قابل التوب

معنی کلمه قابل التوب در لغت نامه دهخدا

قابل التوب. [ ب ِ لُت ْ ت َ ] ( اِخ ) نامی از نامهای خدای تعالی به معنی پوزش پذیر.

معنی کلمه قابل التوب در فرهنگ فارسی

نامی از نامهای خدایتعالی بمعنی پوزش پذیر .

معنی کلمه قابل التوب در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] اسم نود وششم: قابل التوب
این اسم در قرآن یک بار آمده و وصف خدا قرار گرفته است، چنان که می فرماید:(غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْبِ شَدیدِ العِقابِ ذِی الطَّوْلِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ إِلَیْهِ المَصِیرُ).(سوره غافر/3)
«آمرزنده گناه، پذیرنده توبه، سخت کیفر، مقتدر، خدایی جز او نیست، سرانجام به سوی او است».
با توجه به این که «توب»و «توبه» دو مصدر فعل «تاب» می باشند و ما در بحث از اسم «تواب» در این باره سخن گفتیم در این جا نیاز به تکرار نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه قابل التوب

فیضست و عجزی بر درگه تو یا قابل التوب یا استثیب
ثمّ وحّد نفسه فقال: لا إِلهَ إِلَّا هُوَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ المرجع فی الآخرة. عمر خطاب دوستی داشت با وی برادری گفته در دین مردی عاقل پارسا متعبّد، وقتی بشام بود آن دوست و کسی از نزدیک وی آمده بود. عمر حال آن دوست از وی پرسید گفت: چه میکند آن برادر ما و حال وی چیست؟ این مرد گفت: او برادر ابلیس است نه برادر تو، یعنی که فترتی در راه وی آمده و سر در نهاده درین زمر و خمر و انواع فساد. عمر گفت: چون باز گردی مرا خبر کن تا بوی نامه‌ای نویسم، پس این نامه نوشت: بسم اللَّه الرحمن الرحیم من عبد اللَّه عمر الی فلان بن فلان سلام علیک انی احمد الیک اللَّه الذی لا اله الا هو غافر الذنب قابل التوب شدید العقاب ذی الطول لا اله الا هو الیه المصیر. چون آن نامه بوی رسید گفت: صدق اللَّه و نصح عمر کلام خدا راست است و نصیحت عمر نیکو، بسیار بگریست و توبه کرد و حال وی نیکو شد، بعد از ان عمر میگفت: هکذا افعلوا باخیکم اذا زاغ سدّدوه و لا تکونوا علیه عونا للشیطان برادری را که فترت افتد و از راه صواب بگردد بنصیحت یاری دهید و شفقت باز مگیرید و یار شیطان بر وی مباشید راه سداد و صواب او را بنمائید و با وی همان کنید که من کردم.