آسوشیتد پرس نوشته‌است در حالی که قاسم سلیمانی مستقیماً به زبان عربی با گروه‌های مرتبط با ایران صحبت می‌کرد، اسماعیل قاآنی از طریق مترجم و عمدتاً با مدیریت و هماهنگی ایرج مسجدی (سفیر ایران در بغداد) ایفای نقش می‌کند و با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی آشنایی کمتری دارد.
احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۲۷ دی گفت امنیت مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان «بالا» بود و «همه پیش‌بینی‌های لازم» انجام شده بود.علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از حکومت به دلیل ناتوانی در تامین امنیت مراسم سالمرگ قاسم سلیمانی، از عملکرد دستگاه‌های امنیتی دفاع کرد و گفت: «میزان خنثی‌سازی توطئه‌ها ده‌ها برابر چیزی است که اتفاق می‌افتد.»
در ایران مردم برخی شهرها پس از نماز جمعه در اعتراض به ترور قاسم سلیمانی به خیابان‌ها آمده و با برپایی تظاهرات این اقدام را محکوم کرده و با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» خواستار برخورد شدید سپاه با عاملان آن شدند. در شهر کرمان زادگاه سلیمانی جمعی از مردم در روز جمعه مقابل خانه قاسم سلیمانی و حسینیه ثارالله این شهر تجمع کرده و به عزاداری پرداختند.
تشییع و تدفین قاسم سلیمانی به دلیل تلفات به زمانی دیگر موکول شد. و پیکر او در نهایت در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ و پس از حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد، در گلزار شهدای کرمان دفن شد.
ظریف می‌گوید پس از برجام هنگامی که ایران خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس را آغاز کرد و شرکت هواپیمایی ایران ایر از فهرست تروریستی آمریکا خارج شد، با فشار قاسم سلیمانی سفرهای شرکت هواپیمایی هما به سوریه اضافه شد.
در ۱۳ دی ۱۴۰۲ مصادف با چهارمین سالگرد ترور قاسم سلیمانی دو انفجار در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد. در اخبار اولیه اعلام شد که انفجار نخست در ۸۰۰ متری (۸۷۶ متری) محل دفن قاسم سلیمانی رخ داده و بمب در یک کیف دستی در خودروی پژو ۴۰۵ جاسازی شده است. انفجار دوم در پارکینگی به نام امام رضا که حدود ۱ کیلومتر (۱٫۸ کیلومتر) با محل دفن او و خارج از گیت‌های بازرسی بوده است، حادث شد. این انفجار در ابتدای مسیر موکب‌های منتهی به گلزار شهدا (مقابل مسجد فروزی) بود و سپس بمب بعدی در محل ورودی به سمت محدوده مسجد صاحب الزمان (تخت دریا قلی‌بیگ) منفجر شده که در هر دو انفجار جمعیت زیادی حضور داشتند.
در شهر حلب سوریه، در چندین کلیسا از قاسم سلیمانی و مهدی ابومهندس به عنوان شهیدان قهرمان قربانی تروریزم دولتی آمریکا نام برده شد. این مسیحیان این دو مرد را به عنوان کسانی می‌بینند که از حلب و اقلیت مسیحی آن در مقابل خشم سنی‌های جهادی سلفی همچون داعش و القاعده محافظت می‌کنند.
در ۱۳ دی ۱۳۹۸ مصادف با ۳ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، قاسم سلیمانی در عملیات آذرخش کبود به‌وسیلهٔ ارتش ایالات متحده آمریکا و به‌دستور رئیس‌جمهور وقت دونالد ترامپ در بغداد ترور شد. وی نفوذ قابل توجهی در ایران داشت و دومین شخصیت قدرتمند در کشور پس از رهبر سید علی خامنه‌ای شناخته می‌شد. سلیمانی مسئول نظارت بر ماموریت‌های مخفی و ارائه راهنمایی، بودجه، تسلیحات، اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی به گروه‌هایی تحت نام «محور مقاومت» از جمله حماس و حزب‌الله لبنان بود.