قابل اطمینان

معنی کلمه قابل اطمینان در فرهنگستان زبان و ادب

[رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی، مهندسی مخابرات] ← اطمینان پذیر

جملاتی از کاربرد کلمه قابل اطمینان

اعتماد کن، ولی راستی آزمایی کن گونه‌ای اندرز است که توصیه می‌کند گرچه یک منبع اطلاعات را شاید بتوان معتبر تلقی کرد، ولی باید به منظور راستی آزمایی درستی یا قابل اطمینان بودن آن تحقیقات بیشتری انجام داد.
اسپیس‌اکس در ژوئن ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بنیانگذار پی‌پل و تسلا موتورز تأسیس شد؛ زیرا او قصد داشت کارهایی بیشتر از بازنشستگی و کارهای انسان دوستانه با ثروتش بکند؛ همین‌طور دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا یک فرصت تجاری بود که می‌توانست در ایالات متحده آمریکا به بهره‌برداری برسد. رؤیای او ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود که بتواند بارها به فضا برود و قابل به‌کارگیری دوباره باشد. در مارس ۲۰۰۶، ماسک ۱۰۰میلیون دلار از سرمایه خود را روی شرکت سرمایه‌گذاری کرد.
به عقیدهٔ غالب پژوهشگران، اسطوره‌های چین به گونه‌ای که امروزه در دسترس ماست، به اندازهٔ اسطوره‌های سایر ملل و فرهنگ‌های قدیمی، کهن و قابل اطمینان نیست. علت اصلی قابل اطمینان نبودن اساطیر چین، این است که در سال ۲۱۳ قبل از میلاد مسیح، نخستین امپراتور چین، تمامی کتابهای کهن چینی را، به جز کتاب‌هایی که دربارهٔ پزشکی و کشاورزی و کاشت درختان و گیاهان و پیش گویی بود، سوزاند و از میان برد.
این تست بدین صورت است که نمونه را داخل دستگاه قرار داده و تمام شرایط آزمون اصلی را به جز تنش مکانیکی که باید صفر باشد، به نمونه اعمال می‌شود. به دلیل صفر بودن تنش مکانیکی مقدار کرنش کل که دستگاه نمایش می‌دهد باید برابر تنش حرارتی باشد. پس اگر مطابق برنامه‌ای که به دستگاه داده شده، کرنش کل از کرنش حرارتی کم شود، حاصل باید نزدیک به صفر شود؛ که این به منزلهٔ آن است که مقدار کرنش حرارتی محاسبه شده درست و قابل اطمینان است.
یک انتقال پایگاه داده بخشی از یک عملکرد است با یک نظام مدیریت پایگاه یا چیزی مشابه آن که قابل اطمینان است و غیر وابسته به هر انتقال دیگری. به‌طور کلی یک انتقال باید اتمی باشد، یعنی باید کامل و خودمختار باشد. به‌طور ایده‌آل، یک سیستم پایگاه باید اتمی بودن، دوام، ایزوله بودن و استحکام را ضمانت کند. در عمل این مشخصات مشخصاتی هستند برای اجرای بهتر.
یک کاربر غیرمجاز، دسترسی فیزیکی به یک رایانه را به‌دست می‌آورد؛ و به احتمال زیاد می‌تواند به‌طور مستقیم، داده‌ها را از روی آن کپی کند. ممکن است کاربر غیرمجاز، امنیت سامانه را با ایجاد تغییر در سیستم‌عامل، نصب کرم‌های نرم‌افزاری، کی‌لاگر، دستگاه شنود یا با استفاده از ماوس‌های بی‌سیم حتی زمانی که سامانه توسط تدابیر امنیتی مورد محافظت هستند در اختیار بگیرد. این حمله‌ها ممکن است به وسیلهٔ بوت شدن یک سیستم‌عامل دیگر یا اجرای یک نرم‌افزار از روی یک سی‌دی-رام و دیگر رسانه‌هایی که قابلیت بوت شدن به سمت رایانه قربانی انجام شوند. رمزنگاری دیسک و ماژول پلتفرم قابل اطمینان برای جلوگیری از این حمله‌ها طراحی شده‌اند.
فردی تفکر انتقادی یا تفکر نَقّادانه دارد که قادر است با قصد محک زدن مسئله یا مبحثی، در مورد آن مسئله یا مبحثی، پرسش‌های مناسب بپرسد و اطّلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری کند. سپس آن‌ داده‌ها را دسته‌بندی و با منطق استدلال کند؛ و در پایان به یک نتیجهٔ قابل اطمینان دربارهٔ مسئله برسد.
از آنجایی که نرم‌افزار‌های مش‌ساز خودکار با المان‌های چهار وجهی در مش‌بندی حجمی و المان‌های مثلثی در مش‌بندی سطحی به صورت قابل اطمینان و مطلوبی کار می‌کنند، المان‌های چهار وجهی و مثلثی اغلب در شکل المان‌ها استفاده می‌شوند.