غازیان. ( اِ ) جمع فارسی کلمه غازی است که بر مطلق جنگجویان و سپاهیان اطلاق میشود : اندر وی [قالیقله ] غازیانند بنوبت از هر جایی. ( حدود العالم ). غازیان ماوراءالنهر و مردم شهر به طاعت پیش آمدند و دولت عالی را بندگی نمودند. ( تاریخ بیهقی ). چون خوارزمشاه از جیحون بگذشت علی تکین بخارا را به غازیان سپرد. ( تاریخ بیهقی ). ساق چون تیر غازیان به قیاس گوش خنجر کشیده چون الماس.نظامی. || بازیگران : کف در آن ساغر معلق زن چو طفل غازیان کز بلورلوریانش طوق و چنبر ساختند.خاقانی.ای پیر عاشقان که در این چنبری گرو چون طفل غازیانت ز چنبر گذشتنی است.خاقانی. غازیان. ( اِخ ) شهری است متصل به بندر انزلی و در فاصله 3500 گزی شهر رشت و 136 هزارگزی بندر آستارا واقع و ضمیمه بندر انزلی است که بوسیله دو پل بزرگ که از بناهای دوران پهلوی است از جزیره میان پشته به غازیان متصل است. فاصله بین غازیان و بندر انزلی یک کانال طبیعی است که مرداب را به دریای خزر متصل می کندو عرض آن کمتر از یک هزار گز است. در غازیان بناها وخیابانهای زیبا و بسیاری از مؤسسات دیگر وجود دارد. رجوع به انزلی شود. ( ج 2 فرهنگ جغرافیائی ایران ).
معنی کلمه غازیان در فرهنگ فارسی
شهریست متصبل به بندر پهلوی در فاصله ۳۵ کیلومتری رشت و آن ضمیمه بندر پهلوی است و بوسیله پلی نخست به [ میان پشته ] و سپس با پلی دیگر به بندر پهلوی کانالی طبیعی است که مرداب را به بحر خزر متصل میسازد و عرض آن کمتر از یک کیلومتر است . شهری است متصل به بندر پهلوی ودر فاصله سه هزار و پانصد هزارگزی شهر رشت و صدو سی و شش هزارگزی بندر آستارا واقع و ضمیمه بندر پهلوی است که بوسیاه دو پل بزرگ که از بناهای دوران پهلوی است از جزیره میان پشته به غازیان متصل است .
معنی کلمه غازیان در دانشنامه عمومی
غازیان بخشی است از شهر ساحلی بندر انزلی در استان گیلان ایران. غازیان به وسیله دو پل بزرگ که از بناهای دوران پهلوی است به جزیره میان پشته در مرداب انزلی پیوند دارد. اولین پل متحرک ایران، یک دهنه ۲۵ متری از پل پنج دهنه غازیان - رشت هست که از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ خورشیدی تا اوایل تابستان ۱۳۱۶ خورشیدی یعنی مدت ۱۸ ماه ساخته شده در خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفت و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ خورشیدی به طور رسمی تحویل گردید. پیش از آن رفت و آمد از انزلی به غازیان با قایق صورت می گرفت. به دلیل شباهت ساختار شهری و خیابانها، غازیان خواهرخوانده ی شهر خمام نامیده می شود. کانالی میان انزلی و غازیان وجود دارد که آب چهار رودخانه از شرق ( سوسرروگا، پیربازارروگا، راست خانه و نهنگ روگا ) و یک رودخانه از غرب ( شنبه بازارروگا ) از طریق آن به دریا وارد می گردد. شهر انزلی از ۳قسمت تشکیل شده، بخش غربی یا انزلی، بخش میانی یا شبه جزیره میان پشته و بخش شرقی به نام غازیان. مسیر راه آهن قزوین - رشت - انزلی قرار است از داخل غازیان تغییر مسیر دهد و از جزیره طالقانی، شیلات و زیر پل جدید غازیان عبور کند. غازیان قدیم، حد فاصل ابتدای اسکله گمرک تا انتهای «خیابان شاهپور» و «زمین طیاره» بوده که امروزه به خیابان «طالقانی» معروف است. غازیان از قدیم متشکل از سه محله مجزا به نام های «غازیان»، «میان محله» و «سامانسر» بود که رفته رفته «سوسر» هم به آن اضافه شد. خود غازیان، از ابتدای اسکله گمرک – شیلات و پل غازیان که در گذشته به «توک سر» معروف بود تا ۳۰ متری پمپ بنزین ( غازیان ) را شامل می شد. قدیمی ترین سندی که از غازیان در کتب تاریخی یاد شده است، شرح جنگ های معروف بین قوای «هدایت الله خان» و قوای قاجار در کتاب «خواجه تاجدار» است. که قدمت غازیان را از سال ۱۷۸۵میلادی برابر با ۱۱۶۴شمسی نشان می دهد. غازیان (پرنده). غازیان ( Anserinae ) زیرخانواده ای از خانوادهٔ مرغابیان و راستهٔ غازسانان ( Anseriformes ) هستند. قوها و غازها از زیرتیرۀ غازیان هستند. • مرغابیان • تیره های پرندگان • جانداران پدیدآمده در میوسن • جانداران پدیدآمده در میوسن و هنوز منقرض نشده • زیرتیره های پرندگان • غازیان • آرایه ( زیست شناسی ) نام گذاری شده توسط نیکولاس ایلوارد ویگورس • مقاله ها با ریزقالب «گونه» • جعبه آرایه زیستی فاقد رنگ • مقاله های دارای جعبه اطلاعات آرایه زیستی بدون نوار آرایه زیستی • همه مقاله های خرد • مقاله های خرد زیست شناسی غازیان (جماعت). غازیان جماعت و شهرکی در شمال غربی تاجیکستان است که در ناحیهٔ باباجان غفورف ولایت سغد قرار دارد. جمعیت این جماعت ۱۳٬۷۵۶ نفر است.
جملاتی از کاربرد کلمه غازیان
غازیان مانند آتش تازیان مانند باد غازیان در شرّ و شور و تازیان در کر و فر
پس از ۱۲۶۱ قسطنطنیه دوباره پایتخت امپراتوری روم شرقی شد. سرزمینهای امپراتوری پیشین نیقیه از ثروت خود که برای بازسازی قسطنطنیه و تأمین بودجهٔ جنگهای متعدد در اروپا برابر دولتهای لاتین و اپیروس خرج میشد، محروم شدند. سربازان از آسیای صغیر به اروپا منتقل میشدند و مرزهای قدیمی تا حدودی بیدفاع شدند. حملات غازیان ترک دفع نشد و تاختوتاز آنها به مرز در حال افزایش بود.
ز صد سوار ننالند غازیان مجاهد خلاف من که ز یک طفل نی سوار بنالم
باز پرسیدش که چند از غازیان خواهی گزید؟ گفت: یک تن بس ز سالاران دربار خطر
غازه کن چهره به هر هفت که شاه غازی غازیان را به غزا داد صلا حملهوری
قیاس کار جانبازان مکن بر حال رعنایان که باشد سرخ روی غازیان از خون نه از غازه
در تن فیلان چو رود نیل در هر حمله ای کوچه ها از زخم تیغ غازیان شد آشکار
نوع اول سرود و اشعار حاجیان بود در صفت کعبه و بادیه که آتش شوق خانه خدای را در دل بجنباند و از این سماع مزد بود کسی را که روا بود که به حج شود، اما کسی را که مادر و پدر دستوری ندهد یا سببی دیگر که وی را حج نشاید، روا نبود که این سماع کند و این آرزو در دل خویش قوی گرداند، مگر که داند که اگرچه شوق غالب و قوی خواهد شد، وی قادر بود بر آن که نرود و بدین نزدیک بود سرود غازیان و سماع ایشان که خلق را به غزا و جنگ کردن با دشمنان خدای تعالی و جان بر کف نهادن بر دوستی وی آرزومند کند و این را نیز مزد باشد. و همچنین اشعاری که عادت است که در مصاف بگویند تا مرد دایر شود و جنگ کند و دلاوری را زیادت کند و در وی، مزد بود چون جنگ با کافران بود، اما اگر با اهل حق بود این حرام بود.
اداره گمرک مربوط به دوره قاجار است و در بندر انزلی، کنار مرداب رودخانه غازیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
همچنین در انزلی کلیسای ارتدوکس روسی در محله کرد محله غازیان وجود دارد.
عباس میرزا که از سرنوشت سردار و دایی خود و سقوط گنجه بسیار خشمگین بود به میرزا تقی مستوفی آشتیانی مینویسد: «یک تهور بیجای امیر خان باعث تلف خودش شد. غازیان شیرشکار هم که معلوم، او را گذاشتند و دررفتند. البته قدغن عزاداری در خوی و تبریز به جهت سردار بکن، که خلاف رأی ما میشود. آب و آش و طعام عیب ندارد؛ و به جهت اینکه میان شهید و رختخوابمرده تفاوتی داشته باشد.»
احمد عاشورپور در ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ در غازیان بندر انزلی زاده شد. تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش گذراند و چنانکه خودش در مصاحبهای گفتهاست، وزن و قافیه و ریتم در شعر را در همین دوران و با مطالعه اشعار کلاسیک ایرانی، و از جمله دیوان شمس تبریزی، آموختهاست.
وی پس از مدتی شورش نمود و جریان در اردبیل به سمع شاهعباس رسید؛ حاتمبیگ اردوبادی را که وزیر و اعتمادالدوله بود به اورمیه اعزام کرد و دستور داد که اگر در امیرخان رایحۀ صدق و اخلاصی مانده باشد، باز او را از راه متابعت فراخوانده و از تقصیراتش منصرف شود، وگرنه به آب تیغ آبدار غازیان آتش فتنه و شرارت او را فرونشاند.